19 دی: اکران فیلم «مرگ روی نیل» به دلیل ایفای نقش گل گدوت در آن، در سینما‌های تونس متوقف شد.
اکران فیلم سینمایی «مرگ روی نیل» با بازی گل گدوت در سینماهای تونس متوقف شد. وزارت فرهنگ تونس، نقش آفرینی این بازیگر زن رژیم صهیونیستی در فیلم را دلیل این تصمیم اعلام کرده است. 
گل گدوت، مدتی در ارتش رژیم صهیونیستی آموزش دیده و بارها از اشغال سرزمین های فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی حمایت کرده است.
او در فیلم سینمایی «مرگ در نیل» که اقتباسی از رمان آگاتا کریستی است، ایفاگر نقش اصلی است. فیلمی که چندی پیش نمایشش در سینماهای لبنان و کویت هم ممنوع شده بود.
این اولین بار نیست که کشوری فیلم‌های گل گدوت را ممنوع می‌کند؛ پیش از این، دو کشور لبنان و قطر در سال ۲۰۱۷، اکران فیلم «زن شگفت‌انگیز» را به دلیل بازی این بازیگر اسرائیلی ممنوع کرده بودند.
مدتی است که اخبار مقابله فرهنگی با رژیم صهیونیستی بیش از گذشته اطلاع رسانی می شود؛ دیگر مبارزه با این رژیم غاصب از سوی مخالفان آنها تنها در میادین ورزشی نیست؛ بلکه بسیاری از هنرمندان هالیوود و کشورهای اسلامی به نوعی از بعد فرهنگی حمایت خود از مظلومیت فلسطین و اعتراضاتشان به اشغال این کشور از سوی رژیم صهیونیستی را نشان می دهند.
با گذر از ممنوعیت اکران فیلم گل گدوت در سینماهای تونس و کویت و لبنان، می توان در این رابطه به اقدام بازیگر هری پاتر در انتشار پستی برای حمایت از فلسطین در فضای مجازی اشاره کرد.
حمایت اما واتسون از فلسطین
«اما واتسون» که بیشتر با بازی در نقش هرمانی در مجموعه فیلم‌های هری پاتر شناخته می‌شود، چند ماه پیش تصویری از راهپیمایی حامیان فلسطین را با عبارت «همبستگی یک فعل است» به اشتراک گذاشت.
پس از آن، بیش از ۴۰ چهره‌ سینمای جهان از جمله سوزان ساراندون، مارک روفالو، پیتر کاپالدی، چارلز دنس، ویگو مورتنسن، ماکسین پیک و هریت والتر از «اما واتسون» و خواسته او در خصوص همبستگی برای مطالبه حقوق مردم فلسطین حمایت کردند.
جشنواره سیدنی 2022
دی ماه امسال هم، بیش از ۳۰ هنرمند شرکت کننده در جشنواره سیدنی ۲۰۲۲ ، در پی آشکار شدن حمایت مالی رژیم صهیونیستی از این جشنواره از شرکت در این رویداد هنری انصراف دادند.
ناظم حسین (کمدین)، خالد سابسایی (هنرمند تجسمی)، بتی گرامبل (بازیگر) و مارکوس وال (شاعر) از چهره‌هایی هستند که اعلام کردند برای حمایت از حقوق نادیده گرفته شده هنرمندان فلسطینی، در این رویداد حضور نمی‌یابند.
این هنرمندان از مخالفان آپارتاید خواستند تا جشنواره سیدنی ۲۰۲۲ را تحریم کنند؛ زیرا حضور در جشنواره سیدنی به معنی پذیرش همکاری با رژیم آپارتاید اسرائیل است و موجب عادی سازی روابط با چنین رژیمی می‌شود.
کاول سایمون
خرداد امسال هم، سایمون کاول، مجری و برنامه ساز انگلیسی اعلام کرد، دیگر در برنامه استعدادیابی «X Factor Israel» که متعلق به رژیم صهیونیستی است، حضور نمی‌یابد.
پیش از این اعلام شده بود که دلیل انصراف کاول خشونت‌ها و درگیری‌هایی رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها بوده و او از این جهت دچار نگرانی شده است.
هانی ابو اسد فیلمساز فلسطینی، هم چندی پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد، سینما می‌تواند ابزار قدرتمندی برای انتقال مبارزات روزمره فلسطینیان تحت اشغال رژیم صهیونیستی باشد. به طور کلی هنری که احساسات شما را لمس می‌کند، می‌تواند افکار شما را به شیوه‌ای متفاوت تحریک کند. نه فقط فیلم، کتاب‌ها هم می‌توانند شما را وادار کنند که یک شخصیت را در عمیق‌ترین و تاریک‌ترین لحظاتش تجربه کنید، تا بتوانید با شخصیت‌ها زندگی کنید و به‌عنوان یک ناظر از آنها بیاموزید.

  • نویسنده :
  • منبع :