19 دی: نماینده روسیه در وین در صفحه توییترش از بازگردانی معافیت‌های تحریم‌های هسته‌ای ایران استقبال کرده و آن را اقدامی در مسیر درست تلقی کرد.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به معافیت‌های اخیری که دولت آمریکا برای برخی از تحریم‌های ایران صادر کرده است، در صفحه توییترش نوشت: تصمیم آمریکا برای بازگردانی معافیت‌های «هسته‌ای» اقدامی در مسیر درست است. این کار به احیای برجام و بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ سرعت می‌بخشد.
اولیانوف افزود: همچنین می‌توان این اقدام را نشانگر این دانست که مذاکرات وین وارد مرحله‌ نهایی شده است.
اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز بامداد امروز گزارش داد، دولت بایدن روز جمعه برخی از معافیت‌های تحریمی ایران را که در زمان ترامپ لغو شده بود، بازگرداند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که این اقدام برای تسهیل در روند مذاکرات وین است و به معنی بازگشت به برجام نیست.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه چندین معافیت از تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، معافیت‌های جدید به کشورها و شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های غیرنظامی نیروگاه هسته‌ای بوشهر ایران، آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران کار کنند.
دونالد ترامپ در مه ۲۰۲۰ به این معافیت‌ها به‌عنوان بخشی از برنامه «فشار حداکثری» خود علیه ایران پایان داده بود.
بنا بر اعلام یورونیوز، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه "تهدید به تحریم" علیه کشورها و شرکت‌های خارجی از جمله روسیه، چین و کشورهای اروپایی را که با بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند، لغو کرد.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: معافیت از این فعالیت‌ها برای تسهیل گفت‌وگوها طراحی شده است که برای رسیدن به توافق در بازگشت متقابل به برجام کمک می‌کند و زمینه را برای بازگشت ایران به اجرای تعهداتش فراهم خواهد کرد.
وزارت خارجه آمریکا این اقدام را به کنگره نیز اطلاع داده است.
این وزارتخانه تاکید کرد: این اقدام همچنین برای کمک به منافع منع اشاعه و ایمنی هسته‌ای ایالات متحده و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده است.
وزارت خارجه آمریکا با اعلام این موضوع که این اقدام طبق یک تعهد یا به‌عنوان بخشی از توافق قبلی نیست، افزود آن‌ها همچنان بر همکاری با شرکا و متحدان برای مقابله با طیف گسترده‌ای از تهدیدات ایران متمرکز هستند.
حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان امروز در ارتباط با اقدام اخیر آمریکا در ارتباط با تمدید برخی از معافیت های هسته ای اظهار کرد: ما به طرف‌های آمریکایی به واسطه برخی از افرادی که این روزها پیام هایی را منتقل می کنند اعلام کرده ایم که آن ها باید حسن نیت خود را در عمل نشان دهند. حسن نیت در عمل یعنی اینکه بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: لغو برخی از تحریم‌ها به معنای واقعی خود می تواند ترجمان حسن نیت‌شان باشد . آمریکایی ها از این موضوع صحبت می کنند ولی باید دانست آنچه که بر روی کاغذ رخ می دهد خوب است اما کافی نیست.

  • نویسنده :
  • منبع :