19 دی: رییس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در مجلس به بخش خصوصی هم وقت و اجازه صحبت کردن داده نشد. در آینده قطعا خواهیم دید که تصویب این یک طرح به تنهایی به چه میزان در رشد مهاجرت از کشور تاثیر خواهد داشت.
افشین کلاهی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تصویب طرح صیانت از فضای مجازی و تاثیر آن بر تجارت و اقتصاد کشور اظهار کرد: تقریبا تمام بخش خصوصی و کاربران با طرح صیانت مخالفت کردند، کمپینی هم توسط عده زیادی امضا شد. ضمن اینکه قانون‌گذار نمایندگی مردم را دارد ولی قاعدتا باید به افکار عمومی توجه داشته و بر مبنای نظر مردم قانون‌گذاری کند ولی متاسفانه این اتفاق نیافتد. 
وی افزود: طرح صیانت این امکان را می‌دهد تا رگولاتوری را در جایی که جای مناسبی هم نیست تجمیع کرده و قانون‌گذاری کند. در واقع این طرح به نوعی وزارت ارتباطات را که باید سیاست‌گذار باشد در مواردی حذف کرده و قدرت قانون‌گذاری را به فضای ملی فضای مجازی می‌دهد. یعنی قدرت یک مرکز زیردست شورایی که قرار است مسئول سیاست‌گذاری فضای مجازی باشد، با این طرح بیشتر می‌شود.
کلاهی تصریح کرد: در همه جای دنیا صحبت از این است که پهنای باند، سرعت و دسترسی را افزایش دهند. تاثیر مستقیم فضای مجازی و اینترنت بر افزایش GDP کشور در دنیا ثابت شده است. مقالات اقتصادی داریم که می‌گویند هرچه دسترسی و استفاده مردم از اینترنت بیشتر شود، رشد اقتصادی افزایش می‌یابد. قطعا وقتی ما راه مخالف را رفته و سعی می‌کنیم محدودیت در استفاده از فضای مجازی ایجاد کنیم، قطعا به کسب و کارها و اقتصاد ما آسیب می‌زند و برای کسب و کارها سختی ایجاد می‌شود.
وی همچنین بیان کرد: ما الان هم در دسترسی‌ها مشکل داریم که با اجرای این طرح این مشکلات بیشتر می‌شود، با این شرایط کار کسانی که در حوزه تجارت الکترونیک و ارتباطات کار می‌کنند بسیار سخت‌تر می‌شود. همچنین برای کسانی که باید به شرکت‌ها و سایت‌های خارجی دسترسی داشته باشند مشکل ایجاد می‌شود بنابراین این طرح تنها ایجاد مشکل برای بخش بزرگی از فعالان به خصوص در بخش فضای مجازی می‌کند.
رییس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: با طرح صیانت رقابت از بین می‌رود و دسترسی بسیاری از کسانی که سال‌ها کار و تلاش کردند و خودشان را در موقعیتی در پلتفرم‌های خارجی قرار دادند که الان می‌توانند مشتری داشته باشند، با مشکل جدی مواجه می‌شوند. مثل این است که مغازه یک شخص را که با آن کار می‌کند را از او بگیرید. الان مجبور می‌شوند که به یک پلتفرم دیگر کوچ کرده و دوباره از اول همه چیز را شروع کنند. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به خاطر تصمیمی که دیروز گرفته شد بسیار متاسف هستم، به بخش خصوصی هم وقت و اجازه صحبت کردن هم داده نشد. در آینده قطعا خواهیم دید که تصویب این یک طرح به تنهایی به چه میزان در رشد مهاجرت از کشور تاثیر خواهد داشت. نمایندگانی از بخش خصوصی را به مجلس دعوت کردند اما حق حرف زدن نداشتند.

  • نویسنده :
  • منبع :