سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۵۳ مورخه یازدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با عنوان «صنعت لوازم خانگی در مسیر خودروسازی» بدین شرح است:

رهبر معظم انقلاب در دیدارِ جمعی از فعالان بخش‌های مختلف تولید خاطرنشان کردند: اگر با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمت‌ها افزایش یابد، مسئله بدی است زیرا نتیجه همه حمایت‌های دولتی، بانکی و جلوگیری از رقابت‌های خارجی، عملاً منجر به بالا رفتن قیمت شده است.
ایشان فرمودند: من گلایه می‌کنم از دوستانی که مسئولان کالاهای خانگی و لوازم خانگی هستند. ما از اینها حمایت کردیم، اسم آوردیم، شنیدم بعضی از اقلام دو برابر ارتقاء قیمت پیدا کرده، چرا؟ نبایستی این‌جور برخورد بشود با حمایت‌ها. خب اگر این‌جور ما کیفیت را بالا نبریم، چطور انتظار داریم که بازارهای خارجی را فتح کنیم؟
این گلایه رهبری در شرایطی است که صنعت لوازم خانگی ما همانند بسیاری از صنایع دارند به سرنوشت صنعت خودرو دچار می‌شوند.
متأسفانه ما در تصمیم‌گیری‌های حوزه صنعت نتوانسته‌ایم راه میانه‌ای را در پیش بگیریم. حداقل در خصوص صنعت لوازم خانگی سیاست درستی در خصوص افزایش توان تولید داخل مبتنی بر فناوری و کیفیت نداشتیم. همواره یا با نگاه رقابت‌پذیری کمر تولیدکنندگان داخلی را شکسته‌ایم و آن‌قدر به واردات لوازم خانگی پرداخته‌ایم که اثری از تولید داخل نماند یا با شعار حمایت از داخل، صنعت لوازم خانگی را انحصاری کرده و علاوه بر درجا زدن تکنولوژیک شرکت‌ها، حق انتخاب محصول باکیفیت را از مشتری گرفته‌ایم؛ بنابراین یک بار برای همیشه باید سیاست برد- برد را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده داخلی ترسیم کنیم. ضروری است مسئولان صنعت لوازم خانگی در دولت جدید به بررسی مدل‌های موفق جهانی بپردازند و ببینند که کشورهای موفق جهان در حوزه صنعت لوازم خانگی و دیگر صنایع چگونه با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از تولیدکننده و مصرف‌کننده باعث رشد صنایع و جلب رضایت مردم شده‌اند. قطعاً حمایت از تولید داخلی یک اولویت است، اما تولید داخل فقط و فقط از مسیر جلب رضایت مردم رونق می‌گیرد.
تحلیلگران بازار معتقدند مصرف‌کنندگان زمانی از کالاهای ایرانی استقبال می‌کنند که این محصولات تمام شاخص‌های قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را از لحاظ کیفیت و قیمت داشته باشند. اگر مصرف‌کننده مجبور باشد، محصول بی‌کیفیت را با هزینه بالا خریداری کند، از یک سو بی‌اعتماد و ناامید می‌شود و فرهنگ حمایت از تولید روز به روز بی رنگ می‌شود.
تولید کنندگان داخلی دوست دارند با بستن درها به روی محصولات خارجی تنها یک انتخاب به خریدار بدهند و آن کالای داخلی باشد. این در حالی است که حاضر نیستند قطعات با کیفیت‌تر وارد کنند و یا قیمت مناسب را برای فروش محصولات خود به خریدار پیشنهاد بدهند. آن‌ها به دنبال یک چیز هستند: همین است که هست! و برای این جمله هم اشتغال زایی، تولید، رشد اقتصادی و مسائلی از این دست را عنوان می‌کنند؛ اما آیا سیاست همین است که هست جواب می‌دهد؟ پاسخ منفی است چرا که خریدار قانع نمی‌شود با این قیمت‌ها تولید داخل را خریداری کند و این مسئله سبب می‌شود بازار فروشندگانی که کالای قاچاق وارد می‌کنند گرمتر شود.

  • نویسنده :
  • منبع :