19 دی: مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور کشورمان برای حضور در نشست اوپک گازی در قطر، گفت: در این سفر اسنادی تدارک دیده شد است که امیدواریم با نهایی شدن آن‌ها، به امضا برسد.
علیرضا عنایتی در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور کشورمان برای حضور در نشست اوپک گازی در قطر، گفت: این سفر در چارچوب توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه با کشور دوست و برادر، قطر، به عنوان اولین سفر رئیس جمهور به کشورهای خلیج فارس صورت می‌گیرد. آقای رئیس جمهور در این سفر، علاوه بر گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص موضوعات دو جانبه، موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر دولت قطر گفت‌وگو خواهد کرد.
مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه با اشاره به محورهای گفت‌وگوی رئیس جمهور کشورمان با امیر دولت قطر، اظهار کرد: این دو مقام، راه‌های توسعه و تحکیم مناسبات فی‌مابین را در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، مالی، فرهنگی، گردشگری، ورزش، همکاری‌های رسانه‌ای و دیگر زمینه‌های مختلف روابط با طرف مقابل صحبت خواهند کرد.
عنایتی در ادامه تاکید کرد: ما امیدواریم که در چارچوب این گفت‌وگوها، شاهد یک جهش ملموس در مناسبات دو جانبه بین ایران و قطر باشیم.
وی در ادامه تشریح دستاوردها و محورهای این سفر، بیان داشت: در این سفر همچنین اسنادی تدارک دیده شده است که امیدواریم با نهایی شدن آن‌ها، به امضا برسد و بتواند سازمان مناسب و ساختار قابل توجهی برای توسعه این مناسبات در آینده تلقی شود.
مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه تصریح کرد: علاوه بر مسائل دو جانبه که در این چارچوب مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث‌های مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم مورد توجه و گفت‌وگوی رؤسای دو کشور خواهد بود و طرفین در این خصوص هم با هم رایزنی و تبادل نظر خواهند کرد.
عنایتی افزود: از جمله موضوعات مهمی که در حوزه سیاست در منطقه ما بسیار قابل توجه است، تقویت عنصر گفت‌وگو برای حل و فصل مشکلاتی است که دامنگیر منطقه ما شده است و با توجه به دیدگاه هر دو کشور، یعنی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر که طی سنوات گذشته هم بر لزوم به کارگیری عنصر گفت‌وگو برای حل و فصل مناقشات، منازعات و بحران‌ها تاکید داشتند، دو طرف با تاکید بر این عنصر، می‌توانند تجلی واقعی این گفت‌وگو باشند.
وی با بیان اینکه ما در گذشته نسبت به این موضوع تاکید جدی داشتیم که اگر در منطقه مشکلی وجود دارد، گفت‌وگو برای حل مشکلات فی‌مابین و هم برای توسعه مناسبات، تنها راهی است که می‌توان پیمود، اضافه کرد: همین دیدگاه نیز از سوی دولت قطر در مناسبات مختلف، اعم از مذاکرات دو جانبه یا سخنرانی‌های امیر قطر و یا در اظهارات مسئولین قطری در مصاحبه‌ها، همواره مورد تاکید بوده است.
عنایتی تصریح کرد: البته وقتی که از گفت‌وگو صحبت می‌کنیم، گفت‌وگوی همه کشورهای خلیج فارس با یکدیگر برای اینکه بتوانند با ظرفیت‌سازی و استفاده از توانمندی‌ها، منابع انسانی و منابع طبیعی است که بتوانند در این منطقه با گذار از مشکلات به عنوان یک همکاری تنگاتنگ در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، مالی، اجتماعی و دیگر موارد انجام دهند که این منطقه واقعا سزاوار داشتن این همکاری است.
حضور ایران در نشست اوپک، موجب تحکیم جایگاه اوپک در مناسبات انرژی خواهد شد
وی با اشاره به هدف اصلی از آیت‌الله رئیسی به قطر، اظهار کرد: نکته سوم قابل توجه برای سفر آقای رئیس جمهور، این است که شرکت در نشست سران اوپک گازی که در سه‌شنبه در قطر برگزار می‌شود که قطعا به عنوان اینکه جمهوری اسلامی ایران از بنیان‌گذاران اوپک گازی بوده است، قابل توجه خواهد بود و به نوعی تحکیم جایگاه اوپک گازی در مناسبات انرژی خواهد بود.
مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه، بیان داشت: آقای رئیس جمهور در این نشست شرکت می‌کنند و چنانچه فرصتی ایجاب کند، با برخی از روسای دیگر کشورها که در این نشست حضور دارند هم دیدار خواهند داشت.
عنایتی ابراز داشت: به هر صورت هر سه محور این سفر، یعنی محور مناسبات دو جانبه، محور همکاری‌های منطقه‌ای و محور اوپک گازی، یک فضایی را برای انجام گفت‌وگوها فراهم کرده است که ما امیدواریم در هر سه بخش، شاهد نتایج مثبت و فراگیر برای منطقه باشیم.
وی درباره رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی، اضافه کرد: آقای رئیس جمهور از ابتدای دوره ریاست در مقاطع مختلف، چه در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود و چه در مذاکراتی که با هیئت‌هایی که برای مراسم تحلیف به ایران آمدند و چه در سایر مناسباتی که داشتند، همواره از عنصری به نام اولویت همسایگی استفاده کردند و این به عنوان یک اصل در مناسبات خارجی دولت سیزدهم نشانه‌گیری شده است.
عنایتی ادامه داد: بر اساس این عنصر، اقدامات سیاست خارجی ایران رقم میخورد. در این چارچوب با اعطای اولویت به همسایگان، این سفر به همسایه جنوبی ایران انجام می‌شود که آقای رئیس جمهور هم در گذشته سفرهایی به برخی کشورهای همسایه داشتند اما این سفر در همان چارچوب به عنوان سیاست همسایگی و در بخش جنوبی ایران است که صورت می‌گیرد و می‌تواند بحث و گفتگوهای ایشان با طرف مقابل ترجمه آن همان سیاستی باشد که ایشان بر آن تاکید کردند.
وی با اشاره به مناسبات بین ایران و دولت قطر طی دهه‌های متمادی، اضافه کرد: طرفین در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، دیدگاه های مشترکی دارند و با یکدیگر رایزنی می‌کنند. مدل های متعدد بین مسئولان عالی رتبه دو کشور به کشورهای یکدیگر صورت می‌گیرد و این پویایی در روابط فیمابین، علاوه بر محتوای صحبت‌هایی که بین دوحه و تهران صورت می‌گیرد، می‌تواند نشانه بسیار مثبتی برای منطقه‌ای که قرار داریم، تلقی شود.
مدیرکل اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد: انتظار داریم که سفرهای بیشتری در آینده به خلیج‌فارس صورت بگیرد و یا اینکه جمهوری اسلامی ایران پذیرایی میزبان مسئولان عالی رتبه کشورهای منطقه به ایران باشد. ما و کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس همسایه بسیار قدیمی هستیم و فاصله ای بین ما وجود ندارد.
عنایتی با بیان اینکه ارتباطات مردمی جمهوری اسلامی ایران و قطر بسیار قوی است، یادآور شد: در بعضی مقاطع هم ممکن است به لحاظ سیاسی اختلاف نظرهایی بین بعضی از کشورها وجود داشته باشد ولی مناسبات مردمی بسیار مناسبات ریشه‌دار، دامنه‌دار و قابل اعتنایی است.
این مقام وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه در چارچوب‌های سیاسی و اقتصادی به صورت رسمی تاکید داریم، بر رفت و آمد مردم و کاستن از موانع تردد بین دو کشور، تاکید فراوان داریم و امیدواریم که این سفر بتواند آنچه را که ما به عنوان گفت‌وگو و همکاری در خلیج فارس به عنوان یک ضرورت از آن یاد می‌کنیم، فراهم کند.

  • نویسنده :
  • منبع :