19 دی: فوق‌ تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی گفت: قرنطینه بیماران مبتلا به امیکرون در صورت تداوم علائم بیماری باید بیش از پنج روز ادامه داشته باشد.
مجید مختاری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سازمان بهداشت جهانی، قرنطینه سویه امیکرون را ۵ روز اعلام کرده است، اما این بازه زمانی در صورت تداوم علائم بیماری و داروهای سرکوب کننده باید ادامه داشته باشد.
وی تصریح کرد: اکنون برخی از کشورها نظیر انگلستان نیز قرنطینه بیماران مبتلا به امیکرون را به ویژه برای کادر بهداشت و درمان ۱۰ روز در نظر گرفته و کارکنان بهداشتی و پزشکی در صورت ارائه تست منفی پس از گذشت این مدت می‌توانند قرنطینه را پایان دهند.
مختاری خاطرنشان کرد: در حقیقت بیمار مبتلا به امیکرون در صورت ادامه علائم بیماری و استفاده از داروهای سرکوب کننده این علائم، می‌تواند ناقل باشد. بنابراین در صورت مشاهده ادامه علائم بیماری می‌تواند قرنطینه را به مدت ۱۰ روز ادامه دهد.
چرا کودکان بیش از بزرگسالان به سویه امیکرون مبتلا می‌شوند؟
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل ابتلاء کودکان به سویه امیکرون نیز گفت: اکنون همه کودکان و نوجوانان به ویژه در سنین پایین واکسینه نشده و بنابراین ابتلاء در این گروه جمعیتی بالاست. کودکان و نوجوانان ناقلین بدون علامت بوده و این سویه بنابر شاخص‌های خاص گروه‌های سنی پایین را هم درگیر می‌کند.
این فوق تخصص ریه توضیح داد: مجاری تنفسی بالا در کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان تنگ‌تر و کوچک‌تر است و بنابراین علائم این بیماری در کودکان گاه می‌تواند بیش از بزرگسالان نیز باشد.
مختاری یادآور شد: در آغاز شیوع این سویه گفته می‌شد که امیکرون یک بیماری ۱۸ تا ۳۵ ساله است، اما با تداوم این بیماری و مشاهدات بیمارستانی و... مشخص شد که این سویه بر خلاف تصورات تمامی گروه‌های سنی را می‌تواند درگیر کرده و در گروه‌های آسیب‌پذیر اعم از بیماران زمینه‌ای، مزمن و کنترل نشده با وضعیت شدید و حتی مرگ ومیر همراه باشد.
این پزشک افزود: بیماران زمینه‌ای به ویژه سرطان‌های پیشرفته، مصرف کنندگان داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، بیماران دیالیزی، نارسایی قلبی، مزمن ریوی، بیماران نقص ایمنی در کودکان و بزرگسالان ممکن است، سویه امیکرون را نیز با درگیری ریوی تجربه کنند.
وی تاکید کرد: بنابراین به طور مطلق هم نمی‌توان گفت، این سویه ریه را درگیر نمی‌کند و صرفا مجاری تنفسی بالا را هدف قرار می‌دهد، اما جوانان و گروه‌های جمعیتی سالم (فقدان بیماری‌های زمینه‌ای) در صورت ابتلا به امیکرون احتمالا فقط درگیری مجاری تنفسی بالا را تجربه می‌کنند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اما درگیری ریه توسط امیکرون در بیماران زمینه‌ای هم نسبت به سویه‌های دلتا و... خفیف‌تر است.
مختاری گفت: براساس مطالعات مهم برخی کشورها همچون هنگ کنگ نیز تکثیر سلولی در این گونه و همچنین تاثیر ویروسی در مجاری تنفسی بالا بیشتر و بیماری‌زایی و تقسیم سلولی در قسمت تحتانی ریه به طور واضح نسبت به دیگر سویه‌ها پایین‌تر است.
۸۵ درصد جانباختگان امیکرون از واکسن‌نزده‌ها هستند
وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر براساس آمار رسمی، تعداد ابتلاء به این سویه کاهش و در مقابل میزان مرگ ومیر افزایش یافته است که در حقیقت بازتاب ابتلاء ۱۴ تا ۱۵ روز گذشته است.
مختاری افزود: میزان مرگ ومیر امروز نماینده ابتلای امروز نیست. این جمعیت طی دو هفته گذشته به بیماری مبتلا شده و از قبل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری بوده‌اند. این جانباختگان همچنین از بیماران زمینه‌ای، واکسن‌نزده‌ها و قشری است که دز بوستر را تزریق نکرده‌اند.
وی اظهار داشت: براساس آمار جهانی در این زمینه نیز حداقل ۸۵ درصد جانباختگان و بستری شدگان این سویه از جمعیتی است که واکسیناسیون را تکمیل نکرده یا به طور کامل واکسن نزده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :