19 دی: معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه استیضاح ثبت شده در مجلس نداریم، گفت: رابطه مجلس و دولت رابطه بسیار خوبی است اما هم نمایندگان و هم مدیران دولتی در کار خود جدی هستند.
قاسم جعفری در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه رابطه مجلس و دولت رابطه بسیار خوبی است و رشته وثیقی بین دو قوه وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر استیضاح ثبت شده در مجلس نداریم و توصیه یا مشورت من این است که نمایندگان مجلس نسبت به وزیری که تازه کارش را شروع کرده است با تعامل برخورد کنند.
وی افزود: نمایندگان در گرایش سیاسی با وزیرهم ممکن است مشترک باشند اما موضوعات را جدی مطرح می‌کنند. از آن طرف هم مدیرانی داریم که خیلی جدی به نماینده ای می گویند اینجا حوزه کاری ما است و ما باید تصمیم بگیریم.
معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری همچنین گفت: حق نماینده است که تذکر یا سوال را مطرح کند ولی انجام این وظیفه باید با هدف اصلاح حکمرانی باشد. مثلا نماینده محترمی به دولت ۱۶۰۰ تذکر داده است که این آمار می تواند کارکرد استفاده از تذکر را پایین بیاورد زیرا دیگر اثرگذار نخواهد بود.
وی در پاسخ به این سئوال که چند استیضاح الان در مجلس مطرح است؟، تصریح کرد: الان استیضاحی که رسما ثبت شده باشد، نداریم. مطرح شدن استیضاح ها به این دلیل است که در اثر اتفاقی ویا مساله خاصی، نماینده یانمایندگانی اعلام می کند از حق استیضاح استفاد می کند و موضوع رسانه ای هم می شود اما در تعاملات بعدی همان مورد وقتی اصلاح شود، خود نماینده هم ممکن است پیگیری نکند. ممکن است نماینده قانع شود اما چون موضوع قانع شدن نماینده رسانه ای نشده، افکار عمومی حق دارد قانع نشود.
جعفری ادامه داد: توصیه یا مشورت من این است که نمایندگان مجلس نسبت به وزیری که تازه کارش را شروع کرده است با تعامل برخورد کنند مگر اینکه حتی یک ساعت هم حضور وزیر به ضرر کشور باشد که چنین موردی نداریم. حتما در طول یکسال مشخص می شود که عیار یک وزیر چقدر است و تا چه حد توانسته وظایف خود را اجرا کند. نظارت نمایندگان اگر مبتنی بر اخلاق و قانون باشد، برای دولت هم خوب است.
معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری در پاسخ به این که آیا بین دولت و مجلس توافق شده است که تا پایان سال استیضاحی مطرح نشود؟، گفت: در مورد مطرح نشدن استیضاح تا پایان سال شاید خود نمایندگان تصمیم گرفته یا توصیه ای کرده باشند که استیضاحی تا پایان سال مطرح نشود ولی من خبرندارم که دستوری در این زمینه وجود داشته باشد.ا ین احتمال هم هست برخی خبرسازی ها به منظور تحریک نمایندگانی که مهیای اقدام هستند، صورت می پذیرد. 
  • نویسنده :
  • منبع :