19 دی: عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داد: میزان بستری مبتلایان امیکرون در مراکز درمانی شهرهای مختلف، هشت برابر شده و هیچ خانواده‌ای از این بیماری در امان نیست.
مسعود مردانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیک امیکرون شتاب فزاینده‌ای دارد و موارد جدید ابتلا به این بیماری در کشور رو به افزایش است و بسیاری از خانواده‌ها به سرعت زنجیره وار به آن مبتلا می‌شوند.
وی اظهار داشت: اکنون بخش‌های آی سی یو که برای مراقبت از بیماران ویژه کرونایی در نظر گرفته شده، مملو از بیماران است و متاسفانه ساده‌انگاری و بی‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه زدن ماسک و پرهیز از تجمع، سرعت انتقال امیکرون را افزایش داده است.
این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: علایم بالینی امیکرون با سرماخوردگی از جمله گلودرد، سردرد و آبریزش بینی مشابه است و در صورت ابتلا به این علائم، مبنا را بر سرماخوردگی نگذارید و به سرعت تست کرونا انجام دهید.
 اگر علایم بیماری بیش از سه روز ادامه یابد، ابتلا به امیکرون قطعی است
به گفته مردانی، با توجه به اینکه علائم امیکرون بسیار نزدیک به سرماخوردگی است، عمده افراد زمانی که این نشانه‌ها را در خود یا نزدیکان می‌بینند، بر این باور هستند که به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده‌اند، اگر این علایم بیش از سه روز ادامه داشت، ابتلا به امیکرون قطعی است و باید به پزشک مراجعه و خود را قرنطینه کنند.
وی با بیان اینکه وضعیت کنونی کشور از لحاظ پیک ششم کرونا نامطلوب است، تصریح کرد: سرعت انتقال امیکرون نسبت به دلتا چندین برابر بالاتر است به همین دلیل، برای قطع زنجیره بیماری، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آنها ضروری است.
افرادی که علایم تب بالا و سرفه مداوم دارند باید در اسرع وقت تست بدهند
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: افرادی که علایم تب بالا و سرفه مداوم دارند باید در اسرع وقت تست بدهند و استفاده از ماسک، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها از اصلی‌ترین شیوه‌نامه‌های بهداشتی محسوب می‌شود.
مردانی از مردم خواست هوشیار باشند و اصول بهداشت فردی و اجتماعی را حتما رعایت کنند زیرا هر چقدر اپیدمی امیکرون را طول بدهیم، احتمال بروز سویه جدید هم پیش می‌آید و انتقال بیماری به سرعت انجام می‌شود.
دوره بیماری امیکرون در مقایسه با سویه‌های دیگر کوتاه‌تر است
این پزشک خاطرنشان کرد: مدت زمانی که طول می‌کشد علائم بیماری در فرد مبتلا به امیکرون مشاهده شود در مقایسه با سویه‌های دیگر کوتاه‌تر بوده و این مدت زمان ممکن است کمتر از سه روز باشد و به یک هفته هم برسد.
وی افزود: همین کوتاه بودن دوره نهفتگی یکی از دلایلی است که منجر به شیوع بیشتر امیکرون می‌شود، البته تزریق دز سوم واکسن کرونا می‌تواند در صورت ابتلا به این بیماری، عوارض کمتری ایجاد کند و شدید نباشد.

  • نویسنده :
  • منبع :