19 دی: پنجمین فرزند امیرالمومنین پا بر زمین می گذارد تا غیرت هاشمی را الگوی تاریخ کند و موجب فخر مادرش ام البنین، این شیرزن تاریخ اسلام شود.
شیعیان این روزها دلشان از همیشه شادتر است، ماه شعبان است و ماه رسول الله (ص) و عزیزان ایشان یک به یک می آیند تا تاریخ سازی کنند.
عباس بن علی همچون ماهی بر آسمان مدینه می تابد و چشم همگان بر این قمر بنی هاشم روشن می‌شود. حسنین (ع) از اینکه برادری همچون عباس نصیبشان می‌شود خوشحالند و زینب کبری (س) نیز همچنین.
عباس روی دستان مادرقرار می‌گیرد و مادر آنچه باید بر او زمزمه می‌کند تا روزی قرار دل فرزندان زهرا (س) باشد.
امروز را در تقویم جلالی ایران روز جانباز نامگذاری کردند، وفاداری، ایستادگی، فداکاری، شجاعت و علمداری صفاتی اند که در کنار نام ابوالفضل (ع) معنا می‌گیرند و می‌توان برای دیگران از آنها بهره برد. جانبازی مکتبی است که پیش از صفت شدن توسط عباس (ع) پایه ریزی شد، حقاً که فرزند علی (ع) است، همانی که پیامبر را با جان و جانبازی همراهی کرد و قریش را سرجایش نشاند.
امروز شاید بیش از همه زهرای مرضیه (س) خوشحال باشد، اوست که می‌داند مولود چهارم شعبان قرار است در کربلا چه کند و چگونه فرات را شرمنده خود خواهد کرد.
رشادت‌هایش در جنگ صفین زبان زد تاریخ نویسان عرب است، آنجا که به قلب دشمن زد تا برای سپاه پدر آب آوری کند.
عباس (ع) را نه فقط با رشادت و دلاوری که به رأفت و مهربانی نیز می‌شناسند، قولی که به سکینه داد و تا دم آب برآن متعهد ماند، بیتابی که از بیتابی اصغر دچارش شد و جان دوباره برای رزم آوری به او داد و غیرتی که در پس زدن امان نامه‌ها به خرج داد همه و همه از سر دلبستگی و محبت به خاندان علی (ع) و فاطمه (س) بود.
اما باب الحوائج را نه فقط در میدان کربلا که پس از آن نیز باید شناخت. همان که نه فقط شیعه و مسلمان که ارامنه و مسیحی نیز در ستایشش نقل‌ها دارند و از بزرگی اش می‌گویند، همان که امید دردمندان برای وساطت است، جوانمردی که با دستان بریده اش حاجت‌ها داده و می‌دهد.
ثبات قدم ابوالفضل العباس (ع) منشا غیرت و قوت در دین است
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در سخنانی با عنوان فضائل حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام بیان داشتند: یک ویژگی ایشان ثبات قدم است، که این ویژگی منشأ بسیاری از صفات حمیده و ارزش‌های انسانی است. می‌دانید خیلی‌ها خوب شروع می‌کنند، ولی خوب تمام نمی‌کنند. خیلی‌ها آغاز پرشوری دارند، ولی پایان خمودی دارند. با ورق زدن صفحات تاریخ، به موارد فراوانی بر می‌خورید که آغاز با نشاطی داشتند، اما ثبات قدم خوبی نداشتند. این ثبات قدم منشأ صبر است، منشأ قوت در دین است، منشأ غیرت است، منشأ علوّ همت است، منشأ عزّت است.
این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: یکی از صفات ارزشمند ایشان حس مسئولیت پذیری است. این ویژگی در واقعه‌ی عاشورا به تصویر کشیده شد. این حس و احساسات دیگر همگی فقط و فقط خاص انسان هستند و حیوانات از داشتن آنها بی بهره اند. انسان معنای مسئولیت را درک می‌کند. او در برابر دین، در برابر خدا، در برابر امامان و انبیا مسئول است. عباس (ع) در شب عاشورا برادران خود را جمع کرد و به آنها گفت که ما باید فردا از هیچ چیز دریغ نکنیم و حتی جانمان را نیز فدای امام کنیم. یکی دیگر از مصداق‌های این مسئولیت پذیری، در برابر اعضا و جوارح است و بعد از آن انسان در مقابل اعضای خانواده اش مسئولیت دارد.
وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) در خصوص مقام حضرت عباس (ع) در روز قیامت فرمودند، عمویم عباس روز قیامت یک مقامی دارد که همه شهدا به او غبطه می‌خورند، تصریح کرد: یک وقت می‌گویند جاهل‌ها به عالمان غبطه می‌خورند خب حق دارند؛ جاهل سواد ندارد عالم با سواد است؛ فقیرها به ثروتمندان غبطه می‌خورند حق دارند چون مالی ندارند و آنها پول دارند، مثلاً آنهایی که رتبه شأن پایین است به رتبه بالاها غبطه می‌خورند چون آنها رتبه بالاتری دارند؛ اما اگر یک وقتی گفتند ثروتمندان به یک ثروتمندی غبطه می‌خورند او خیلی باید ویژه باشد، اگر گفتند پزشک‌ها به یک پزشکی غبطه می‌خورند، عالمان به یک عالمی غبطه می‌خورند یعنی اینها آدم‌های کمی نیستند؛ نمی‌گوید مردم غبطه می‌خورند می‌گوید شهدا یعنی شهیدی که بهشت او تضمین است شهیدی که درب اختصاصی دارد برا ورود به بهشت.

  • نویسنده :
  • منبع :