19 دی: یک متخصص طب سنتی گفت: در زمان ابتلا به کرونای اُمیکرون بهتر است صبحانه کره با کمی عسل و مغزبادام مصرف شود؛ برای ناهار و شام سوپ حاوی گشنیز بهتر است البته در بارداری از جعفری استفاده نشود، همچنین خورشت به با آلو و گوشت مرغ و همچنین خورشت آلو اسفناج نیز برای وعده نهار و شام مناسب است.
دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به‌دلیل نبودن مستندات کافی مبنی بر ایمن بودن گیاهان دارویی در بارداری و شیردهی به‌صورت کلی مصرف گیاهان دارویی در این 2 زمان ممنوع بوده و تنها در مورد برخی از گیاهان با احتیاط و تحت نظر پزشک مجاز است لذا منطقی‌تر آن است که از غذا یا غذا داروها در این 2 گروه استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در خصوص وعده‌های غذایی در زمان ابتلا به کرونا اُمیکرون خاطرنشان کرد: بهتر است صبحانه کره با کمی عسل و مغزبادام مصرف شود؛ برای ناهار و شام سوپ حاوی گشنیز بهتر است البته در بارداری از جعفری استفاده نشود، همچنین خورشت به با آلو و گوشت مرغ و همچنین خورشت آلو اسفناج نیز برای وعده نهار و شام مناسب است. همچنین شربت عسل آبلیمو، فالوده سیب، آب سیب و به پخته بهترین میان وعده هستند.
این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: برای ضعف و بی‌حالی مکیدن عسل موم‌دار، فالوده و مربای سیب، شیره انگور و آب ماهیچه گوسفندی مناسب هستند البته در مکیدن عسل موم‌دار افراط نشود. البته ضعف و بی‌حالی شدید با بی‌اشتهایی یا بدون بی‌اشتهایی ممکن است نیاز به بررسی پزشک داشته باشد.
وی تصریح کرد: برای درمان «تب» پاشویه با آب ولرم و ماءالشعیر طبی مناسب است البته باید توجه داشت ممکن است برای کنترل تب به مصرف قرص استامینوفن نیاز باشد؛ تب شدید که با دارو پایین نیاید، تب با بی‌حالی شدید، سردرد شدید یا نشانه‌های دیگر و تب بیشتر از ۵ روز به‌ویژه در بارداری باید توسط پزشک بررسی شود.
سیاهپوش بیان کرد: برای تهوع و استفراغ مصرف آب انار و یا رب انار، کباب سینه مرغ همراه با کمی سماق و یا لیمو ترش و نارنج، بوییدن سیب نارنج و لیمو، مربای زنجبیل و دمنوش به بعد از غذا توصیه می‌شود.
وی اضافه کرد: در اسهال یا استفراغ شدید که منجر به کم‌آبی بدن شود حتماً باید مایعات کافی و تنظیم شده به مادر باردار یا شیرده رسانده شود در اینجا بر حسب صلاح‌دید پزشک سرم خوراکی یا تزریقی و دارو تجویز می‌شود.
این متخصص طب سنتی متذکر شد: در درمان اسهال نیز آب انار یا رب انار، کباب سینه مرغ همراه با کمی سماق، لیمو ترش تازه یا نارنج و مصرف دمنوش به قبل از غذا توصیه می‌شود.
وی اشاره کرد: برای درمان سردرد مالیدن روغن بنفشه به پیشانی و شقیقه توصیه می‌شود البته سردردی که با مُسکن‌های ساده و راهکارهای معمولی تسکین پیدا نکند یا همراه با علائمی مانند بی‌حالی شدید منگی و خواب آلودگی باشد نیاز به بررسی توسط پزشکی دارد.
سیاهپوش تصریح کرد: برای درمان سرفه انجیر و لعاب به‌دانه آن هم با احتیاط توصیه می‌شود چنانچه سرفه به‌ویژه در بارداری با راهکارهای ساده کنترل نشود و یا اینکه شدت یابد باید توسط پزشک بررسی شود.
این متخصص طب سنتی در پایان یادآور شد: برای درمان یبوست نیز سوپ سبزیجات با آلو و روغن زیتون، مصرف انجیر خیسانده با مغز گردو یا بدون مغز گردو و استفاده از اسفناج، کاهو، تمرهندی و ماءالشعیر طبی توصیه می‌شود. باید توجه داشت که همیشه حتی در غیر از ایام بارداری و شیردهی یبوستی که همراه با عدم توانایی در دفع گاز باشد باید به طور اورژانسی بررسی شود.

  • نویسنده :
  • منبع :