۱۹ دی: امام جمعه قم با بیان اینکه نباید هنر در دام های شیطانی، ناروا و هنجارشکن قرار بگیرد، گفت: حریم شکنی‌ها و هنجارشکنی‌های در حاشیه جشنواره فجر جبران شود.
آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته آیین عبادی ـ سیاسی نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر، با اشاره به جهاد تبیین و با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب با مردم تبریز گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار مجددا بر جهاد تبیین تاکید کردند که این موضوع نشان‌دهنده ضرورت یک خیزش و نهضت عمومی در سطح فردی و اجتماعی برای دفاع از اسلام و آرمان‌های انقلاب و شهداست.

وی اضافه کرد: به خاطر تحریم، بد عمل کردن، سختی‌های معیشت، گرانی و مشکلات نباید دستاوردهای انقلاب اسلامی که برای خود ملت ایران است را، کوچک شمرد؛ امروز دشمن به همراه نادانی برخی از دوستان دست به دست هم داده است تا این ملت را سست و ناامید کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه دشمنان تلاش می کنند تا نسل امروز دستاوردهای انقلاب اسلامی را نبیند، افزود: ملت ایران بداند که انقلاب برای خودشان است و دستاوردهای انقلاب بی‌نظیر و قابل‌ شمارش نیست، زیرساخت‌های کشور با پیش از انقلاب قابل‌ مقایسه نیست و تحولات عظیم و شگرفی در حوزه های گوناگون اتفاق افتاده است، در حوزه سلامت و بهداشت در زمینه امید به زندگی از میانگین حدود ۵۰ سال به بالای ۷۰ سال رسیدیم و در زمینه علم، فناوری و آموزش با دوران پهلوی قابل‌ مقایسه نیستیم.

وی با بیان اینکه قدرت دفاعی کشورمان با ۱۰۰ سال پیش قابل‌ مقایسه نیست، اظهار داشت: صنعت، کشاورزی، امنیت، استقلال، آزادی و قدرت منطقه‌ای که امروز انقلاب و کشورمان در منطقه و دنیا دارد؛ قابل‌ توجه است و مهم تر از همه این ها، گفتمان نوینی که ایران و انقلاب خلق و به جهان امروز عرضه کرد، بی‌نظیر است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: کشورمان تحریم را تجربه کرد، هشت سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشت و صدها توطئه را تجربه کرده و روی پای خود ایستاده است، استقلال دارد و قدرت مستقل به شمار می آید که این ها دستاوردهای کمی نیستند.

وی بیان کرد: ما ضعف، آسیب‌های اجتماعی، مفاسد اداری، فقر، فساد، بی تدبیری و کوتاهی های مختلف را می‌دانیم و نقد، حق جامعه است و همه باید در راستای رفع مشکلات تلاش کنیم، ولی مبادا دشمن ته دل ما را خالی کند و افتخارات را فراموش کنیم.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: نکته‌ای که در این ایام بسیار دل‌ها را آزرده کرد، برخی از کسانی که مدعی امام خمینی(ره) هستند، ادعاهایی دارند، سخنان نادرستی گفته و مواضع غلطی ابراز کرده، جوری فضا را تاریک نشان داده‌اند که این پشت کردن به آرمان‌های انقلاب است و شایسته نیست، ملت ما بیدار است، کسانی که در برابر غرب ترسیده‌اند و حال انفعال به آنان دست داده است و از مسیر انقلاب دور شده‌اند، این سخنان را بیان کرده‌اند که سخنان نادرستی است و ملت و جوانان ما باید بیدار باشند و به این سخنان ضعیف و سخیف توجه نکنند و آن‌ها باید از این ملت بزرگ عذرخواهی کنند.  

وی گفت: گذر از بعضی مرزهای ایمانی و اخلاقی در برخی آیین‌های کشور به‌ خصوص در جشنواره فجر و مسایل پیرامون آن اتفاقاتی افتاد که شایسته نبود، در برخی از موارد عذرخواهی‌هایی کردند که در حد آن حرمت‌شکنی‌ها نبود؛ ارزش‌های اسلامی، اخلاقی و فرهنگی نشانه این ملت تاریخی و بزرگ بوده است؛ امروز ارزش‌های عفاف، حجاب، ازدواج، خانواده و اخلاق را در سخن و رفتارهایی شکستند که کار دردآوری بود که باید عذرخواهی بکنند و جبران بشود.

آیت الله اعرافی افزود: ما مدافع هنر پاک، انسانی، نشاط آور و اخلاقی هستیم؛ اما نباید هنر در دام های شیطانی، ناروا و هنجارشکن قرار بگیرد و حتما کسانی که این خطاها را انجام داده اند، باید جبران بکنند، و این خواسته ملت ماست که این حریم شکنی‌ها و هنجارشکنی‌ها جبران شود.

وی با اشاره به عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: دولت بحرین و امارات بدانند که خیانتی که به اسلام می‌کنند در پرونده آنان‌ ثبت می‌شود و ملت‌های اسلام چشم را بر روی این خیانت‌های بزرگ نخواهند پوشاند و روزی باید پاسخ دهند.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه حجاب نماد دین و وظیفه شرعی مسلمانان است، تصریح کرد: هر اقدامی که در کشور هند بخواهد بر ضد حجاب انجام بشود، کار ناشایستی است و ان‌شاءالله دولت هند باید در این زمینه عاقلانه رفتار و نسبت به حقوق مسلمانان توجه کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود، از حضور چشمگیر و مشتاقانه ملت ایران در مراسم روز ۲۲ بهمن و آیین های دهه مبارک فجر، با توجه به شرایط کرونایی و به رغم تنگناها و سختی های زندگی، تقدیر و تشکر کرد.

آیت الله اعرافی با گرامیداشت یاد و خاطره مراجع فقید، امام خمینی(ره) و شهیدان؛ بار دیگر ارتحال آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید فقید را تسلیت گفت و از کسانی که در این شرایط کرونایی، در گرامیداشت مراسم اعتکاف اهتمام داشته اند، تشکر کرد.  

وی همچنین با توصیه به نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و با اشاره به ویژگی‌های ماه مبارک رجب و ماه‌های شعبان و رمضان، مومنان را به انس با دعا، مناجات و استفاده و بهره گیری از فیوضات بیکران ماه رجب و عمل به فرامین الهی دعوت کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :