19 دی: عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه در شهرهای قرمز نه فقط رفتن به مدرسه، بلکه به نظر من تردد هم جایز نیست، گفت: ادامه فعالیت حضوری مدارس در شهرهای قرمز به تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر، طولانی‌تر شدن دوره اپیدمی و افزایش مرگ‌ومیر نیز منجر می‌شود.
دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حضوری بودن مدارس در برخی شهرهای قرمز و عدم رعایت پروتکلها در برخی از این مدارس، گفت: ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری درباره غیرحضوری کردن مدارس را به کمیته استانی واگذار کرده تا استان‌ها با صلاح‌دید خودشان این تصمیم‌گیری را انجام دهند.
وی افزود: با این حال اصولا در شهرهایی که از نظر رده‌بندی جزو شهرهای قرمز محسوب می‌شوند، به نظر می‌آید که نه فقط رفتن به مدرسه، بلکه به نظر من تردد هم جایز نیست.
مردانی ادامه داد: باید توجه کرد که ادامه فعالیت حضوری مدارس در شهرهای قرمز به تسریع انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر منجر شده و در نتیجه احتمال بروز گونه‌های جهش‌یافته ویروس را هم افزایش می‌دهند. همچنین با این اقدام دوره اپیدمی طولانی‌تر شده و مرگ‌ومیر هم بیشتر می‌شود.
وی با بیان اینکه در شهرهای قرمز مدارس باید به صورت آموزش غیرحضوری فعالیت‌هایشان را ادامه دهند، درباره شرایط ابتلا و بستری ناشی از کرونای امیکرون در کشور، گفت: متاسفانه موارد مراجعه‌کننده سرپایی به طرز چشمگیری افزایش یافته و موارد بستری ۸ برابر قبل شده است. مرگ‌ومیرمان هم که در حال افزایش است.
مردانی با بیان اینکه بیمارانی که در آی‌سی‌یو بستری شدند، متاسفانه بدحال هستند، گفت: به احتمال زیاد میزان مرگ و میر بیش از این خواهد شد.
مردانی درباره نظر کمیته علمی درباره مصرف داروی رمدسیویر نیز گفت: در کمیته علمی تصویب کردیم که تجویز داروی رمدسیویر در بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند به ویژه بیمارانی که نقص سیستم ایمنی یا بیماری صعب العلاج دارند، برای جلوگیری از انتشار بیماری به ریه و بدتر شدن حال بیمار، به مدت سه روز انجام شود.
وی تاکید کرد: درباره پوشش بیمه‌ای آن باید بیمه‌ها اعلام نظر کنند. طبق دستورالعمل کمیته علمی این دارو می‌تواند در مراحل اولیه بیماری در بیماران کرونا و به ویژه بیمارانی که نقص ایمنی یا بیماری‌های صعب العلاج دارند به مدت سه روز تجویز شود.

  • نویسنده :
  • منبع :