19 دی: به گفته قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور، اصلاح سهمیه‌ها به آزمون ۱۴۰۱ نمی‌رسد.
منصور کبگانیان در حاشیه جلسه ۱۵۹ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران گفت: جلسه امروز با موضوع سهمیه های پذیرش داوطلبان کنکور سراسری برگزار شد. بررسی این موضوع بر اساس تاکید جلسه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان تصویب طرح ساماندهی کنکور صورت گرفت. در آن زمان به ستاد نقشه جامع علمی کشور تکلیف شد تا ظرف مدت شش ماه سیاست‌ها و ضوابط سهمیه‌ها کامل شود.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: در حال حاضر اصلاح سهمیه‌ها برای ورود به آموزش عالی (کنکور) مطرح است و فعلا بحث سهمیه‌های ورود به دوره های کارشناسی ارشد و دکتری مطرح نیست.
کبگانیان ادامه داد: متاسفانه سهمیه‌های متعددی برای کنکور وجود دارد که لازم است بعد گذشت سالیان دراز جمع بندی و ساماندهی شود.در جلسه فعلی شورا بحث درخصوص ساماندهی سهمیه ها است و حذف آنها مطرح نیست و اکنون ۲۶ سهمیه فعال داریم که مصوبه مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند، برخی از این سهمیه‌ها بعضاً با یکدیگر متناقض هستند و از حیض انتفاع خارج شده‌اند و نیاز به بازنگری دارند.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در جلسه امروز چند مورد دقیق بررسی شد و مصوبه ای نداشتیم، بومی گزینی در جلسه امروز بررسی شد، مزایا و معایب بومی گزینی مورد بحث قرار گرفت، بومی گزینی در برخی موارد باعث افزایش احتمال قبولی داوطلبانی می‌شود که در مناطق کم برخوردار هستند، همچنین در این جلسه بر ماندگاری فارغ‌التحصیلان در مناطق بومی تاکید شد.به گفته کارشناسان، از نکات منفی بومی گزینی این است مناطق کم برخوردار شانس قبولی کمتری در مناطق برخوردار دارند بنابراین باید مزایا و معایب بومی گزینی دیده شود.
کبگانیان گفت: ارتباط بین اقوام محلی در مناطق مرزی بیش از ۹۰ درصد کمتر شده است‌. با اعمال سهمیه ها فکر می کردیم که نیاز به خوابگاه ها کمتر شود، اما سهمیه های بومی گزینی باعث شد تا پذیرش دانشجویان از شهرهای استان باز هم نیاز به خوابگاه را احساس کنند.سهمیه ایثار گران مزایای زیادی داشته است که بخش زیادی از آن در گذشته مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و بخش باقی مانده به تصویب مجلس رسیده است.
او افزود: حمایت از اقشار خاص مانند ایثارگران، نخبگان و المپیادی ها قطعا وظیفه نظام است و باید در اعمال سهمیه های جدید کنکور مورد توجه قرار بگیرند.عدم توازن حداقل سطح علمی گزارش داده شده و قرار است شورای عالی انقلاب فرهنگی روی این موضوع بررسی دقیق داشته باشد. برای مثال، اختلاف ورودی رتبه کنکور از امروز دیگر مرجع تصمیم گیری نخواهد بود، بلکه ایثارگران مشروط و ممتازی که وارد دانشگاه شده اند مورد بررسی قرار خواهند گرفت و ساماندهی می شوند‌.
عضو شورای عالي انقلاب فرهنگی بیان کرد: برای ایثارگران ۲۵ درصد و ۵ درصد در زمینه سهمیه های کنکور مصوباتی را اعمال خواهیم کرد و برخی مجوزهایی در زمان های متفاوت داده شده که باید بررسی شوند.اصل اول کشور اعمال سهمیه های کنکور این است که باید حمایت ها و تشویق نظام برای مناطق محروم وجود داشته باشد و دوم اینکه باید از شکاف علمی زیاد بین داوطلبان سهمیه ای و آزاد کنکور پرهیز شود‌.
او گفت: وقتی در یک کلاس دانشگاه اختلاف سطح علمی بیش از مقداری باشد به صورت متوازن عمل خواهد کرد، بنابراین باید در ساماندهی مورد توجه قرار بگیرد.تناسب بین جمعیت ثبت نام کنندگان و پذیرفته شدگان در سهمیه های جدید کنکور باید رعایت شود‌. مستندات و مطالعاتی را سازمان بنیاد شهید داشته است و معاون رئیس جمهور قول داده که آن را برای استفاده به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد.
کبگانیان افزود: نباید به صورت صفر تا صدی با سهمیه ها برخورد کرد، چرا که ۲۶ سهمیه وجود دارد که برخی با هم در تناقض هستند، بنابراین باید آنها را بررسی کنیم و این موضوع به کمیسیون علم و آموزش ارجاع داده شد چرا که ۱۰ جلسه کارشناسی برای این موضوع برگزار شده است.
به گفته کبگانیان ایده آل شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که اعمال سهمیه ها قبل از کنکور برای داوطلبان در نظر گرفته شود و دولت و سازمان برنامه و بودجه با در نظرگرفتن حمایت های مالی بودجه مناسب اختصاص دهند؛ چرا که برخی خانواده های مرفع فرزندان خود را با حضور در کلاس های کنکوری تقویت می کنند و این موضوع برای ایثارگران کمتر است چرا که برخی از آنها از خانواده های متوسط ها و کم برخوردار هستند.
قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در شرایط کنونی باید مرتبا سهمیه ها را در حد مناسب داشته باشیم. تمام سهمیه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در مجلس شورای اسلامی باید زمان دار باشد.در زمینه سهمیه مازاد بر افزایش ظرفیت کنکوری پیشنهاد داده شده که هر فردی از یک سهمیه استفاده کند، اما هنوز به تصویب نرسیده است. برای مثال، اگر از سهمیه خاصی استفاده کرد دیگر نمی تواند از جای دیگری استفاده کند.

  • نویسنده :
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان