19 دی: وزیر امور خارجه با اشاره به اهمیت موضوعات در دست پیگیری در حوزه روابط دو جانبه ایران و عراق بر ضرورت اجرای توافقات سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق تأکید کرد.

محمد جواد ظریف روز یکشنبه در گفت وگوی تلفنی با  فواد حسین وزیر امور خارجه جدید عراق با تبریک انتخاب وزیر خارجه عراق از تکمیل کابینه دولت جدید این کشور  ابراز خرسندی کرد.

ظریف با اشاره به اهمیت موضوعات در دست پیگیری در حوزه روابط دو جانبه بر ضرورت اجرای توافقات سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق تاکید کرد.

رییس‌ جمهوری در سفری تاریخی و مهم بعد از ۵ سال در بیستم اسفند سال ۹۷ به عراق سفر و عتبات عالیات را زیارت و با مقامات بلندپایه عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس‌جمهوری پیش از ترک تهران به‌مقصد بغداد و در فرودگاه مهرآباد تهران، گسترش روابط دوجانبه با عراق را از مهمترین اهداف این سفر دانست و گفت: روابط ایران و عراق یک روابط ویژه‌ای است، مردم ایران در طول سالیان گذشته در یک آزمایش بزرگی سربلند بودند و آن اینکه مردم منطقه هر کجا مشکلی پیدا کردند و از ملت و دولت ایران کمک خواستند، مردم و دولت ایران با همه توان به کمک آنها شتافتند.

وی افزود: امروز روابط اقتصادی ما حدود ۱۲ میلیارد دلار در سال است و این روابط را به‌راحتی در سال‌های آینده می‌توانیم به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم. عراق بسیاری از نیازهایش را می‌تواند از ایران تأمین کند، ایران نیز می‌تواند نیازهایش را از عراق تأمین کند.

روحانی در دیدار با رییس‌جمهوری عراق با بیان اینکه دو دولت و دو ملت ایران و عراق برادری و حسن همجواری را همواره در عرصه‌های گوناگون برای یکدیگر به‌اثبات رسانده‌اند، تأکید کرد: اراده تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و استحکام هرچه بیشتر روابط با عراق است.

وی همچنین اظهار داشت: پیام این سفر این است که هیچ بوروکراسی و کشور ثالثی نمی‌تواند در روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق تأثیر داشته و مانع اراده رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات شود.

روحانی در نشست خبری با نخست وزیر عراق در بغداد در پایان امضای ۵ سند همکاری میان تهران و بغداد اعلام کرد که دو کشور توافق کردند صدور ویزا برای زائران و گردشگران ایرانی و عراقی رایگان شود.

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات با نخست‌وزیر عراق توافق شد که روابط مردم با یکدیگر بیش از پیش تسهیل شود و در همین راستا ایران اعلام می‌کند که برای ویزا مبلغی را دریافت نمی‌کند و طرف عراقی هم بعد از این اعلام، اعلام می‌کند که این کشور هم مبلغی را دریافت نخواهد کرد.

روحانی در ادامه برنامه‌های خود با رئیس مجلس عراق نیز دیدار داشت، وی در این دیدار با اشاره به ضرورت تعامل پارلمان‌های ایران و عراق در راستای توسعه و تقویت همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های دو کشور، گفت: خوشبختانه امروز اراده قوی و اهتمام جدی میان همه مسئولان ایرانی و عراقی برای توسعه بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های تهران ــ بغداد وجود دارد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا