19 دی: رئیس اداره حفاظت محیط زیست نور از زنده گیری یک قلاده پلنگ ماده در منطقه کوهستانی نور این شهرستان خبر داد.
عباس بابایی شنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: یک قلاده پلنگ ماده حدود پنج سال که باردار نیز بود امروز در تله سیمی کشاورزان در حوالی روستای پیمط جاده آب پری گرفتار شده بود، با حضور به‌موقع کارشناسان محیط زیست زنده گیری شد.
وی ادامه داد: تیم امدادی حفاظت محیط زیست شهرستان با مشاهده این قلاده پلنگ که از ناحیه دست آسیب دیده بود درخواست اعزام نیروی دامپزشک و اسلحه بیهوشی از اداره کل کرد که با استفاده از داروی بیهوشی، حیوان از تله آزاد شد.
وی اظهارداشت: به منظور اطمینان از سلامت پلنگ، حیوان به مرکز قرنطینه سمسکنده ساری منتقل شد تا جهت تیمار پس از ۴۸ ساعت و اطمینان از بدست آوردن سلامتی کامل حیوان در همین زیستگاه (منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی-حوزه شهرستان نور) رها سازی شود.
کشاورزان مازنی برای جلوگیری از هجوم گرازهای وحشی گرسنه به اراضی کشاورزی همه ساله در آستانه برداشت محصول، تله های سیمی را در مبادی ورودی این حیوانات نصب می کنند که گاهی این موانع باعث گرفتار شدن سایر حیوانات منطقه هم می شود.
در سال های گذشته چند قلاده از پلنگ جنگل های مازندران که گونه تحت حمایت نیز محسوب می شود توسط برخی افراد سودجو و دامداران منطقه کشته شدند که با اجرای طرح پرداخت غرامت حمله پلنگ به دامداران در دولت یازدهم، شکار این گونه کمیاب توسط دامداران و کشاورزان کاهش چشمگیری یافت.
حدود یکصد هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی، ۱۵ هزار هکتار منطقه حفاظت شده هراز، منطقه حفاظت شده جنگلی واز بخش چمستان با حدود ۱۰ هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع ۴۰۰هکتاری رزن بخش بلده توسط نیروهای محیط زیست شهرستان نور حفاظت می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :