19 دی: غلامعلی رجایی گفت: اینکه برخی مسئولان از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کنند تحت تأثیر غوغاسالاری رسانه‌ای طیف‌هایی خاص است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امینت ملی، به تازگی در توئیتی گفته است: «مذاکره با آمریکا به دلیل آنکه منشاء هیچ گشایشی نخواهد بود، در دستور کار هیئت مذاکره‌کننده ایرانی نیست». این سخن شمخانی درحالی است که چندی پیش هم حسین امیرعبداللهیان و هم خود شمخانی از احتمال مذاکره با آمریکا به اقتضاء سخن گفته بودند. حالا مشخص نیست چرا شمخانی موضع خود را چنین تغییر داده است.

غلامعلی رجایی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره اصل مذاکره با آمریکا به «نامه‌نیوز» گفت: «سال‌هاست که مذاکره با آمریکا لاینحل باقی مانده است. همواره آمریکا هم به عنوان یک دشمن بزرگ و هم به عنوان یک مشکل برای ایران مطرح بوده است اما به نظرم می‌شود بالاخره روزی با آمریکا بنشینیم و مذاکره کنیم. به یاد دارم امام در زمان می‌گفتند که هیچ مسئله‌ای نباید جنگ را تحت‌الشعاع قرار دهد. اکنون هم ما در موضعی هستیم که باید برای منافع ملی مشکل با آمریکا را حل کنیم. بارها دیده‌ایم که آمریکا برای ما چالش ایجاد کرده است. این کشور بر کشورهای اروپایی تأثیرگذار است، بر عربستان و بسیاری از کشورهای منطقه تأثیرگذار است. دیدیم که در سوریه و عراق چه‌قدر نقش‌آفرینی کرد. نمی‌شود همه اینها را نادیده گرفت. ما باید روزگاری از سر عزت و البته قدرت با آمریکا گفت‌وگو کنیم».

او ادامه داد: «عده‌ای در ایران یک تفکری دارند که کاری با آمریکا نداشته باشیم و تحت هیچ شرایطی و در هیچ موضوعی نباید با این کشور وارد مذاکره شد. تفکر دیگری هم وجود دارد که می‌توان با کشورهای مختلف از جمله آمریکا مشکلی نداشت باب مذاکره را باز نگه داشت. به همین دلیل است که می‌بینیم برای مثال وزیر امور خارجه یک حرف می‌زند و دبیر شورای عالی امنیت ملی حرف دیگری. به نظرم باید شرایط طوری شود که یک صدا از داخل شنیده شود. عالم سیاست، عالم انعطاف است. مگر با عربستان چندسال قطع رابطه نبودیم اما اکنون می‌بینیم که با این کشور مذاکرات در جریان است و نتیجه هم حاصل می‌شود».

این فعال سیاسی بیان کرد: «اینکه برخی مسئولان از مواضع خود عقب‌نشینی می‌کنند تحت تأثیر غوغاسالاری رسانه‌ای طیف‌هایی خاص است. همان روزنامه‌ای که بعد از سخنان آقای امیرعبداللهیان حملات متعددی را به کسانی که سخن از مذاکره با آمریکا می‌زنند، وارد کرد چه قدر تیراژ دارد؟ چه قدر مخاطب دارد؟».

رجایی در پایان گفت: «عموم مردم با مذاکره با آمریکا موافق‌اند و اگر یک نظرسنجی عمومی شود، این موضوع ثابت خواهد شد. به قول مرحوم هاشمی ایران همواره مظلوم بوده است و دیگر استحقاق این را دارد که در حوزه دیپلماسی دارای محرومیت نباشد. البته این را هم بگویم که رئیس‌جمهور شدن آقای رئیسی این حسن را داشت که امثال حسن عباسی و سعید قاسمی ساکت شوند رادیکال‌هایی که روزگاری می‌گفتند دهان افرادی که سخن از مذاکره بزنند را خرد می‌کنیم، امروز ساکت نشسته‌اند. به نظرم بحران رادیکال‌ها با تذکر جدی حاکمیتی حل می‌ود. ببینید که از اقدام افراطی گروهی خاص در حمله به سفارت عربستان چه هزینه‌ای به کشور تحمیل شد. به هر حال امیدواریم همه تندروها روزی به این نتیجه برسند که دیپلماسی عرصه پیگیری منافع ملی است نه نظرات شخصی».

  • نویسنده :
  • منبع :