19 دی: معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای تسهیل روند اشتغال‌زایی و افزایش تولید، شرایط صدور آنی ۳۵۰ مجوز شغل خانگی در کشور فراهم شده و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه وزارت کار، مجوز شغل موردنظر را بدون وقفه دریافت کنند.
محمود کریمی بیرانوند روز چهارشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان همدان، افزود: در مجموع ۵۵۰ عنوان شغل خانگی تعریف شده که مجوز تمامی این مشاغل در مدت زمان کمتر از ۷۲ ساعت صادر می‌شود.
وی اظهار داشت: پیش از اقدام موثر انجام شده به همت دولت سیزدهم، زمان صدور مجوز برای برخی مشاغل خانگی تا هشت ماه نیز طول می کشید.
کریمی بیرانوند تصریح کرد: «زیست بوم ملی اشتغال» یک طرح ملی است که آیین نامه اجرایی آن به زودی رونمایی می‌شود که بر اساس این طرح و در راستای توسعه اشتعالزایی، برنامه ها و وظایف دستگاه های مختلف مشخص و تقسیم کار شده است.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اشتغال یکی از مهم‌ترین ابعاد تولید است، افزود: زنجیره ایجاد اشتعال پنج حلقه دارد که تامین مالی و پرداخت تسهیلات از جمله حلقه های مهم این زنجیره است.
وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم با نوآوری به دنبال تحولی بزرگ در حوزه تولید و اشتقال است، تصریح کرد: بازاریابی نیز دومین حلقه اشتغال است که با دستیابی به آن بزرگترین مانع و سنگ پیش روی فرآیند ایجاد اشتغال برداشته می شود.
کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: فناوری حلقه سوم در حوزه اشتغال‌زایی است که ضرورت دارد با استفاده از روش های نوین، حلقه های پنجگانه تولید به یکدیگر متصل شود.
وی از زیرساخت و مسایل حقوقی و مجوزها نیز به عنوان چهارمین و پنجمین حلقه موردنظر در ایجاد اشتغال نام برد و افزود: در حوزه اشتغالزایی، کارآفرین از سرمایه گذار مهم‌تر است و برای کار آفرینان باید کار را آسان گرفت.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، "کارآفرینان افسران جنگ اقتصادی هستند" که باید برای حمایت از آن ها تلاش کرد.
وی افزود: در همین راستا، همگرایی مراکز آموزشی در راستای ارئه مطالب علمی برای رفع نیاز بازار و ظرفیت بومی منطقه اهمیت ویژه ای دارد.
کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه انگیزه اشتغالزایی باید به صورت جامع ایجاد شود، اظهار داشت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده در حوزه اشتغال، ۲ نقطه ضعف اساسی در کشور داریم که «نبود دستگاه های حوزه اشتغال‌زایی و انجام کارهای انفرادی» ضعف اول و «نبود تقسیم کار ملی» نیز دومین نقطه ضعف این حوزه محسوب می شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای انجام تعهد اشتغال سال آینده کشور باید تقسیم کار مناسب در سطح استان‌ها اجرایی شود.
وی با بیان اینکه استان همدان در راستای اشتغالزایی وضعیت مناسبی دارد و باید به حرکت در این مسیر شتاب داد، افزود: نرخ اشتغال کارفرمایی در این استان پایین است و همدان به واسطه همسایگی با ۲ استان مرزی می تواند از ظرفیت بازار کشورهای همسایه برای عرضه تولیدات خود استفاده  کند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به اینکه سامانه جدید «رصد» با قابلیت های جدید و ویژه هفته آینده رونمایی می شود، اظهار داشت: اپلیکیشن «سانیار» نیز یک برنامه نظارتی است که با نصب آن بر تلفن همراه مدیران کارهای نظارتی مرتبط انجام می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :