19 دی: مدیر سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی(سپند) گفت: شرط فعالیت رانندگان در حوزه سرویس مدارس تزریق ۳ دز واکسن کرونا است.
مرتضی ضامنی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با هدف ایجاد هماهنگی در اجرای موثر طرح مدیریت هوشمند بیماری کووید۱۹ و بیماری‌های همه گیر (سامانه ایران من) دستورالعمل فرآیند سرویس مدارس همانند حمل و نقل عمومی لازم الاجرا است و شرط فعالیت رانندگان در این حوزه تزریق ۳ دز واکسن کرونا است.
وی ادامه داد: با توجه به بازگشایی مدارس از هفته نخست بهمن ماه جاری سازمان‌های تاکسیرانی و حمل و نقل سراسر کشور با برنامه‌ریزی‌های صورت داده شده برای جابه جایی دانش آموزان، آماده ارائه سرویس مدارس به خانواده‌های متقاضی هستند.
مدیر سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی(سپند) افزود: برنامه ریزی و تمهیدات لازم در ارتباط با چگونگی فعالیت سرویس مدارس در قالب کار گروه ماده ۱۹ که متشکل از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی است و در ادامه در کارگروه‌های ماده ۱۸ در هرشهر با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، اولیاء دانش آموزان و شهرداری‌های صورت گرفته است.
وی درباره آخرین آمار ثبت‌نام سرویس مدارس گفت: وزارت آموزش و پرورش باید در گام نخست نیاز خود را اعلام کند که تا کنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است، امابه رغم این موضوع در حوزه مدیریت شهری تدابیر لازم اندیشه شده است و تعداد ۱۶۵۴ شرکت در حوزه سرویس مدارس اعلام آمادگی کرده‌اند، که از این تعداد ۱۰۵۹شرکت توسط شهرداری‌ها مورد تایید قرار گرفتندکه در حال حاضر با توجه به شرایط موجود بیماری کرونا ۶۰۹ شرکت در حال فعالیت هستند.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور ادامه داد: ۵۵ هزار راننده از طریق سامانه سپند برای فعالیت در حوزه سرویس مدارس نام نویسی کرده‌اند و صلاحیت این افراد در دوبخش هویتی و خودرویی مورد بررسی قرار گرفته و توسط شهرداری‌ها به تایید رسیده است، اما به دلیل عدم بازگشایی مدارس ۴۰۹۷ راننده سرویس مدارس فعالیت خود را برای جابه جایی دانش‌آموزان شروع کردند.
ضامنی در پاسخ به سؤالی درباره ضمانت اجرایی رعایت پروتکل‌ها توسط رانندگان سرویس مدارس گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را ابلاغ کرده است، که این ابلاغیه‌ها در حوزه سرویس مدارس نیز رعایت خواهد شد، ما در این زمینه کاملا تابع مصوبات ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت هستیم تا بتوانیم با رعایت کامل موارد بهداشتی مانع از شیوع ویروس کرونا در این بخش باشیم.
وی افزود: مواردی که باید رعایت شود از طریق شهرداری‌ها به رانندگان اعلام شده از جمله  اینکه رانندگان سرویس مدارس باید ۳ دز واکسن را زده و کارت دیجیتال واکسیناسیون را هم در خودرو قرار دهند.
ضامنی درباره  تعداد سرنشینان و نظارت بر استفاده از ماسک توسط دانش‌آموزان و رانندگان گفت: تعداد دانش‌آموز در خودروهای سدان (خودروهای سواری معمولی) ۳ نفر و در ون ۶ نفر، استفاده از ماسک، دستکش و ضدعفونی مستمر خودرو از الزاماتی است که حتما باید در حوزه سرویس مدرسه انجام شود و دانش‌آموزان نیز در طول سفر موظف به استفاده از ماسک هستند.
انجام غربالگری رانندگان سرویس مدارس به صورت مرتب و هفتگی
مدیر سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی سپند در پاسخ به این سوال که آیا رانندگان سرویس مدارس غربالگری می‌شوند؟ گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با هدف ایجاد هماهنگی در اجرای موثر طرح مدیریت هوشمند بیماری کووید۱۹ و بیماری های همه گیر (سامانه ایران من) دستورالعمل این فرآیند همانند حمل و نقل عمومی ابلاغ و لازم الاجرا  است و غربالگری به صورت مرتب و هفتگی در این حوزه در حال انجام است و در صورتیکه راننده‌ای علائمی داشته باشد باید تست بدهد و در صورت مثبت شدن تا زمان رفع کامل بیماری و اعلام پزشک اجازه فعالیت نخواهد داشت.
ضامنی در بحث نظارت بر سرویس‌های مدرسه افزود: از طرفی عوامل مدارس و شهرداری‌ها نظارت دارند و از طرف دیگر والدین نیز با توجه به اینکه قرار است، فرزندان خودشان جابه جا شوند، می‌توانند بر این مساله نظارت کامل داشته باشند و موارد تخلف را در سامانه سپند و یا از طریق مدرسه و یا شهرداری شهر مربوطه گزارش کنند تا در صورت وقوع تخلف اقدام مقتضی انجام شود.
وی در پاسخ به این سوال که برای رانندگانی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، چه جریمه‌ای در نظر گرفته می‌شود، گفت: براساس آمارهایی که اعلام شده، رانندگان از جمله اقشاری هستند که بسیار در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و یکی از گروه‌هایی که از زمان شیوع کرونا بیشترین همکاری را در رعایت پروتکل‌ها داشتند اما اگر معدود افرادی هستند که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و گزارش آن توسط ناظرین تاکسیرانی، مدارس، شهروندان و والدین به شهرداری مربوطه اعلام شود، حوزه تاکسیرانی در هر شهر با اولویت به این موضوعات رسیدگی می‌کنند و در صورت عدم اصلاح راننده با محدودیت فعالیت مواجه خواهند شد و اعلام شکایات هم از طریق سامانه ملی سپند و هم به صورت اعلام شکایت تلفنی و حضوری امکان پذیر هست.

  • نویسنده :
  • منبع :