19 دی: رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: در ادامه روند پرشتاب آزادسازی بستر رودخانه کرج، صبح امروز (شنبه ۲۳ بهمن) ساختمان‌های متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و ناجا تخریب شدند.
به گزارش روز شنبه از مرکز رسانه قوه قضاییه، حسین فاضلی هریکندی درباره اقدامات دستگاه قضا برای حفاظت از اراضی ملی و طبیعی در حاشیه رودخانه کرج اظهارداشت: با توجه به تاکید رئیس دستگاه قضا برای زمانبندی در اجرای کار آزادسازی اراضی ملی و طبیعی، دو فاز اجرایی برای آزادسازی حاشیه رودخانه کرج تعیین شده است. در فاز نخست، قرار است از پل حامی کرج تا آبگیر بیلقان به طول ۴ کیلومتر و در فاز دوم از آبگیر بیلقان تا سد امیرکبیر به طول ۱۶ کیلومتر آزادسازی شود.
وی ادامه داد: مقرر شده است کار تخریب ساخت و سازها در حاشیه رودخانه کرج از ساختمان‌های متعلق به دستگاه های دولتی و نظامی آغاز شود و دستگاه‌هایی که در حاشیه رودخانه کرج اقدام به ساخت و ساز کرده بودند، شناسایی شده‌اند که در اولین اقدام، ساختمان متعلق به قوه قضاییه تخریب شد.
فاضلی هریکندی با بیان اینکه تاکنون ساختمان‌های متعلق به چند دستگاه حاکمیتی از جمله قوه قضاییه، محیط زیست، وزارت نیرو، کمیته امداد امام خمینی(ره) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخریب شده است، افزود: امروز هم روند تخریب ساختمان های متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و ناجا آغاز شد، که با این اقدام در مجموع از مسیر ۱۶ کیلومتری آبگیر بیلقان تا سد امیر کبیر حدود پنج کیلومتر( ۳۰ درصد مسیر) آزادسازی می‌شود و در مراحل بعدی، اقدامات ایمن سازی انجام خواهد شد.
رئیس کل دادگستری البرز اضافه کرد: تاکنون در مسیر چهار کیلومتری پل حامی تا آبگیر بیلقان ساختمان‌های متعلق به سه دستگاه حاکمیتی و در مسیر ۱۶ کیلومتری آبگیر بیلقان تا سد امیرکبیر ساختمان های متعلق به ۱۵ دستگاه حاکمیتی و پنج دستگاه نظامی شناسایی شده است. در مورد دستگاه‌های حاکمیتی سخت‌گیری بیشتری شده و ساختمان‌هایی که بعد از سد امیرکبیر نیز احداث شده، شناسایی شده‌اند تا نسبت به تخریب آنها اقدام شود.
فاضلی هریکندی با بیان اینکه به دستگاه‌های حاکمیتی و نظامی تا ۲۵ بهمن ماه فرصت داده شده است تا نسبت به تخلیه ساختمان‌ها اقدام کنند، گفت: بعد از این تاریخ، دستگاه قضا نسبت به دستگاه‌هایی که به هشدارها عمل نکرده‌اند، اعمال قانون می‌کند.
وی با بیان اینکه به همه متصرفان هشدار های لازم داده شده است، افزود: بعد از تخریب ساختمان‌های دستگاه‌های حاکمیتی نسبت به تخریب ساختمان‌های متعلق به افراد حقیقی اقدام می شود و به افراد حقیقی فرصت دو هفته‌ داده می‌شود که داوطلبانه نسبت به تخلیه و تخریب ساختمان‌ها اقدام کنند.
رئیس کل دادگستری البرز درباره اقداماتی که قرار است در  اراضی تصرف شده در حاشیه رودخانه کرج انجام شود، گفت: مقرر شده است در اراضی تصرف شده در حاشیه رودخانه کرج، سه اقدام آزاد سازی، ایمن‌سازی و ساماندهی انجام شود. بعد از تخریب ساختمان‌ها تا فاصله‌ای که آب منطقه‌ای تعیین کرده است باید کار ایمن‌سازی انجام شود.
فاضلی هریکندی با اشاره به شناسایی نقاطی که امکان ساخت منطقه تفریحی برای عموم مردم وجود دارد، افزود: با توجه به مصوبات کمیته تخصصی آزاد سازی حاشیه رودخانه کرج، اراضی که تاکنون در فاصله بین پل حامی تا آبگیر بیلقان آزادسازی شده‌اند در اختیار شهرداری کرج قرار داده شد تا نسبت به ساخت تفرجگاه و استراحتگاه ساحلی برای عموم مردم اقدام شود.  
رئیس کل دادگستری البرز اضافه کرد: هفته آینده کلنگ‌زنی ساخت اولین تفرجگاه ساحلی عمومی در زمین‌های آزاد شده در حاشیه رودخانه کرج انجام می‌شود.
فاضلی هریکندی گفت: در اراضی که خارج از محدوده شهری قرار دارند با توجه به مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اقدام کنند. تاکنون در مسیر ۱۶ کیلومتری آبگیر بیلقان تا سد امیرکبیر ۲ نقطه برای ساخت تفرجگاه شناسایی شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :