سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۷۰ مورخه دوم اسفندماه ۱۴۰۰ با عنوان «وقتی به انتقادها توجه نمی‌شود» به قلم مرتضی داستانی بدین شرح است:

حدود پنج ماه پیش وقتی وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرد که دولت از بانک مرکزی استقراض نکرده است، همتی در انتقاد به این سخن در توییتی نوشت: اعلام شد که از شهریورماه هیچ‌گونه استقراضی از بانک مرکزی نبوده است. خوب است بدانیم تأمین کسری از طریق فشار به بانک‌ها و صندوق‌های آن‌ها نیز منجر به اضافه برداشت سنگین از بانک مرکزی می‌شود که شده است. نتیجه، استقراض غیر مستقیم و بسط پایه پولی است.
همان زمان طرفداران دولت به شدت به همتی تاختند که هنوز در فضای انتخاباتی است و این انتقاد دلسوزانه را توجه نکردند. امروز بعد از گذشت پنج ماه از مجلس می‌شنویم که مقام معظم رهبری نسبت به فشارهایی که به بانک‌ها می‌آید ابراز نارضایتی کرده‌اند.
رئیس مجلس در این رابطه در صحن علنی گفت: رئیس بانک مرکزی روز گذشته در صحن مجلس تأکید داشتند تکالیفی برای بانک‌ها دیده شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ تکالیف بانک‌ها را دو برابر افزایش داده است. اگر ما شاهد بالارفتن نرخ کالاها و خدمات در سطح جامعه هستیم همه به تکالیف مالایطاق برمی‌گردد که از سوی دولت و مجلس به بانک‌ها تحمیل می‌شود. زمانی که این تکالیف به بانک مرکزی و سایر بانک‌ها تحمیل می‌شود نتیجه آن افزایش تورم است.
وی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب هم روز گذشته در نامه‌ای به بنده و سایر نمایندگان به صورت مکتوب هشدار دادند که تکلیف مالایطاقی به بانک‌ها داده نشود. این هشدار حضرت آقا هم به مجلس و هم به دولت است.
رئیس مجلس تأکید کرد: گاهی دولت به سایر بانک‌ها فشار آورده و آن بانک‌ها نیز ناچار به فشار به بانک مرکزی می‌شوند درست است که در اینجا دولت تکلیفی به بانک مرکزی نداشته، اما به طور غیرمستقیم بانک مرکزی تحت فشار گذاشته است.
امروز در ذهن همه کسانی که اخبار اقتصادی کشور را رصد می‌کنند این سؤال ایجاد شده است که فرق بین سخنان همتی و قالیباف و تذکر رهبری چیست؟ چرا همان زمان به آن توجه نشد؟ چه کسی پاسخگوی مشکلات پیش آمده از این تصمیم و بی‌توجهی است؟ هرچند بعید می‌دانم پاسخی به این‌گونه سؤال‌ها در کشور داده شود.
  • نویسنده :
  • منبع :