سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۵۰ مورخه هفتم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با عنوان «مشکل آقای شریعتمداری با صادرکننده مجوز مذاکره با آمریکا چیست؟» بدین شرح است:

روز گذشته نامه‌ای نامشخص با عنوان جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم خطاب به وزیر امور خارجه منتشر شد که به وی بابت مطالبی که در رابطه با مذاکره مستقیم با آمریکا گفته بود، اعتراض شد. در بخشی از این نامه آمده است: شما در جملات تعجب‌آور گفته‌اید اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به توافق خوب لازمه‌اش این باشد که گفتگو را با آمریکایی‌ها داشته باشیم آن را نادیده نمی‌گیریم.
در بخش دیگر این نامه آمده است: قرار بود آقای رئیسی و وزارت امور خارجه دولت انقلابی دوباره اشتباهات دولت روحانی و ظریف را مخصوصاً در امور مذاکرات تکرار نکنند، ولی متأسفانه با کمال تعجب شاهد هستیم شما عیناً همان مسیر اشتباه را طی می‌کنید و رسماً پاس گل به آمریکایی‌ها می‌دهید.
حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان هم با انتقاد از امیرعبداللهیان و شمخانی در مورد مذاکره مستقیم با آمریکا نوشت: آیا تن دادن شما به مذاکره مستقیم با آمریکا فرو رفتن در باتلاقی که برای کشورمان تدارک دیده‌اند نیست؟ تردید نکنید که چنین است.
حمید رسایی هم در توییتی با عنوان پسر نوح با بدان بنشست، نوشت، نتیجه ابقای مدیران ظریف و مشورت گرفتن از مثل عراقچی..... جز این مواضع نخواهد بود.
اعتراض این عده به مطرح کردن مذاکره با آمریکا در حالی است که مدت‌هاست به تعبیر آقای شمخانی مذاکره نوشتاری! میان ایران و آمریکایی‌ها و همچنین با کشورهای رابط برقرار است. از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به نقل از وزیر امور خارجه گفت: اگر لازم باشد که روزی ورودی برای مذاکره مستقیم با آمریکا داشته باشیم تیم مذاکره کننده این اختیار را دارد تا اقدام لازم را انجام دهد.
در این ارتباط این سؤال پیش می‌آید که این اختیار توسط چه کسی یا نهادی به تیم مذاکره کننده داده شده است تا هر وقت لازم داشتند بر مبنای عزت حکمت و مصلحت با آمریکایی‌ها به گفتگو بنشیند؟
آقای شریعتمداری و رسایی و برخی طلاب نمی‌دانند که شمخانی و عبداللهیان نمی‌توانند سر خود از مذاکره با آمریکا حرف بزنند. به این ترتیب آیا این عده به درب اعتراض کردند تا دیوار بشنود؟ مشکلاتشان با صادرکننده این اختیار چیست؟
مقام معظم رهبری در روز ۱۹ دی‌ماه در دیداری تصویری با جمعی از اقشار مردم قم گفته بودند این که در مقطعی با دشمن مذاکره صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست آنان که تا کنون تسلیم نشده از این پس هم نخواهیم شد.

  • نویسنده :
  • منبع :