سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۵۶ مورخه چهاردهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با عنوان «ماه رجب، ماه استغفار و توبه؛ استغفار مسئولان و مدیران» به قلم عبدالرحیم اباذری بدین شرح است:

حلول ماه رجب 1443 را تبریک می گوییم، امسال دهه اول ماه رجب با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی 1400 مصادف شده است که شاید پیام خاصی داشته باشد. همان طوری که می دانیم، یکی از مهم‌ترین اعمال در این ماه مبارک، توصیه به استغفار و توبه از گناهان و لغزش‌هاست، سید بن طاووس از فقهای بزرگ شیعه در کتاب دعا و زیارت خود «اقبال الاعمال»، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب «المراقبات» و شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» نقل کردند که پیامبر فرمود: در این ماه صد بار ذکر «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» گفته شود در حدیث دیگری توصیه شده هنگام صبح و آخر روز، هفتاد مرتبه بگوید «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ» و چون تمام کرد، دست‌ها را بلند کند و بگوید «أَللّهُمَّ اغْفِرْلی وَ تُبْ عَلَىَّ» خدایا مرا بیامرز و توبه‌ام را قبول کن. باز در روایت دیگری آمده که در مجموع سی روز این ماه، هزار مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» انجام دهد و از تمام گناهان و پلیدی‌ها استغفار و توبه کند. همان طوری که مشاهده می‌کنید تأکید و توصیه به استغفار و توبه آن هم با عبارت‌های مختلف نشان از اهمیت ماجرا دارد.
روشن است که ما دو گونه گناه و لغزش داریم؛ یکی جنبه‌ی فردی و شخصی دارد و مربوط به مردمان عادی می‌شود و گناهان و لغزش‌هایی که میان فرد و خدا مطرح است و لازم است از آنها استغفار و توبه کنیم، دومی گناهان و لغزش‌هایی است که جهات اجتماعی و سیاسی دارد و بیشتر شامل مسئولان، مدیران و حاکمان جامعه می‌گردد و استغفار، توبه کردن و اشتباهات گذشته را جبران نمودن، نقش سرنوشت سازی در روند صحیح اداره کشور و مدیریت جامعه دارد.
بنابر این مدیران، مسئولان و حاکمان در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از دیگران موظف هستند در این ماه مروری به عملکردهای چهل و سه ساله خود کنند و ببینند اگر تصمیم‌های اشتباهی گرفتند و یا گرفتار لغزشی، تفرعنی و تشخصی شدند، نخست از آنها استغفار و توبه کنند و در مرحله بعدی در جهت جبران و تدارک آن بر آیند و راه درستی در پیش گیرند. به نظر می‌رسد در این مقطع تاریخی و شرایط حساس و سر نوشت ساز بهترین مصداق استغفار و توبه مسئولان، رفع تورم، کنترل گرانی، تأمین حداقل امرار معاش مردم و ایجاد زمینه اشتغال و ازدواج برای جوانان باشد.
 مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان، ماه رجب را به استناد به پیامبر گرامی اسلام، یکی از ماه‌های حرام معرفی کرده که در آن جنگ و جدال با کفار حرام اعلام شده است، با توجه به این که این توصیه بیشتر جنبه‌ی سیاسی و اجتماعی دارد، پس اگر در این ماه جنگ و جدال با کفار و اجنبی حرام شده فلذا در میان گروه‌ها و جناح‌های داخلی و خودی به طریق اولی یک عمل حرام، ناپسند و مذموم خواهد شد. جا دارد مسئولان و مدیران در رده‌های گوناگون در این خصوص دقت و تأمل جدی داشته باشند و برای همیشه از دعواهای زرگری، اشکال‌های بنی اسرائیلی، پرونده سازی و نسبت‌های ناروا به هم پرهیز نمایند و متمرکز در خدمت به مردم باشند.
 این که می‌بینیم در سالگرد دوازدهم بهمن امسال، روز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به ایران، مرجعیت انقلابی شیعه، شخصیت بزرگ و ریشه دار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (رضوان خدا بر او باد) چشم از جهان فرو می‌بندد و ما را ترک می‌گوید ناظر به این حقیقت و به نوعی هشدار تکان دهنده باشد که اگر مسئولان و مدیران از خط، خطوط و مبانی خمینی کبیر فاصله بگیرند و به خود نیایند و به توصیه‌های ولایت فقیه و مرجعیت شیعه کم لطفی نمایند و از این لغزش ها استغفار و توبه نکنند، نعمت‌ها یکی پس از دیگری از آنها گرفته خواهد چرا که خدای متعال با هیچ قومی، قبیله‌ای، نژادی و ملتی عقد اخوت نبسته است.
  • نویسنده : عبدالرحیم اباذری
  • منبع :