19 دی: در راستای شناسایی مشاغل مهارت محور کم سرمایه بر، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فهرست ۴۷۲ فرصت شغلی مهارت محور کم سرمایه را اعلام کرد.
امروز بحث اشتغال یک دغدغه اساسی برای بسیاری از خانواده‌ها به شمار می‌رود در حالی که فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد که پایه و اساس آنها مهارت است و به سرمایه بالایی نیاز ندارد.
در مشاغل مهارت محور، جوانان جویای کار با کمترین هزینه و بدون درگیر شدن در بروکراسی‌های اداری پیچیده، آموزش دیده، به سرعت وارد بازار کار می شوند و تولیدات خود را عرضه می کنند.
بر اساس گزارشها، برای ایجاد یک شغل در صنعت پتروشیمی دستکم ۲ میلیارد تا ۳ میلیارد تومان سرمایه نیاز است، اما اگر یک شغل مهارت محور و زودبازده ایجاد شود با کمترین میزان سرمایه قابل راه‌اندازی است.
البته هنوز هم برخی مشاغل و کسب و کارها مثل مشاغل خانگی، مشاغل تعاونی و مشاغل خرد و کوچک هستند که با سرمایه اندک راه‌اندازی می‌شوند. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این راستا  ۴۷۲ فرصت شغلی مهارت محور را شناسایی کرده که راه‌اندازی آنها سرمایه کمی می‌خواهد.
غلامحسین حسینی نیا - معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای - در این باره به ایسنا می‌گوید: آورده و سرمایه اصلی این ۴۷۲ شغل، مهارت فرد است و سرمایه و هزینه بالایی نمی‌خواهد و اگر هزینه‌ای باشد، صرفا خرید ابزار کار است.
او می گوید: امروز در بسیاری از منازل آینه‌کاری های زیبایی به چشم می‌خورد که کار دست استادکار آینه کار است و شغلی مثل آینه کاری به یک دوره عملی در سازمان فنی و حرفه ای نیاز دارد که فرد با گذراندن این دوره به یک استادکار ماهر تبدیل می شود، تنها ابزار کار مورد نیاز آن هم یک خط‌کش، گونیا و تیغ الماس‌بر است و کمتر از یک میلیون تومان هزینه دارد.
آنطور که معاون وزیر کار می‌گوید: در زمینه‌های مختلف رشته‌های کم سرمایه‌بر شناسایی شده‌اند، اما بیشتر این شغل‌ها در مشاغل خانگی و حوزه صنایع دستی، تعمیرکاری لوازم خانگی و صوتی و تصویری و آی‌تی است.
حسینی نیا ۴۵ درصد ورودی‌های مراکز فنی و حرفه‌ای را فارغ التحصیلان دانشگاهی ذکر کرده و می‌افزاید: در سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای آن رشته‌ شغل‌هایی که در مراکز دولتی ارائه می‌شوند، رایگان هستند و در آموزشگاه‌های آزاد هم هزینه‌ای بابت آموزش آنها دریافت می‌شود.
به گزارش ایسنا، اشتغال مهارت محور، راهی مطمئن برای اشتغال پایدار کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به شمار می‌رود و آموزش و تربیت نیروی کار ماهر به عنوان یک اصل مهم و اساسی در بنگاه‌های اقتصادی مطرح است از این رو در صورتی که جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به درستی تبیین شود، دغدغه اشتغال و تامین نیروی کار ماهر تا حد زیادی برطرف می‌شود. 
فهرست ۴۷۲ فرصت شغلی مهارت محور کم سرمایه بر در پرتال سازمان آموزش فنی وحرفه ای بارگذاری شده و برای کارجویان و علاقمندان قابل دسترسی است.

  • نویسنده :
  • منبع :