19 دی: جامعه اطلاعاتی آمریکا در تازه ترین گزارش خود ادعا کرد برخی از یک هزار دیپلمات و افسر اطلاعاتی (جاسوسی) این کشور که به بیماری مرموزی به نام سندرم هاوانا مبتلا شده اند، ممکن است مورد هدف پالس های انرژی الکترومغناطیسی قرار گرفته باشند.
بر اساس این گزارش که به سران جامعه اطلاعاتی آمریکا ارائه شده است، کارشناسان دولتی و غیر دولتی آمریکا گفتند پالس های انرژی الکترومغناطیسی، به ویژه در محدوده فرکانس رادیویی، بطور قابل قبولی علایمی چون گوش درد، سرگیجه و سایر علائم برخی از کسانی را که از بیماری هایی رنج می برند که نخستین بار توسط دیپلمات‌های آمریکایی در پایتخت کوبا در سال ۲۰۱۶ گزارش شد، توضیح می‌دهد.
هیات کارشناسان توسط آوریل هاینس مدیر اطلاعات ملی آمریکا و دیوید کوهن معاون رئیس سیا تشکیل شد.
در این گزارش آمده است که مجموعه ای از این علایم را نمی‌توان به راحتی با توجه به محیط شناخته شده یا شرایط پزشکی توضیح داد.
موارد ابتلا به سندروم هاوانا در روسیه، چین، تاجیکستان و برخی کشورهای آفریقایی گزارش شده است.
این یافته ها نتایج یک تحقیق آکادمی ملی علوم آمریکا در سال ۲۰۲۰ و گزارش موقت سیا در ۲۰ ژانویه را تایید می کند.  این گزارش ها احتمال نقش روسیه و یا سایر کشورها در بروز این حوادث سلامتی را رد کرده بودند.
با این حال، گزارش سیا حاکی از آن است که حدود ۲۴ مورد از یک هزار مورد ابتلا به سندروم هاوانا غیر قابل توضیح است.
گزارش منتشر شده در روز چهارشنبه همچنین بروز چنین مواردی را به کشور یا شخصی نسبت نمی دهد.
این گزارش خاطرنشان کرد: افرادی که به طور تصادفی در معرض امواج انرژی الکترومغناطیسی  از جمله امواج رادیویی، مایکروویو و اشعه ایکس، قرار گرفته اند، علائمی مشابه علائم گزارش شده توسط قربانیان سندرم هاوانا را گزارش کرده اند.
پیش از این، نیویورک تایمز گزارش داده بود سازمان سیا اعلام کرده است سندروم هاوانا که جمعی از افسران سیا و نیز تعدادی از دیپلماتهای آمریکایی بدان مبتلا شده اند، در اکثر موارد هیچ ربطی به روسیه و یا سایر قدرتهای خارجی ندارد.
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، (سیا) طی یک سری تحقیقات جامع به این نتیجه رسیده است که اکثر موارد ثبت شده ابتلا به یک نوع بیماری مرموز معروف به سندرم هاوانا بعید به نظر می رسد کار روسیه و یا یک دشمن خارجی دیگر باشد.
در سال ۲۰۱۶ تعدادی از دیپلماتهای آمریکایی در "هاوانا" دچار سندروم هاوانا شدند. در سال ۲۰۲۱ هم مواردی از ابتلا به سندروم در "وین" مشاهده شد. در موارد معدودی هم اشخاص عادی مبتلا به این سندروم شده اند. تحقیقات در مورد علل و عوامل دخیل در بروز این سندروم در دست انجام است.
"ویلیام جی. برنز" رئیس سیا در این موضوع گفته است که افسران سیا علائم واقعی را در بیماران مشاهده کرده اند و این سازمان دارد این موضوع پیچیده را با تحلیلی دقیق و اصولی و منطقی و با یک نوع حس همدردی دنبال می کند.
قربانیان سندرم هاوانا مجموعه ای از علائم و احساسات جسمی مختلف را شامل سرگیجه ناگهانی، حالت تهوع، سردرد و فشار سر گزارش کرده اند. برخی از آنها با آسیب های مغزی مغزی تشخیص داده شده اند و سالها بعد همچنان از سردردهای ناتوان کننده رنج می برند.

  • نویسنده :
  • منبع :