19 دی: نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره افغانستان خواستار برقراری صلح و ثبات و تشکیل دولت فراگیر در این کشور شد.
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای که در شورای امنیت قرائت شده، آورده است که گزارش دبیرکل سازمان ملل بروزرسانی خوبی در رابطه با فعالیت‌های این سازمان در افغانستان ازجمله در زمینه تلاش‌های بشردوستانه‌اش ارائه می‌دهد.
در این بیانیه آمده است: مطابق با این گزارش شرایط در افغانستان همچنان چالش‌برانگیز است و این کشور گریبانگیر بحران بشردوستانه، رکود اقتصادی، سیستم‌های مالی و بانکی فلج‌ و چالش‌های مرتبط با تشکیل دولت فراگیر است. همچنین ریسک فاجعه بشردوستانه نیز در کمین است. بیش از ۲۰ میلیون نفر یا نیمی از جمعیت نیازمند امدادرسانی مبرم هستند و اقدامات فوری جهت ممانعت از فروپاشی اقتصادی در این کشور نیاز است.
در ادامه بیانیه ذکر شده است: ما عمیقا نگران عواقب نگران‌کننده این شرایط برای امنیت و ثبات منطقه از جمله برای همسایگان هستیم. اگر به طور موثر به این شرایط رسیدگی نشود، امکان فروپاشی اقتصاد اجتماعی وجود دارد که منجر به فقر فراگیر و هجوم گسترده مهاجران به کشورهای همسایه می‌شود که تا همین جا با میزبانی از میلیون‌ها پناهجو بار سنگینی به دوش می‌کشند. ما بار دیگر از جامعه بین‌المللی علی‌الخصوص کشورهای اهداگر می‌خواهیم تا به وظایف خود در قبال همسایگان افغانستان عمل کنند تا به مهاجران کمک برسانند. ما از تلاش‌های سازمان ملل مبنی بر رسیدگی به نیازهای بشردوستانه روزافزون افغانستان حمایت می‌کنیم.
این بیانیه در ادامه خواستار آزادی اموال بلوکه شده افغانستان و مردم این کشور شده و آن را لرای احیای اقتصاد افغانستان حیاتی خوانده است.
در ادامه بیانیه آمده است: ایران همچنان عمیقا نگران فعالیت‌های تروریستی در افغانستان است. مطابق با گزارش دبیرکل، تروریسم همچنان چالشی جدی در افغانستان محسوب می‌شود. حملات منتسب به داعش شاخه خراسان تشدید شده و از محدوده‌های مترکزش در کابل و شرق افغانستان فراتر رفته است. سازمان ملل ۱۵۲ حمله توسط این گروه در ۱۶ استان در بازه زمانی ۱۹ اوت تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ را ثبت کرده که این اعداد در بازه زمانی مشابه در سال گذشته چیزی در حدود ۲۰ حمله در ۵ استان بوده است. این مهم نشانگر خواسته مداوم جامعه بین‌المللی از طالبان برای مبارزه با تروریسم و اطمینان حاصل کردن از آن است که افغانستان دیگر محفل امنی برای گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده نباشد. جامعه بین‌المللی باید همچنان به تاکید بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ادامه دهد. ما از طالبان می‌خواهیم تا گام‌هایی جدی برای تضمین فراگیری سیاسی و نژادی بردارد. ایران به تعامل با تمامی طرفین در افغانستان ازجمله طالبان ادامه خواهد داد تا به چالش‌هایی که این کشور با آن مواجه است رسیدگی کند.
در انتهای بیانیه آمده است: طالبان باید به خواست جامعه بین‌المللی مبنی بر حفاظت از حقوق بشر توجه کند. ما به رایزنی با همسایگان افغانستان و هچنین شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله سازمان ملل ادامه خواهیم داد تا به افغانستان جهت رسیدن به صلح، امنیت و ثبات کمک کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :