19 دی: رئیس سازمان سینمایی گفت: تنها فیلمی که پروانه نمایش برای جشنواره نگرفت؛ «علت مرگ نامعلوم» و اسامی فیلم‌های دیگری که مطرح می‌شود جزو آثار رزرو جشنواره بودند. بر این اساس اگر هر کدام از فیلم‌ها نمی‌‍رسیدند، آنها جایگزین می‌شدند.
محمد خزاعی در گفت‌وگو با ایرنا، در رابطه با علت نرسیدن برخی از آثار به چهلمین جشنواره فیلم فجر و احتمال توقیف آنان اظهار داشت: اصلا بحث توقیف مطرح نبود. تنها موضوعی که وجود داشت فیلم‌هایی بود که پروانه نمایش برای حضور در جشنواره را نداشتند و داوران در مورد آنها به جمع‌بندی نرسیدند.
رئیس سازمان سینمایی گفت: تنها فیلمی که پروانه نمایش برای جشنواره نگرفت؛ علت مرگ نامعلوم بود که مجوز نگرفت. فیلم‌های بعدی رزرو جشنواره بودند. بر این اساس اگر هر کدام از فیلم‌ها نمی رسیدند، آنها جایگزین می شدند.
رئیس سازمان سینمایی در مورد وضعیت فیلم قاتل و وحشی گفت: ما (هنوز) فیلمی را توقیف نکرده‌ایم. همه فیلم‌هایی که ما نگه داشته‌ایم اصلاحاتی دارد که باید انجام شوند. این فیلم درخواستی برای پروانه نمایش نداشته و ما نمی‌توانیم پیش‌داوری داشته باشیم. اول باید درخواست دیده شود و شورای پروانه نمایش باید مجدد این فیلم را ببیند. اگر این شورا توانستند به این فیلم پروانه نمایش بدهند، شرایط اکرانش فراهم می شود.
وی ادامه داد: ما در سازمان سینمایی دنبال اضافه کردن هستیم، اما دنبال حذف نیستیم. از اولین روزی که به سازمان سینمایی آمدم این موضوع را مطرح کردم که استانداردسازی در دستور کار ما خواهد بود؛ این نکته به معنای حذف کردن نیست. ما شاخصه‌هایی تعریف می‌کنیم که خیلی از دوستان بر اساس آن می‌توانند فعالیت خودشان را داشته باشند.
خزاعی افزود: نمی‌توان هنرمند را محدود کرد که فعالیت کند؛ هنرمند یک شبه متولد نمی‌شود. هنرمندان قدمت که پیدا می‌کنند، دارای ارزش می شوند.
سینما باید فراگیر شود
رئیس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: به دنبال اضافه کردن مبانی و گفتمان‌های جدید هستیم. سینمای ایران سینمای یک طبقه خاص نیست؛ برخی مردم ما روی پرده‌های سینما کجا هستند؟ ما آنها را حذف کرده‌ایم. پدران زحمتکشی که روزی حلال در می‌آوردند کجا هستند؟
رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: در حال بازکردن دریچه‌های جدیدی هستیم تا گفتمان ایجاد کنیم که مخاطبان سینمای ایران بیشتر شود.
خزاعی در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا روز به روز مخاطبان را از دست می دهیم، گفت: چون تنوع ژانری را نمی‌بینیم. در آینده که برکات و نتایج این اقدامات را ببینیم می توانیم راحت تر قضاوت کنیم.
وی درباره ضعف فیلم اکشن جشنواره اظهار داشت: اگر 10 اکشن خوب داشته باشیم دچار ضعف نمی‌شویم. بهترین آنها  انتخاب می‌شود. وقتی فیلم‌های کمدی بسیار خوب داشته باشیم دیده و انتخاب می‌شود. وقتی تولید نمی‌شود مجبوریم در محدوده خاص دست به انتخاب بزنیم.
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا هنر و تجربه را حذف کردید، خاطرنشان کرد: حمایت ما حذف نشده است؛ امسال بخش فیلم اولی هم حذف شده و این فیلم‌ها در بخش سودای سیمرغ به نمایش درخواهند آمد.
وی ادامه داد: فیلم با موضوع تجربی در جشنواره داریم و پس از این هم حمایت از فیلم های تجربی فراگیرتر خواهد شد. گروه هایی که در این زمینه تلاش می کنند محدود نمی‌شوند. هر کسی که می‌تواند باید در توسعه سینمای تجربی تلاش کند.
خزاعی با اشاره به وضعیت فیلم های نمایش خانگی تصریح کرد: هنوز با سازمان صداوسیما جلسات مکرر داریم البته توافقات قطعی نشده است. چون هنوز سندی امضا نشده نمی توانم چیزی بگویم چرا که هنوز به یک جمع بندی نهایی نرسیدیم. مباحث مختلفی شکل گرفته و بحث صرفا در محوریت فیلم و سریال نیست؛ موضوع فیلم های خارجی و فیلم کوتاه هم مطرح هست.
وی ادامه داد: تکلیف همه این موارد باید مشخص شود. ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) غیر از اینها دست روی موارد جدیدی هم گذاشته است. مثلا بحث تبلیغات و رسانه‌ها؛ امیدوارم تا آخر سال جمع بندی نهایی داشته باشیم و توافق رسما اعلام می شود؛ الان گرفتار جشنواره‌های فجر هستیم.
خزاعی تاکید کرد: شور و هیجان با دور هم بودن آدم ها ایجاد می‌شود، اما امسال کرونا هنوز در جریان است؛ اگر با شرایط حاضر ظرفیت را باز کنیم انتقاد می‌شود. به همین دلیل فیلم‌ها را در دو سانس اکران کردیم تا مشکلات مرتفع شود.
رئیس سازمان سینمایی افزود: تصورم بر این است که سال بعد و در کوچ کرونا، شرایط بهترین داشته باشیم؛ شور و نشاط در تولیدات و مسائل مختلف خواهیم داشت و جشنواره به حالت اول خود  باز می‌گردد؛ امروز با توجه به فضایی که در برج میلاد و سالن های مردمی می بینم شرایط نرمال تر شده است.  
چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور۲۲  فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه و ۸ فیلم در بخش مستند از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار می‌شود.
فیلم‌های این دوره از جشنواره در سینماهای ۳۱ استان در سراسر کشور اکران خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :