19 دی: بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شامگاه جمعه با حضور «ژی پینگ»، رییس جمهوری چین و مقامات عالی ورزش ایران در ورزشگاه ملی پکن گشایش یافت.
آیین افتتاحیه این بازی‌ها در ورزشگاه ملی لانه پرنده چین با حضور مقامات ارشد بیش از ۳۲ کشور جهان از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و با حضور توماس باخ رییس کمیته بین‌المللی المپیک موسوم به آی.او.سی برگزار شد که از ایران سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک (ان.او. سی) حضور دارند.
ورزشگاه آشیانه پرنده شهر پکن نخستین ورزشگاه در جهان که هم میزبان المپیک تابستانی و هم میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بوده است. این ورزشگاه در سال ۲۰۰۸ نیز میزبان افتتاحیه رقابت‌های المپیک تابستانی پکن بود.
در این آیین رییس آی.او.سی با قدرانی از میزبانی چین گفت: امسال هم سال المپیک و هم سال ببر است که نشانه همت بلند، شجاعت و قدرت است. چین یک کشور ورزش زمستانی است و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در حدود ۲ هزار پیست اسکی و پیست یخ به ورزش‌های زمستانی می‌پردازند.
توماس باخ ادامه داد: این دستاورد خارق‌العاده، عصر جدیدی را برای ورزش‌های زمستانی جهان باز می‌کند و مشارکت جهانی را به سطوح جدیدی ارتقا خواهد داد و به سود مردم چین و همچنین علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی در سراسر جهان خواهد بود. ما فقط می‌توانیم این فصل جدید در تاریخ ورزش را بنویسیم زیرا میزبانان مهربانی هستند. 
وی سپس به شرایط پاندمی کرونا در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: شما پس از غلبه بر چالش‌های بسیار به اینجا رسیده‌اید، در حالی که در شرایط نامطمئن زندگی می‌کنید. اما اکنون لحظه شما فرا رسیده است، لحظه‌ای که آرزویش را داشته‌اید. شما ورزشکاران المپیک اگر همه ما به قوانین یکسان و به یکدیگر احترام بگذاریم، نشان خواهید داد که جهان چگونه خواهد بود و هیچ تبعیضی وجود نخواهد داشت. این ماموریت بازی‌های المپیک است یعنی گرد هم آوردن ما در رقابت مسالمت‌آمیز.
رییس نهاد بین‌المللی المپیک ادامه داد: این ماموریت توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد حمایت می‌شود و امیدواریم این رویداد شما را تشویق کند که سریعتر پیش بروید و هدف‌گذاری والاتری داشته باشید و با هم قوی‌تر شوید.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این آیین طی پیامی ویدیویی با حاضران در المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ گفت وگو کرد.
در ادامه نمایندگان شرکت کننده با حمل پرچم کشورهای شان رژه رفتند و کاروان ایران با پرچمداری عاطفه احمدی و حسین ساوه شمشکی رژه رفتند.

با توجه به برودت هوا و رعایت دستورالعمل‌ها این آیین در زمان کم و با و تعداد اندکی از تماشاچیان برگزار شده است. یکی از حاشیه‌های این آیین حضور نوجوانان دانش‌آموز در افتتاحیه بازی‌ها بود.
عاطفه احمدی، حسین ساوه شمشکی و دانیال ساوه شمشکی سه نماینده کشورمان در این بازی‌ها هستند. المپیک زمستانی پکن در رشته‌هایی چون اسکی آلپاین، اسکی کراس کانتری، هاکی روی یخ، پرش با اسکی و اسنوبورد برگزار می‌شود.
همچنین این رقابت‌ها در شرایطی افتتاح شد که تنش‌های سیاسی بین آمریکا و چین باعث شد تا این کشور هیچ نماینده‌ای برای مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها نفرستند.
این بازی‌ها با حضور ۲ هزار و ۸۰۰ ورزشکار از ۹۱ کشور جهان از امروز آغاز شد و تا ۲ هفته ادامه دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :