19 دی: مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: ذخایرخون در این استان در حال حاضر کاهشی است، اگرچه هنوز به بحران نرسیده ایم، اما وضعیت شکننده است و نیاز است مردم خون اهدا کنند.
محمدرضا مهدی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای اسفندماه امسال تا کنون وضعیت ذخایرخون دراین استان کاهشی بوده، اگر این وضعیت ادامه یابد سطح ذخایر خون شکننده خواهد بود.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه در موج ششم کرونا قرار داریم و همچنین همه ساله درایام پایانی سال و ماه اسفند میزان اعمال جراحی شامل جراحی ضروری و غیراورژانسی افزایش می یابد و  ازسویی هم به دلیل مشغله های مربوط به شب عید میزان اهدای خون نیز کاهش می یابد با کاهش سطح ذخایر خون مواجه می شویم.
مدیرکل انتقال خون استان تهران خاطرنشان کرد: همه ساله بعد ازگذشت تعطیلات سال نو در هفته نخست فروردین میزان استقبال برای اهدای خون نسب به هفته های قبل ازآن افزایش می یافت، اما امسال به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان در این ایام پیش بینی بر این است که شاهد این استقبال نباشیم و میزان اهدا کنندگان در هفته نخست فروردین کاهشی باشد.
وی تاکید کرد: بنابراین از هموطنان دعوت می کنیم برای نگهداشتن ذخایر خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کنند و نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن باشند.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا و با رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی ثابت کردیم که یکی از نقاط امن برای حضور مردم در جامعه، مراکز اهدای خون هستند و مردم می توانند بدون هیچ نگرانی و با اطمینان خاطر، به یاری بیماران نیازمند به خون بشتابند.
مدیرکل انتقال خون استان تهران اعلام کرد: در حال حاضر در سطح استان تهران ۱۲مرکز ثابت و روزانه هم ۳تیم سیار پذیرای اهدا کنندگان خون هستند و همچنین ساعت فعالیت مراکز انتقال خون نیز در ایام تعطیلات نوروز از طریق رسانه ها و سایت انتقال خون استان تهران اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: بعداز شیوع کرونا در سرتاسر جهان حتی در بین کشورهای پیشرفته شاهد کاهش چشمگیر اهدای خون بودیم تا جایی که برخی از کشورها سطح استاندارد های اهدای خون خود را کاهش دادند، اما با وجود این کاهش اهدای خون بالایی داشتند، اما در ایران به دلیل تلاش همکاران ما در مراکز انتقال خون و همچنین همت و همکاری مردم نوعدوست این میزان کاهش خیلی بالا نبود و خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی تامین شد.
مهدی زاده گفت: سالانه در استان تهران نیاز است که بین ۳۵۰تا ۳۶۰هزار واحد خون اهدا شود تا پاسخگوی نیاز خون بیمارستان ها و مراکز درمانی باشیم.
وی تاکید کرد: از همه هموطنان در همه گروه های خونی بخصوص گروه خونی O می خواهیم که برای اهدای خون مراجعه کنند و چه بهتر که برای اهدای خون به صورت خانوادگی مراجعه کنند تا فرهنگ اهدای خون و ایثار در بین اعضای خانواده و جوانان نهاینه شود.
مهدی زاده تصریح کرد: با توجه یه اینکه نیاز به خون همیشگی است و جان برخی از بیماران مانند تالاسمی و سرطانی به خون وابسته است و از مصرف کنندگان همیشگی خون محسوب می شوند و از سویی دیگر برخی از فرآورده های خون مانند پلاکت عمر کوتاه سه روز دارد و حوادث و سوانح نیز همیشه اتفاق می افتد، اهدا کنندگان خون برای اهدای خون اقدام کنند و با اهدای یک واحد خون خود نجات بخش جان سه نفر باشند.
توجه داشته باشند که مراکز انتقال خون، مرکز درمانی نیست که بیماران برای مداوای خود مراجعه کنند، بنابراین جایی برای نگرانی اینکه امکان ابتلا به برخی بیماری ها یا کرونا وجود داشته باشد نیست و از سویی دیگر تا کنون هیچ گزارش از ابتلای به کرونا به دلیل اهدای خون نشده و همچنین در همه جهان و همین طور در ایران اهداکنندگان خون همیشه از سالمترین افراد هستند و از سلامتی خود مراقبت های خاص دارند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطربرای اهدای خون مراجعه کنند.

همچنین مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران نیز پیش از این اعلام کرده بود، روزهای پایان سال و مشغله ناشی از آن، آغاز تعطیلات عید، ماه رمضان و همه گیری کرونا چهار پیک کاهش اهدای خون است که در وضعیت کنونی هرچهار موقعیت با هم مقارن شده اند ودراین شرایط تامین ذخایر خون در سه ماه سخت آینده نیازمند همت انتقال خون و مردم است.
حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.
خانم ها هر چهار ماه یک بار و درسال در مجموع ۳بار و آقایان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴بار در سال می توانند خون اهدا کنند، در ایران اهدای خون بصورت کاملا داوطلبانه است و سالانه بیش از ۲ میلیون و یکصد هزار نفر خون اهدا می کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :