19 دی: وزیر خارجه سوریه ضمن استقبال از پیشرفت مذاکرات وین گفت که موفقیت این مذاکرات منوط به تصمیم آمریکا و هم پیمانان اروپایی آن است.
به گزارش اخبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در سخنرانی خود در کنفرانس خلع سلاح در ژنو که از طریق ویدیو کنفرانس مشارکت کرد گفت: دمشق از پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات وین در راستای احیای برجام استقبال می‌کند.
وی ضمن تایید موضع تهران اعلام کرد که موفقیت مذاکرات وین منوط به تصمیمات آمریکا و هم پیمانان اروپایی است و آن ها باید اقدامات لازم درخصوص دادن تضمین رفع تحریم های یکجانبه که در تضاد با توافق است را اتخاذ کنند و متعهد شوند که این تحریم ها را بار دیگر علیه ملت ایران وضع نکنند.
وزیر خارجه سوریه در بخش دیگری تاکید کرد که کشورش ۱۱ سال است که در معرض جنگ تروریستی قرار گرفته است و برخی کشورهای منطقه و جهان در اقداماتی غیر قانونی از این تروریست ها حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند.
به گزارش ایسنا، پس از بازگشت علی باقری به وین و دیدار با هیات های مذاکره کننده ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا برخی رسانه های غربی مدعی شدند که ایران درخواست های جدید مطرح کرده است. اما منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات این اخبار را فرار رو به جلو از سوی طرف های غربی با ابزار رسانه ها اعلام و خاطرنشان کردند که "مذاکره کننده ارشد ایران روز دوشنبه در مذاکرات با ۱+۴ بر لزوم تصمیم‌گیری آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد چند موضوع باقی مانده اما مهم تأکید کرد."
طبق گفته های سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان موضوعات باقی مانده و مورد بحث از موضوعات اصلی و خط قرمز ایران محسوب می شوند.
خطیب زاده روز دوشنبه به خبرنگاران در این رابطه گفت: در تمامی تماس‌ها و گفت‌وگوهایمان با طرف های مقابل تلاش کردیم خطوط قرمز، منطق، دلیل و چگونگی مرتفع کردن موضوعات باقی‌مانده را روشن کنیم و مواضع ایران را در این ارتباط تبیین کنیم. اکنون ابهامی برای واشنگتن و غرب در مورد این خطوط قرمز وجود ندارد و تاکید کردیم از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم و انتظار قطعی داریم که طرف‌های اروپایی بیش از این موضوع را کش ندهند.

  • نویسنده :
  • منبع :