۱۹ دی: جایزه ویژه داوران فیلم‌های قرآنی جشنواره فجر به «بهروز شعیبی، کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری» اهدا شد.
به گزارش خبرنگار ۱۹ دی، برای چهارمین سال متوالی، هیأت داوران فیلم‌های قرآنی چهلمین جشنواره فیلم فجر متشکل از عباس صالح مدرسه‌ای (کارگردان سینما)، حامد منیری (مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج قرآن و عترت) و سید مصطفی زراوندیان (فیلمنامه‌نویس) ضمن تشکر از اصحاب هنر سینما و همه دست‌اندرکاران چهلمین جشنواره فیلم فجر منتخبین این دوره را معرفی کرد.

متن بیانیه هیأت داوران فیلم‌های قرآنی چهلمین جشنواره فیلم فجر به این شرح است:

هوالمصور
اگر این قرآن را بر کوهی نازل می‌کردیم، می‌دیدی که در برابر آن خاشع می‌شود و از خوف خدا می‌شکافد! این‌ها مثال‌هایی است که برای مردم می‌زنیم، شاید در آن بیندیشید! (سوره حشر، آیه ‍۲۱)

قرآن کریم در کلام حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عنوان احسن الحدیث و انفع القصص معرفى و به نیکو تلاوت کردن آن، سفارش ‍ شده است. مراد از تلاوت نیکو، تنها آهنگ خوب نیست. «فهم درست قرآن» و «عمل به آن» نیز از مدارج تلاوت نیکوست؛ آن حضرت می‌فرماید: قرآن را فراگیرید که آن نیکوترین سخن است و به فهم عمیق آن دست یابید که آن مایۀ خرمى دلهاست و از نور آن شفا بجویید که آن شفاى بیماری‌های روحى است و آن را نیکو تلاوت کنید که سودمندترین قصه‌هاست.

باوری در دهه‌های مختلف شکل گرفته است که «فیلم قرآنی» فقط شامل آثار تاریخی و قصص قرآن است؛ در حالی که چنین نیست و قصه‌های تاریخی قرآن، تنها یکی از گونه‌های فیلم‌سازی است. به استناد کارشناسی‌های دقیقِ هنرمندانِ سینماییِ حوزۀ قرآن «فیلم قرآنی با ترسیم و ترویج هوشمندانه و هنرمندانۀ مفاهیم و مضامین قرآنی در قالب‌های مستند، داستانی، انیمیشن و تجربی تولید می‌شود و با تنوعِ مخاطبان، برای همه سلایق جامعه در سنینِ مختلف، محتوای فکری و بصری دارد.»

نظر به اهمیت تولید فیلم‌های قرآنی در حوزۀ سینما که از مفاهیم و مضامین متعالی «قرآن و عترت» الهام گرفته است و نقش هنرمندان به عنوان طلایه داران تولید این آثار، برای چهارمین سال متوالی هیأت داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن ادای احترام به ساحت کلام‌الله مجید، مراتب تقدیر و تشکر خود را از اصحاب هنر سینما و همه دست‌اندرکاران چهلمین جشنواره فیلم فجر، بر خود واجب دانسته و از هنرمندان عزیزی که باعث رونق و ارتقاء سطح کمی و کیفی این دوره از جشنواره شده‌اند و با خلق آثار خود بر غنای هنر سینما افزوده‌اند، قدردانی می‌نماید.

بر این اساس، هیأت داوران ضمن بررسی فیلم‌های این دوره، از بازی متفاوت آقای هادی حجازی فر در فیلم «موقعیت مهدی» به جهت نمایش اخلاص رزمندگان اسلام، قدردانی کرده و جایزه خود را به آقای بهروز شعیبی کارگردان فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به پاس یک عمر فعالیت در حوزۀ قرآن و سینما و حضور مجدانه در شکل گیریِ فیلم‌های مُلهم از مفاهیم و مضامین قرآن و عترت (ع)، اهدا می‌نماید.

هیأت داوران به خاطر انعکاس حماسه جاوید ایثار و شهادتِ خلبانان جان برکفِ جهاد مقدس و پیشی گرفتن از یکدیگر برای دفاع از وطن که با تمهیدات هنرمندانه «در یک قالب تازه و نو و از منظری دیگر» به تصویر کشیده شده، جایزه خود را به آقایان کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری کارگردانان فیلم سینمایی «بیست و هشت، هشتاد و هشت» اعطا می‌کند.

این گزارش حاکی است که برای نخستین بار دو فیلم سازِ خادمِ قرآن در ترکیب هیأت داوری بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند؛ محمد داوودی و محمدعلی باشه آهنگر در سال‌های اخیر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سینماگر خادم قرآن انتخاب شدند. پیش از این فیلمسازان صاحب‌نام کشورمان همچون مجید مجیدی، رضا میرکریمی، عباس صالح مدرسه‌ای، شهریار بحرانی، مجتبی راعی، کمال تبریزی، منوچهر محمدی و سید ناصر هاشم زاده مفتخر به کسب این مقام شده بودند.

طی ادوار گذشته، هیأت داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم‌ها و دست اندرکاران ذیل را انتخاب کرده بود.

نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)، مهدی فقیه (به پاس یک عمر فعالیتِ هنری در ایفای نقشِ انسان‌های مصلح و قرآنی)، محمد حبیبی منصور (مستند بانو)، محسن عنایتی (انیمیشن بنیامین)، سیاوش سرمدی (منصور)، حسین دارابی، احسان ثقفی و احمد حیدریان نویسندگان فیلم‌نامه (مصلحت) و نازنین فراهانی (به خاطر نقش آفرینیِ زیبا و متفاوت در راستای ترسیم عفو و بخشش در آموزه‌های دینی).


  • نویسنده :
  • منبع :