۱۹ دی: عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که شرایط کنونی عراق برای مذاکره با واشنگتن در ماه جاری میلادی مناسب نیست.

«کاطع الرکابی» از فراکسیون ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) در سخنانی اظهار کرد که موضع دولت عراق در خصوص پرونده‌هایی که قرار است با دولت آمریکا مذاکره بشود، ابهام آلود است.

به گفته وی، اعضای تیم مذاکره کننده عراقی هنوز به طور رسمی مشخص نشده‌اند، و نام‌هایی که اخیراً به عنوان تیم مذاکره کننده عراقی در چارچوب گفت و گوی راهبردی مطرح شده، از طرف برخی رسانه‌ها و کارشناسان سیاسی بوده و تاکنون دولت عراق در این باره اظهار نظر نکرده است.

وی تاکید کرد که باید موضع دولت عراق در تعامل با آمریکا کاملاً واضح و شفاف باشد و به همین دلیل می‌گوییم شرایط کنونی در سایه بحران‌هایی که عراق از جمله تبعات ویروس کرونا، اوضاع اقتصادی و مالی و کاهش قیمت نفت و وضعیت امنیتی با آن مواجه است، برای مذاکره با واشنگتن مناسب نیست.

الرکابی گفت که شرایط کنونی تشویق گر انجام مذاکره با هیچ طرف خارجی نیست زیرا مذاکره کننده بایستی در حالی به میدان مذاکرات پا بنهد که دارای موضع قوی باشد و از مشکلات رنج نبرد.

وی تاکید کرد که نخست وزیر عراق باید موضع خود را در برابر فراکسیون‌ها و جریان‌های سیاسی در خصوص پرونده مذاکرات مشخص کند و اینکه آیا این مذاکرات در ادامه گفت وگوی راهبردی (۲۰۰۸) بوده یا اینکه درصدد امضای توافقنامه جدید با واشنگتن است.

این عضو فراکسیون ائتلاف دولت قانون گفت که هرگونه توافقنامه جدید باید با موافقت و تصویب پارلمان عراق همراه باشد.

بغداد و واشنگتن قرار است دهم ژوئن (چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹) در باره تبیین روابط و اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق رایزنی کنند.

برخی از رهبران و شخصیت‌های سیاسی به اسامی تیم مذاکره کننده عراقی که در رسانه‌ها منتشر شده، ایراد گرفته و آن را در سطح و تجربه تیم مذاکره کننده آمریکایی ندانسته‌اند.

این درحالی است که وزارت امور خارجه آمریکا تیم مذاکره کننده خود را از ۶ نفر از شخصیت‌های برجسته در دستگاه دیپلماسی آمریکا برگزیده که همگی در سطح معاون یا دستیار وزیر امور خارجه به علاوه سفیر فعلی آمریکا در بغداد هستند.

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق امروز دوشنبه در دیدار با سفیر آمریکا در بغداد، رایزنی با واشنگتن را برای تبیین چارچوب اولویت‌های روابط بین عراق و آمریکا دانست؛ بدون اینکه از مساله اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق نامی ببرد.

این در حالی است که پارلمان عراق پنجم ژانویه گذشته (۱۵ دی ۹۸) قانون اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق را تصویب کرده و پس از آن نیز میلیون‌ها نفر در ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن ۹۸) با برگزاری تظاهراتی گسترده در بغداد، خواهان اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :