19 دی: سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: مرز سومار با تکمیل و اتصال خط فیبرنوری و استقرار گذرنامه تا یک ماه آینده آماده تردد مسافر و زایر می‌شود.
«حشمت رضایی» روز یکشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات پایانه مرزی سومار با حضور مدیران کل استانی و شهرستانی در گیلانغرب، افزود: تمهیدات جدید در جهت تسهیل و تسریع در صادرات کالا از مرز سومار نیز لحاظ خواهد شد و در این راستا  ساعت کار روزانه گمرک در مرز سومار ۲ ساعت افزایش داده شده است تا از معطلی کامیونها در محوطه صفر مرزی جلوگیری شود.
سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: استقرار خط دوم توزین، احداث درب دوم ورودی گمرک و سیستم امواج رادیویی جهت روان سازی سیستم جامع امور گمرکی، افزایش نیروی فنی، ایجاد گارد گمرکی جهت کنترل ورود و خروج کامیون ها، ارتقای گمرک سومار با ایجاد پست معاونت امور گمرکی از جمله این اقدامات است.
رضایی ادامه داد: طرح جامع مرز رسمی سومار نیز که در کارویژه مرز استان مصوب شده مراحل نهایی تصویب در مرکز را می گذراند.
«بختیار رحمانی پور» مدیر کل گمرکات استان کرمانشاه نیز گفت: در ۱۰ ماه سپری شده از سال جاری یک میلیون و ۱۸۸هزار تن انواع کالا توسط ۵۱ هزار دستگاه کامیون به ارزش۴۲۱میلیون و ۷۰۶هزار دلار  از مرز سومار صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۵۹ درصد واز لحاظ ارزش ۴۴۰ درصد رشد نشان می دهد.
مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.


  • نویسنده :
  • منبع :