19 دی: رییس جمهور شناساندن شهدای ورزشکار ایلام در سطوح ملی و بین‌المللی را امری ضروری دانست و تاکید کرد: جنایت و رذالت صدام و حامیان او علیه ورزشکاران و جوانان بی‌دفاع ایلام و همچنین مظلومیت شهدای حادثه مسابقه فوتبال، باید فراتر از مرزهای ایران به نمایش گذاشته شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز (شنبه) در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان حادثه بمباران مسابقه فوتبال «چوار» استان ایلام که در سال ۱۳۶۵ به دست جنگنده‌های رژیم بعث انجام گرفت، ایلام را از جمله استان‌هایی برشمرد که سهم بزرگی در دفاع از کشور، نظام و انقلاب اسلامی دارد.
رئیسی گفت: مردم این استان دِین خود را به انقلاب ادا کرده‌اند و ملت ایران نیز همواره شاهد مقاومت آنها در مقابل دشمن بوده‌ است.
رییس‌ جمهور با بیان اینکه شاید برخی استان‌های کشور در دوران دفاع مقدس در خط مقدم نبرد علیه دشمن نبودند اما هموارد مورد تهاجم واقع می‌شدند، افزود: در آن مقطع، محل ماموریت من در استان همدان بود و گاهی که با دوستان به ایلام می‌رفتیم، شاهد این بودیم که مردم با وجود بمباران شدید دشمن، شهر را ترک نمی‌کردند.
رئیسی ضمن قدردانی از رهبر معظم انقلاب بابت زنده کردن یاد شهدای حادثه بمباران مسابقه فوتبال «چوار» ایلام، تاکید کرد: برگزاری آن مسابقه در سال ۱۳۶۵، نشانه‌ای از ایستادگی و مقاومت مردم ایلام بود چرا که آنها با این اقدام، ثابت کردند هیچگاه صحنه را ترک نمی‌کنند.
رییس‌ جمهور حادثه ۲۳ بهمن سال ۶۵ ایلام را نشانه اوج رذالت دشمن دانست و گفت: باید این حادثه را برای جوانان و ورزشکاران «تبیین» کرد تا در تاریخ ایران و مردم آزاده جهان به یادگار بماند.
رئیسی با تاکید بر لزوم توجه به فرمایش رهبر انقلاب در زمینه «جهاد تبیین» خاطر نشان کرد: وظیفه همگان بخصوص تریبون‌داران و هنرمندان، روشنگری در راستای جهاد تبیین است. نباید اجازه بدهیم که درس مقاومت، یاد شهدا و ایثارگران به فراموشی سپرده شود.
رئیسی با تاکید بر اینکه ایثارگری‌های شهیدان به اندازه کافی تبیین نشده است، افزود: اگر رشادت شهدا در دیگر نقاط دنیا اتفاق می‌افتاد، صدها فیلم و کتاب برای آن ساخته و نگارش می‌شد، بنابراین باید در راستای رسالت جهاد تبیین و وظیفه‌ای که رهبر انقلاب برعهده ما قرار داده‌اند، از این مساله غفلت‌زدایی کرد.
رییس‌ جمهور با اشاره به محل شهادت شهدای «چوار» گفت: زمین فوتبالی که در سال ۶۵ مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و موجب شهادت ده‌ها نفر از عزیران ما شد، باید به یادمان رشادت و ایستادگی شهدای «چوار» تبدیل شود. این زمین فوتبال باید محل ورزش جوانان ایلام و حتی استان‌های همجوار باقی بماند و درعین حال نمادی از مقاومت، اندیشه بلند و انسان‌ساز شهدای آن حادثه باشد.
رئیسی با بیان اینکه شهدای فوتبالیست «چوار» باید الگویی برای همه ورزشکاران باشند و حرکت مهم آنها در تمامی عصرها و برای همه نسل‌ها حفظ شود، افزود: لازم است ویژگی‌های شخصیتی هرکدام از این شهدا تبیین شود چرا که آنها روحی متعالی و بلند داشتند.
وی ادامه داد: شهدای «چوار» در بحبوحه حملات صدامیان، با مقاومت خود می‌خواستند به مردم آرامش دهند.
رئیسی شناساندن شهدای ورزشکار ایلام در سطوح ملی و بین‌المللی را امری ضروری دانست و تاکید کرد: جنایت و رذالت صدام و حامیان او علیه ورزشکاران و جوانان بی‌دفاع ایلام و همچنین مظلومیت شهدای حادثه مسابقه فوتبال، باید فراتر از مرزهای ایران به نمایش گذاشته شود.
رییس‌ جمهور با اشاره به فیلم «مستطیل قرمز» که درباره حادثه بمباران مسابقه فوتبال چوار ساخته شده است، گفت: سازندگان این فیلم قطعا در پیشگاه خداوند ماجور هستند چرا که این فیلم می‌تواند جنایت دشمن را برای جوانان تصویر کند و شهدا را به جامعه بشناساند.
در ابتدای این دیدار تعدادی از جانبازان و خانواده شهدای این حادثه با ذکر خاطرات و مصائب این فاجعه دردناک، یاد شهدای این حادثه را گرامی داشتند.

  • نویسنده :
  • منبع :