19 دی: رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: تزریق واکسن پاستوکووک ایمنی ۱۰۰ درصد در برابر سویه اومیکرون ایجاد می‌کند و این واکسن مجوز مصرف برای بزرگسالان و کودکان دارد.
علیرضا بیگلری روز شنبه در نشست خبری مجازی افزود: پاستوکووک بی‌خطرترین واکسن علیه کرونا است و برنامه ما آن بود، افرادی که ۲ دز این واکسن را تزریق می‌کنند، برای دز سوم پاستوکووک پلاس را تزریق کنند و برای کودکان زیر ۱۸ سال نیز تزریق ۲ دز کافی است.
وی ادامه داد: پاستوکووک در کوبا در مقابل واریانت بتا و در ایران در مقابل واریانت دلتا مورد آزمایش قرار گرفته و ۹۶ درصد ایمنی‌زایی داشته است.  
بیگلری با بیان اینکه اکنون ظرفیت تولید واکسن پاستوکووک ماهانه پنج میلیون دز در کشور است، گفت: تزریق ۲ دز این واکسن در کودکان کافی است و از دز سوم (پاستوکووک پلاس) برای آنها استفاده نمی‌شود اما در بزرگسالان باید هر سه دز استفاده شود که این موضوع نشان دهنده تفاوت استفاده از واکسن پاستوکووک برای کودکان و بزرگسالان است.
رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به بررسی اثربخشی پاستوکووک و پاستوکووک پلاس بر روی افرادی  که ۲ دز سینوفارم یا آسترازنکا دریافت کرده‌اند، گفت: همه‌گیری کرونا باعث شده یکی از بی‌خطرترین واکسن دنیا را تولید کنیم.
به گفته بیگلری، فناوری واکسن پاستوکووک در دنیا منحصر به فرد بوده و تنها واکسنی است که در دنیا بی‌نظیر و از دز بوستر برخوردار است.
وی افزود: بهترین کار برای پیشگیری از انتقال اومیکرون در جامعه، قرنطینه و دور ماندن از سایر افراد خانواده و استفاده از ماسک است و حتی کسانی که واکسن زده‌اند، نباید تصور کنند که می‌توانند بدون ماسک در جامعه تردد کنند.
استقبال مردم از تزریق واکسن پاستوکووک 
بیگلری تصریح کرد: استقبال مردم از تزریق واکسن پاستوکووک خوب است و با توجه به این استقبال ،حداقل پنج ماه زمان نیاز داریم تا واکسن بیشتری وارد بازار شود.
وی با اشاره به تولید کیت‌های تشخیصی، گفت: کیت‌های تشخیصی برای سویه اومیکرون را برای موارد خاصی به کاربرده  و استفاده می‌کنیم و  برای تشخیص اولیه لازم نیست از کیت اومیکرون استفاده شود.
رئیس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: با توجه به غالب شدن سویه اومیکرون، اگر تست کووید ۱۹ بیمار مثبت شد، فرض را بر این می‌گذاریم که فرد به اومیکرون مبتلا شده و باید در قرنطینه خانگی بماند و اصول بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کند.
تزریق دز چهارم واکسن پاستوکووک
بیگلری ادامه داد: با توجه به اینکه اومیکرون قدرت انتقال‌پذیری بالایی دارد، دز چهارم واکسن پاستوکووک نیز تزریق خواهد شد و افرادی که سه دز پاستوکووک و پاستوکووک پلاس دریافت کرده‌اند، بعد از ۶ ماه می توانند دزچهارم (دز آخر) را تزریق کنند.
وی خاطرنشان کرد: کمیته ملی واکسیناسیون پذیرفته که پاستوکووک پلاس به عنوان دز یادآور بسیاری از واکسن‌ها استفاده شود به همین دلیل، درخواست کردیم که این واکسن بیشتر تولید شود.
رئیس انستیتو پاستور ایران به تولیدات واکسن پاستو کووک اشاره کرد و گفت: برای پاییز امسال، حدود ۱۵ میلیون دز تولید واکسن پیش‌بینی کردیم و با توجه به اینکه این واکسن برای کودکان نیز مجوز مصرف داشت، از این تعداد پنج میلیون دز را پاستوکووک پلاس تولید کردیم تا کمبودی وجود نداشته باشد.
بیگلری افزود: با توجه به اینکه بیش از ۶۰ میلیون نفر در ایران واکسن‌های سینوفارم و آسترازنکا تزریق کرده‌اند، به سفارش وزارت بهداشت، دز سوم واکسن پاستو کووک و پاستوکووک پلاس را بیشتر تولید خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: کارآزمایی فاز سوم این واکسن در هشت شهر با ۲۴ هزار داوطلب انجام شده و ایمنی پاستوکووک در برابر بروز شدید کرونا ثابت شده است.
بیگلری خاطرنشان کرد: در پلتفرم واکسن از زیر ساختی استفاده شده که قابلیت تزریق برای کودکان بالای ۹ سال را دارد.
وی با اشاره به اینکه انستیتو پاستور ایران در ۳۰ بهمن ۹۸ مسئولیت هدایت تشخیص کرونا را به عهده گرفت، گفت: در پایان سال ۹۸، توانستیم شبکه آزمایشگاهی تشخیص کووید ۱۹ را برای ۷۰ آزمایشگاه راه‌اندازی کنیم و اکنون، امکان صادرات کیت‌های داخلی تشخیص کرونا را نیز داریم.
بیگلری خاطرنشان کرد: ایجاد شبکه تشخیص آزمایشگاهی کرونا در اوج محدودیت‌ها یک فرصت برای کشور بود و ما از سلامت مردم دفاع می‌کنیم و تولیدات خود را افزایش می دهیم.

  • نویسنده :
  • منبع :