19 دی: انتشار فایلی صوتی منتسب به سردار جعفری و معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران واکنش‌ها و بازتاب گسترده‌ای به همراه داشته است.
روز پنجشنبه، یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی، فایلی صوتی را منتشر کرد که در آن سردار جعفری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و سردار ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه، درباره فساد در برخی قسمت‌های این نهاد با هم گفت‌وگو می‌کنند.
بدنبال انتشار گسترد این فایل صوتی در رادیو فردا و سپس در اکثر رسانه‌های فارسی زبان خارجی، باعث واکنش‌های زیادی شد تا جای که افکار عمومی داخل نسبت به موضوع حساس شده است و فعالان شبکه‌های اجتماعی در پیام‌های مختلفی از قوه قضاییه خواسته‌اند که نسبت به موضوع ورود کند و از افراد مرتبط با این پرونده بخواهد که دراین‌باره توضیح دهند.
علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری درباره ضرورت ورود قوه قضاییه به این ماجرا در گفت‌وگویی صحبت کرده است. به گزارش اعتماد آنلاین مجتهد زاده گفته: «درباره انتشار این فایل صوتی که گفته می‌شود دو سال پیش هم منتشرشده است که البته فکر می‌کنم تا این حد دیده نشد، باید گفت تا همین لحظه اطرافیان این افرادی که اسمشان در این فایل صوتی بوده است، هیچ‌کدام صحت و اصالت این فایل صوتی را زیر سؤال نبرده‌اند و در واقع همه به‌نوعی تأیید می‌کنند این فایل صوتی اصالت دارد.»
این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه گفته می‌شود در گذشته به ادعاهای مطرح‌شده در فایل مذکور رسیدگی شده است، عنوان کرد: «من واقعاً نمی‌دانم، اگر در قوه قضاییه به مطالبی که در این فایل مطرح می‌شود که به اعتقاد من مطالبی روشنی نیز است و یکسری فرماندهان ارشد نظامی که همگی دست‌اندرکار بودند و عالی‌ترین فرمانده نظامی کشور آقای عزیز جعفری و معاون اقتصادی‌شان صحبت‌هایی کرده‌اند واقعاً نمی‌شود به‌سادگی از آن‌ها گذشت و دستگاه قضایی نه‌فقط می‌تواند به این مسئله ورود کند بلکه وظیفه و تکلیفش است که به این مسئله ورود کنند.
در اولین واکنش‌ها به انتشار این فایل صوتی می‌توان به توییت محمد مهاجری، از فعالان اصولگرا، اشاره کرد که رئیس مجلس را مخاطب قرار داده و نوشته است: «جناب آقای قالیباف، مخاطب اصلی جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، مسئولان هستند، وگرنه از آدم‌های یک‌لاقبا کاری برنمی‌آید. عجالتاً نقش خود در پرونده هلدینگ یاس را تبیین کنید تا نوبت به بقیه چیزها برسد». محمدسعید اسعدیان، مشاور رئیس مجلس نیز در توییتی این‌گونه پاسخ محمد مهاجری را داده است: «در پرونده هلدینگ یاس با حکم صریح دادگاه روشن شد که تخلف‌ها ارتباطی با دکتر قالیباف و شهرداری ندارد اما کاش به خود می‌آمدید و می‌فهمیدید که حضرت آقا چون از شما و اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند، برای جبران لطماتی که به افکار عمومی زده‌اید، بر جهاد تبیین توسط همه تأکید می‌کنند».
توییت احدیان مورد استقبال برخی اصولگرایان نزدیک به قالیباف مثل مجتبی توانگر نماینده تهران و سیدمحمود رضوی تهیه کننده سینما و مشاور قالیباف قرار گرفته است، اما خود این افراد فعلاً واکنشی به این فایل نداشته‌اند.
البته همین توییت واکنش منتقدان را نیز در پی داشت. آن‌ها می‌گفتند خود فرمانده سپاه و معاون اقتصادی سپاه ماجرا در گفتگوی خصوصی خود تأیید کرده‌اند و آنقدر از جزییات سخن گفته‌اند که دیگر کار به تکذیب نمی‌کشد، با این حال حامیان قالیباف از رأی دادگاه می‌گویند!
عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب نیز در واکنش به فایل صوتی منتشرشده به طعنه نوشت: «فکر می‌کردم که دیگر کسی هنگام نماز صبح به مسجد نمی‌رود، ولی ظاهراً هنوز کسانی می‌روند، هرچند آنجا کارهای دیگری هم دارند».
عبدالرضا داوری، مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد، هم با اشاره به فایل صوتی منتشر شده اخیر اظهار کرد: این فایل جدید منتشر نشده است، اولین بار هفت روز قبل از ترور حاج قاسم سلیمانی منتشر شد، یعنی دسامبر ۲۰۱۹ در یکی از سایت‌های ضد انقلاب منتهی آن موقع به خاطر فضایی که در کشور ایجاد شد، این فایل خیلی شنیده نشد. اتفاقاً آن چیزی که الان منتشر شده فکر می‌کنم ۱۰ دقیقه هم کمتر است فایل اولیه حدود ۴۹ دقیقه است. یک کانال تلگرامی ضد انقلاب به اسم «اهمّ اخبار» آن را منتشر کرد. هر کسی این فایل را منتشر کرده، متصل به آن شبکه بیرونی است. ابتدا این فایل در یک سایت ضد انقلاب منتشر شد، بعد رادیو فردا آمد و به دروغ گفت که این فایل را ما برای اولین بار منتشر کردیم، بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال و من و تو و ... به آن پرداختند، پشت این صحنه حتماً یک اراده ضد انقلابی وجود دارد. الان شما به ویکی پدیا بروید ۱۲ ساعت بعد از انتشار این فایل، یک صفحه‌ای در ویکی پدیا ایجاد شده تحت عنوان «فساد در سپاه پاسداران»؛ مشخص است که ماجرا خیلی عمیق است.
حقیقت پورمشاور لاریجانی یادآور شد: فایل صوتی اخیر با هدف زدن قالیباف منتشر شد. این قصه برای سال 97 بود، الان سال 1400 در حال اتمام است چرا یک فایل صوتی بعد از 4 سال منتشر شد؟ من فکر می‌کنم، دارند دورخیز می‌کنند تا قالیباف را بندازند و سه قوه را بیشتر با هم هماهنگ کنند.
محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص فایل منتشر شده میان دو نفر از فرماندهان سپاه و مطرح شدن اسامی برخی مسئولان در آن و ایجاد شائبه در خصوص برخی چهره‌های سیاسی به ایلنا گفت: اولاً اقتدار سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و مردمی بودن آن نکته‌ای ثابت شده است. مردم با دلشان از این نهاد حمایت می‌کنند و این نهاد از دل مردم برای مردم و در کنار مردم است و روز به روز با کمترین هزینه، بیشترین قدرت و اقتدار را پیدا می‌کند.
وی افزود: سپاه یک نهاد کاملاً مکتبی، مردمی و رو به جلو است. طبیعتاً این مسئله مورد حسادت بدخواهان واقع شده و هرچه رشد سپاه بیشتر شود، کینه‌ها افزایش می‌یابد. طبیعتاً ما هم منتظر چنین چیزهایی بودیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: من این فایل را چندین بار گوش دادم؛ آنچه که بدخواهان می‌خواستند به دست بیاورند و بهانه تخریب سپاه قرار دهند، دستگیرشان نشده است و چیزی هم دستگیرشان نخواهد شد.
عباس‌زاده گفت: باید بپذیریم که نفوذ اتفاق افتاده و این واقعیت تلخی است. اگر ما مشغول فروعات بشویم، انرژی ما به کنترل مسائل معمولی هدایت شود و نفوذ استراتژیک در جایگاه‌های حساس و برای خرابکاری‌های با هزینه بالا با خسارت فیزیکی و نرم صورت گیرد، برای منحرف کردن ما از طراحی یک سیستم کارآمد و استفاده از عناصر کارآمد در مدیریت جایگاه‌های حساس، کار خودش را می‌کند. متاسفانه نفوذ هیچگاه با تابلو نمی‌آید بلکه با نگاه و چهره قابل اعتماد وارد می‌شود. تشخیص نفوذ و نفاق هم سخت است اما شدنی است.
روزنامه شرق نیز درباره این فایل صوتی نوشته است: انتشار دوباره فایل صوتی فرماندهان ارشد سپاه، یادآور پخش فایل صوتی گفت‌وگوی وزیر خارجه دولت حسن روحانی است؛ ششم اسفند سال گذشته بود که فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف، در فضای مجازی منتشر شد و سروصدای زیادی به پا کرد. این گفت‌وگو را که ظریف در آن از دوگانه میدان- دیپلماسی گفته بود، مرکز بررسی‌های استراتژیک که ریاست آن برعهده حسام‌الدین آشنا بود، انجام داده بود و همین شد تا انگشت اتهام حضور نفوذی‌ها به سوی دولت نشانه برود. اتهامی که ثابت نشد اما چندی بعد از پخش این فایل، حسن روحانی، آشنا را برکنار کرد. نشریه «اخبار و تحلیل‌ها» که معاونت سیاسی سپاه منتشر می‌کند، در واکنش به انتشار مصاحبه ظریف، عامل این انتشار را «نفوذ سازمان‌یافته در دستگاه دیپلماسی کشور» دانسته بود. این نشریه نوشته بود: «چرا باید به وزارت خارجه‌ای که یک فایل صوتی محرمانه در آن قابل حفاظت نیست، اعتماد کرد و اطلاعات حمله سری نظامی را به آن داد؟». هرچند در آن زمان گفته شد انتشار این فایل به این نیت بوده که ظریف نتواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود و اصلاح‌طلبان یکی از مهم‌ترین کاندیداهای خود را از دست بدهند.
جریان عدالتخواه که پیش از این هم به شدت پیگیر ابعاد این پرونده‌ها بود و حتی انتقاداتی در لفافه علیه سردار سلیمانی و به صراحت علیه قالیباف منتشر کرده بود، حالا بیش از دیگران از قوه قضائیه خواسته تا به ابعاد این پرونده رسیدگی شود. اصولگرایان میانه‌رو هم به شکلی دیگر به تندروها کنایه می‌زنند که چرا این بار مقابل فساد سکوت کرده‌اید؟
وحید اشتری نوشته این فایل دو سال پیش منتشر شده، اما افراد بسیار زیادی او را بازخواست کرده‌اند که چگونه او دو سال گذشته فایلی به این مهمی را شنیده اما سکوت کرده و حرفی درباره آن نزده و حتی آن را بازنشر نکرده است یا به دست مقامات بالاتر نرسانده است.
رویداد24 هم نوشت: دو روز بعد از انتشار این فایل صوتی، درباره منشأ انتشار آن هم اختلاف نظر وجود دارد. گفته می‌شود این فایل صوتی پیش از این در اختیار افرادی از ستاد سعید محمد بوده است. البته در فایل صوتی از سعید محمد هم نام برده شده است و در جایی از فایل از تلاش‌ها برای برکناری او سخن گفته شده است.
در یکی دو هفته گذشته هم افرادی به دنبال برکناری سعید محمد از ریاست مناطق آزاد بودند. این فایل صوتی نشان می‌دهد سعید محمد چه نقش کلیدی و موثری در پرونده هلدینگ یاس داشته است.
به هر حال این پرونده تا امروز سؤالات زیادی را در میان افکار عمومی ایجاد کرده است. احتمالاً نتایج رسیدگی به این پرونده همچون بسیاری از پرونده‌های مشابه دیگر به اطلاع افکار عمومی نخواهد رسید، اما شاید مقامات بتوانند با شنیدن اعداد چند هزار میلیاردی یک سؤال مهم را از خود بپرسند؛ آیا زمان خروج سپاه از فعالیت‌های اقتصادی نرسیده است؟
  • نویسنده :
  • منبع :