19 دی: سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با حضور رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان اطلاعات سپاه در مورد حذف ارزترجیحی را تشریح کرد.
«سیدنظام الدین موسوی» در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی درباره محتویات جلسه غیرعلنی امروز به خبرنگاران گفت: در جلسه امروز ابتدای ورود به بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ جهت هماهنگی نگاه‌ها و گفت و شنود بین نمایندگان مجلس و نمایندگان محترم دولت شکل گرفت.
سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه مباحث مفصل و طولانی بسیار زیادی مطرح شد. چرا که بودجه دستور کار سال آینده دولت و همه دستگاه‌ها و قوای کشور است و صرفاً بودجه نسخه برای دولت نیست بلکه روی زندگی و معیشت مردم هم تاثیرگذار است و برای نمایندگان مجلس ساز و کار اجرایی بودجه بسیار مهم است.
وی ادامه داد: نمایندگان دولت، رییس سازمان برنامه بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی از جانب دولت تشریف آوردند و دیدگاه و نگاه خودشان راجع به بودجه مطرح کردند. البته در موضوع بودجه آنچه که امسال بسیار مهم و محوری است، مسئله ارز ترجیحی است که آیا این ارز ترجیحی در بودجه سال آینده لحاظ شود یا نشود که در این باره دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که برای هر کدام از این موارد باید آمادگی لازم را داشته باشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در جلسه امروز روسای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه، کشاورزی، انرژی و جهش تولید مجلس شورای اسلامی هم صحبت کردند. همچنین ۶ نفر از نمایندگان هم به قید قرعه انتخاب شده و نگاه و دیدگاه‌های خود را درباره روند بودجه و دغدغه هایی که نمایندگان به وکالت از مردم و افکار عمومی دارند، مطرح کردند.
وی ادامه داد: همچنین از طرف دستگاه‌های امنیتی و نظارتی هم نکاتی در این جلسه مطرح شد. رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگاه کارشناسی دستگاه امنیتی را در این نشست مطرح کرد. رئیس سازمان دیوان محاسبات کشور و همچنین رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم دیدگاه کارشناسی خود را درباره روند بودجه و موضوع ارز ترجیحی مطرح کردند.
موسوی با تاکید بر اینکه در این جلسه غیر علنی در حقیقت بنای بر نتیجه‌گیری به صورت رای گیری وجود نداشت، افزود: در این نشست گفت و شنود و تبیینی درباره حذف ارز ترجیحی بود تا  بین مجلس و دولت به یک هماهنگی و نزدیکی نظری برسیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم درخصوص آنچه رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان جمع بندی این نشست امروز مطرح کرده است، اظهار کرد: ضرورت هماهنگی دولت و مجلس در مورد لایحه بودجه و وضعیت ارز ترجیحی و تاکید مجلس بر اینکه اتخاذ هرگونه تصمیم در رابطه با ارز ترجیحی باید به گونه ای باشد که در اجرای آن حتما نظام حمایتی و معیشتی مردم در نظر گرفته شود و به گونه ای تراز شود که به سبد معیشت مردم مشکلی وارد نشود. همچنین ثبات اقتصادی از جمله موضوعاتی است که هم برای دولت و هم برای مجلس بسیار مهم بوده، ضمن اینکه مدل اجرای ارز ترجیحی باید بنا بر تصمیم مجلس باشد تا معیشت مردم دچار تکانه نشود.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم افزود: بعد از نشست غیرعلنی مجلس وارد دستور کار خواهیم شد و گزارش کمیسیون تلفیق درخصوص لایحه بودجه 1401 مورد بررسی قرار گرفته و مطابق آیین نامه به صورت دو شیفت به بررسی آن خواهیم پرداخت. همچنین به طور همزمان مصوبات مجلس به شورای نگهبان ارسال شده تا دچار ضیق زمان نشویم، بنابراین فرآیند بررسی لایحه بودجه به گونه ای تنظیم شده که تا قبل از 20 اسفندماه بودجه نهایی شده و به شورای نگهبان ارسال شود و بعد از آن مجلس نیز اصلاحات لازم را در آن اعمال کرده و قبل از پایان سال به تصویب برسد.
موسوی در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه چرا در خصوص حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق جمع بندی نشده، یادآور شد: این موضوع در کمیسیون تلفیق بررسی شده و رقمی بالغ بر 9 میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده است، اما این نشست به منظور گفت و گوی جدی میان دولت و مجلس در این رابطه برگزار شد، چرا که دولت کماکان بر حذف ارز ترجیحی اصرار دارد و معتقد است لایحه بودجه بر این مبنا تنظیم شده است، اما در کل باید فضا را به سمتی ببریم که هرگونه تصمیم گیری درخصوص ارز ترجیحی معیشت مردم به ویژه نظام حمایتی برای دهک های پایین و اقشار کم درآمد جامعه با مشکل مواجه نشده و معیشت آنها تضمین شود.
وی افزود: دولت نیز در این نشست تاکید کرد که آمادگی لازم را درخصوص تامین معیشت اقشار کم درآمد جامعه در صورت حذف ارز ترجیحی را دارد و مابه ازای تغییر وضعیت ارز ترجیحی را در قالب نقدی یا بن کالا به آنها پرداخت خواهد کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :