19 دی: رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه توانستیم ۱۲ منطقه کشور را برای پرتودهی تعریف کنیم، گفت: نهضت بومی‌سازی را در سازمان انرژی اتمی آغاز کرده ایم وسوخت با غنای مختلف را به سهولت تولید می‌کنیم همچنین راکتور اراک تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود.
محمد اسلامی سه‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، ضمن تبریک فرارسیدن چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و نیز گرامیداشت یاد امام و شهدای انقلاب اسلامی، با اشاره به تازه‌ترین دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور افزود: نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم فناوری هسته‌ای را که یک فناوری تاثیرگذار است در همه ابعاد گسترش دهیم.
وی ادامه داد: اولین گامی که برداشتیم انجام مطالعات و برنامه ریزی برای پیشبرد تاثیرگذاری این فناوری از طریق پرتودهی برای همه سرفصل ها به ویژه در حوزه کشاورزی، مواد غذایی و صنعتی بود تا بتواند موثر واقع شود.
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: مطالعات جامعی را با استفاده از مطالعاتی که در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی انجام شده بود، صورت دادیم و توانستیم ۱۲ منطقه کشور را برای پرتودهی تعریف کنیم.  
معاون رییس جمهور تصریح کرد: در پیش روی ما اجرای ۱۲ قطب صنعتی پرتودهی است که با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این رشته هستند، صورت می گیرد.  
وی ادامه داد: در گام دوم فراخوان دادیم تا صنایع بزرگ غذایی و کشاورزی حضور پیدا کنند تا جایگاه و کارکرد پرتودهی را تعریف کنیم که می‌تواند تاثیرات اقتصادی در این صنعت داشته باشد.
اسلامی ادامه داد: در گام سوم فرایند بومی سازی را به صورت پرسرعت شروع کردیم و با نهضتی که در سازمان برای بومی سازی شروع شده بود، دستگاه‌های جدیدی را برای این کارکرد در دستور کار قرار دادیم.
معاون رئیس جمهور درباره همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران در حوزه‌های پرتودهی گفت: متاسفانه کشور ما از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون از حقوق حقه خودش که وظیفه ذاتی آژانس است به دلیل مزاحمت ها و برخوردهای گزینشی بهره لازم را نبرده است.
رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: هرآنچه که تاکنون به دست آوردیم، عاری از هرگونه کمک و رویه های جاری طبق ضوابط بوده است و این یکی از وجوه تمایز رفتار سیستم‌های بین‌المللی به کشور ما است.
وی گفت حدود ۲۰۰ مرکز پزشکی در کشور از رادیوداروهای سازمان انرژی اتمی بهره‌مند هستند و حدود ۱ میلیون بیمار سالانه از این طریق از مراکز درمانی کشور سرویس دریافت می‌کنند.
وی با تاکید براینکه راکتور تهران یک راکتور تحقیقاتی است و به هیچ وجه در هیچ مصرفی غیراز مصرف انسان‌دوستانه کارایی ندارد، اضافه کرد: هرگز از این رآکتور پشتیبانی و هیچ‌گونه همکاری نشده است. اگر این رآکتور الان فعالیت میکند، بخاطر تفکر خود باوری است که محقق شده این و ما این رادیوداروها را در راکتور تهران و کرج تولید می‌کنیم.  
اسلامی اضافه کرد: سوخت راکتور تهران، سوخت ۲۰ درصد که با توجه به اینکه در برجام تعهد کرده بودند که به ایران بدهند و ما را منع کرده بودند که سوخت بالاتر از ۳.۶۷ درصد تولید کنیم، با خودباوری جهادی توانستیم به آن دست پیدا کنیم و امروز میتوانیم به سهولت سوخت با غنای مختلف تولید کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: یکی از فعالیتهایی که در برنامه داریم، تولید شتاب‌دهنده الکترون است که بخش مهمی از تولیدات ما را در رادیوداروها پوشش می‌دهد.
معاون رییس جمهور درباره برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در تکمیل فازهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر، گفت: نیروگاه شماره ۱ بوشهر در مدار و در حال سرویس‌دهی است. اما فاز ۲ و ۳ به دلیل اینکه مسائل مالی آن حل نشده بود، تاخیر سنگین دارد. ما امیدواریم با تمهیداتی که در نتیجه سفر آیت‌الله رییسی به روسیه و توافقات آن انجام شده است، بتوانیم با سرعت متفاوت‌تری پروژه را در سال‌های آینده ادامه بدهیم تا ۲۷ ماه تاخیر جبران شود.
وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی در دو سال گذشته تحرک خوبی را در بحث معادن ایجاد کرده است، ابراز داشت: امیدواریم با فرآیندهای گوناگون، بتوانیم همه معادنی را که مواد پرتوزا دارد را فعال کنیم و تولید کیک زرد را که در افق ۱۴۲۰ به میزان ۱۰ هزار تن از آن را لازم داریم، برسیم.
اسلامی درمورد صرفه اقتصادی تولید برق هسته‌ای در نیروگاه بوشهر، گفت: در سرمایه‌گذاری و ایجاد، نیروگاه‌های هسته‌ای، گران‌ترین نیروگاه‌هایی هستند که ایجاد می‌شوند. اما هزینه‌های آن در زمان بهره‌برداری و همچنین آلاینده‌هایی که تولید می‌کند، به صرفه‌ترین و پربازده‌ترین نوع برقی است که در شبکه برق جهانی تزریق می‌شود.
رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: نیروگاه بوشهر در این ۷ سالی که کار کرده است، حدود ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت برق به شبکه تزریق کرده است که در حدود ۸۰ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی شده است.
وی درباره معرفی دستاوردهای صنعت هسته‌ای در سال آینده گفت: سال آینده در ۲۰ فروردین باید منتظر باشیم که بتوانیم تعدادی دستاورد را ارایه کنیم. سعی ما این است که سال آینده را بعنوان یک نقطه عطفی در فناوری هسته‌ای برگزار کنیم و تصویر مفاوتی را از صنعت هسته‌ای ایران به دنیا نشان دهیم.
وی درباره آخرین وضعیت رآکتور آب سنگین اراک گفت: راکتور تا پایان سال آینده تکمیل خواهد شد. یکی از مزاحمت‌های سنگین در برجام نوع ژراحی، الگو و مدل راکتور بود. باید این رآکتور بازطراحی شده و نگرانی‌هایی که در برجام داشتند، رفع شود. هیچ همکاری در زمینه ساخت این نشد و همکاران ما در تلاشند با به بکارگیری صنعت کشور اجزا در کشور بسازند و مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند.
اسلامی درباره جلوگیری از خرابکاری مجدد در نطنز و فردو گفت: ما سه راهکار را در دستور کار داریم. اول اینکه روزنه‌هایی را که از آن ورود کردند و ما آسیب دیدیم، موجب شد که کل چرخه مدیریتی را بازبینی کنیم و حفره های سیستم را بازمهندسی کنیم.  
وی ادامه داد: نکته دوم، چیدمان را در عرصه کشور اصلاح میکنیم و تغییر میدهیم تا چیزی که بتواند طمع دشمن را تحریک کند، در منظر آن قرار ندهیم و آرایش استقراری خود را اصلاح میکنیم.  
رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: نکته سوم هم اینکه این حوادث نشان داد که ما چقدر می‌توانیم خودمان را خیلی زود بازیابی کنیم. اگرچه ضایعات داشت، اما قدرتی را به دنیا نشان داد که این نوع حرکت‌های ایذایی، نمی‌تواند روی اراده ملت ایران تأثیر بگذارد و ما توانستیم خیلی زود به صورت تصاعدی ظرفیت خود را گسترش بدهیم.
وی در مورد ماشین‌های پیشرفته IR۹ گفت: فناوری‌های پیشرفته و قدرت ساز از نظر دشمن، برای ایران منطقه ممنوعه است و برای ما مزاحمت ایجاد می‌کنند و این مزاحمت‌های موجب شده که برای دفع شر به مذاکراتی برسد که سند برجام در آن تحصیل شده است.
معاون رییس جمهور اظهار داشت: آنچه برای ما حایز اهمیت بوده این است که ما در جمهوری اسلامی ایران خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که از این شر عبور کنیم.  
اسلامی با بیان اینکه هدف ما در پژوهش ظرفیت‌سازی، بالابردن راندمان و پایین آوردن ریسک و هزینه بوده است، اضافه کرد: ما توانستیم با نقش‌آفرینی نیروهای جوان، مومن و دانشمند ما انجام دادند، به آن دست پیدا کنیم.
رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما به لحاظ ظرفیت و به لحاظ زمانی باید منتظر نتایج مذاکرات لغو تحریم‌ها و وزارت امور خارجه و هیات مذاکره‌کننده باشیم و بتوانیم خودمان را با آنها تنظیم کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :