19 دی: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به افزایش شمار کودکان مبتلا به سویه اُمیکرون در سطح استان، گفت: شمار کودکان مبتلا به کرونا(سویه جدید) بستری در بخش «آی.سی.یو» بیمارستان های استان از ۲۵ نفر در اوایل ماه جاری به حدود ۸۰ نفر در این هفته افزایش یافته است.
دکتر «فاطمه اسدی ترکمان» روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: همچنین رقم ۲۵ درصد اشغال بخش «آی.سی.یو» اطفال توسط کودکان مبتلا به کرونا در اوایل بهمن ماه جاری نیز به ۳۷ درصد رسیده است.
وی افزود: در همین ارتباط ضریب اشغال تخت های بخش عادی بیمارستان ها توسط کودکان مبتلا به کووید ۱۹ در اوایل ماه جاری نیز حدود ۲۵ درصد بود که این میزان نیز به ۵۰ درصد افزایش یافته است. 
تست مثبت ۶۰ درصد دانش آموزان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به عدم تمایل دانش آموزان برای انجام تست کرونا، تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد تست های دریافتی از دانش آموزان در سطح استان مثبت است در حالیکه این رقم تا پیش از شیوع سویه جدید حدود ۲۰ درصد بود.
وی گفت: آمار روزانه کرونا(پی.سی آر مثبت) استان همدان از ۱۹۵ نفر در ابتدای بهمن ماه به روزانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ نفر در پایان هفته گذشته رسیده که این خیز نشان دهنده سرعت بالای انتشار و ابتلا به سویه اُمیکرون است.
دکتر اسدی ترکمان اظهار داشت: آمار ابتلای دانشجویان به کرونا با توجه به واکسینه شدن بیشتر افراد، نسبت به دانش آموزان کمتر است هرچند که آمار مبتلایان این گروه سنی نیز حدود ۲ برابر شده است.
به گفته وی، میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته و شبانه روزی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز از یک هزار و ۹۲ نفر در روز به سه هزار و ۴۸۶ نفر افزایش یافته که البته آمار مراجعه به اورژانس ها بسیار بیشتر است.
دکتر اسدی ترکمان تصریح کرد: البته در آمار مرگ و میر روزانه ناشی از ابتلا به کرونا هیچ افزایشی در سطح استان نداریم و طی روزهای گذشته آمار فوتی های روزانه استان همچنان صفر است. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۸۱ مرکز واکسیناسیون در سطح استان کار تزریق واکسن کرونا را انجام می دهند ، گفت: حدود ۳۱ درصد جمعیت استان همدان دُز سوم کرونا را دریافت کرده اند و تمرکز اصلی ما پوشش ۱۰۰ درصدی تزریق دُز اول است.
وی با بیان اینکه حدود ۹۳ درصد جمعیت هدف استان همدان واکسن کرونا(نوبت اول را تزریق کرده اند)، افزود: پوشش واکسیناسیون افراد ۷ تا ۱۲ سال نیز از ۴.۵ درصد طی هفته گذشته به حدود هشت درصد در هفته جاری رسیده و آمار واکسیناسیون رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال استان نیز مطلوب است.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در استان مطلوب نیست و در مجموع ۴۹.۵۰ درصد شهروندان شاخصه هایی نظیر فاصله گذاری، استفاده از ماسک، شست وشوی مرتب دست ها، بهداشت فردی و پرهیز از ترددهای غیر ضروری را رعایت می کنند.
وی با بیان اینکه همدان در رعایت پروتکل های بهداشتی از میانگین کشوری پایین تر است ابراز امیدواری کرد: با توجه به تغییر رنگ بندی کرونایی در استان و قرمز شدن وضعیت برخی از شهرستان ها مردم نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی اهتمام و جدیت بیشتری داشته باشند.
به گفته وی، آمار تزریق سه نوبت واکسن در استان همدان از مرز سه میلیون دُز گذشته و ۹۲ درصد جمعیت هدف دُز اول، ۸۱ درصد دُز دوم و حدود ۳۱ درصد دُز سوم (یادآور) را تزریق کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :