19 دی: وزارت کشاورزی فرانسه اعلام کرد که از اواخر ماه نوامبر (آذرماه) و مشاهده نخستین موارد آنفولانزای پرندگان، تعداد موارد ابتلا به بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مورد رسیده است.
به گزارش روز چهارشنبه از خبرگزای فرانسه، از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مورد ابتلا به آنفولانزای پرندگان در مراکز پرورش طیور فرانسه، یک میلیون و ۹۰۰ هزار مورد آن به پرندگان آبزی راسته غازسانان مربوط است.
بر پایه سرشماری وزارت کشاورزی فرانسه از ۳۲۸ کانون شیوع آنفولانزای پرندگان در مجموعه‌های پرورش طیور، ۲۱۸ مورد در منطقه لاند (Landes) در جنوب غربی کشور قرار دارند که یکی از مهم‌ترین مراکز تولید خوراک فرانسوی سنتی موسوم به «جگر چرب» است.
جگر چرب مرغابی یکی از مهم‌ترین تولیدات فرانسه است و هرچند در سال‌های اخیر و در پی گسترش فعالیت‌های کارزارهای مبارزه با حیوان آزاری، محبوبیت این خوراکی اندکی کاهش یافته است اما همچنان بازار مالی قابل توجهی دارد.
به گزارش روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، این چهارمین دوره همه‌گیری آنفولانزای پرندگان در فرانسه و به ویژه در جنوب غرب این کشور از سال ۲۰۱۵ میلادی محسوب می شود. آخرین مورد مربوط به زمستان گذشته بود که در جریان آن سه میلیون و ۵۰۰ هزار پرنده و عمدتا مرغابی به آنفولانزا مبتلا شدند. این همه گیری کشورهای همسایه فرانسه را نیز متاثر ساخت و آمار ۱۸ میلیون مورد ابتلا در ایتالیا به ثبت رسید.
بر پایه این گزارش، آنفولانزای پرندگان یک بیماری فصلی است که معمولا به واسطه پرندگان مهاجر منتقل می شود. این بیماری معمولا در اروپا از ماه اکتبر تا آوریل (مهر تا اردیبهشت) پرندگان را درگیر می کند. تکرار این بحران با وادار کردن مرغداری ها به توقف تولید، فروش و صادرات خسارت زیادی به فعالان این بخش وارد می کند و دولت را نیز که مجبور به پرداخت غرامت پرندگان معدوم شده و محروم ازسود بازار فروش پرندگان در بازار بین المللی است، متاثر می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :