19 دی: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در یک‌ کنفرانس خبری در پی برگزاری جلسه شورای حکام و سفر اخیری که به ایران داشته است، گفت: در ایران درباره مسیر پیش رو در تعاملات ایران و آژانس توافق شده است که رضایت کلی درباره آن وجود دارد.
رافائل گروسی در پاسخ به سوالی درباره نقش آژانس در زمینه مذاکرات وین با اشاره به این که آژانس عضو مذاکرات نیست، گفت، ما در جریان مذاکرات حضور داریم و نظراتمان را ارائه می‌دهیم، واضح است اگر توافقی انجام شود، آژانس کار زیادی پیش رو خواهد داشت.
او همچنین با اشاره به توافق‌های موقتی که در مدت کاهش گام به گام پایبندی ایران به تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از برجام انجام شده بود و کارهایی که آژانس پس از اجرایی شدن کامل برجام در پیش خواهد داشت، گفت: توان ما در بازرسی محدود شده بود و ما کورکورانه پیش می‌رفتیم. شکافی ایجاد شده است که ما باید مطمئن شویم در این بین چه اتفاقاتی در حال رخ دادن بوده است که ما قادر به راستی آزمایی آن نبوده‌ایم.
گروسی در این باره گفت: مسائل زیادی وجود دارد که باید برطرف کنیم.
گروسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره این که آیا میان ایران و آژانس درباره تداوم همکاری آن دو در صورت انجام شدن یا انجام نشدن توافق در مذاکرات وین برای احیای برجام(توافق هسته‌ای) صحبتی شده است یا نه، تشریح کرد که «ما با ایران همیشه در حال گفت‌وگو هستیم»، چون همیشه مسائلی وجود دارد که در غیاب توافق هم آژانس باید آن‌ها را بررسی کند. 
به گفته گروسی، آن‌چه در مذاکرات طرفین مورد توافق قرار می‌گیرد، توافقی پیچیده خواهد بود که توالی اموری که باید برای اجرای توافق انجام بگیرد، خواهد داشت، بین این مراحل فعالیت‌های متعددی باید انجام شود، اقداماتی(هسته‌ای) وجود خواهد داشت که باید از سوی ایران اجرا شود و آژانس هم وظیفه راستی‌آزمایی آن‌ها را بر عهده خواهد داشت.
گروسی می‌گوید، «ارتباط مستقیمی»  میان تعاملات آژانس و ایران و وجود برجام در کار نیست و «رابطه‌ای موازی» میان مسائل پادمانی و درستی و کامل بودن اظهارات ایران و کارهایی وجود دارد که باید با وجود برجام یا بدون آن و یا در صورت هر گونه توافق با هر کشور دیگری باید انجام دهد.
به گفته او، در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات بر سر احیای برجام، فضا مانند قبل نخواهد بود و شاید وضعیت امور پیچیده‌تر شود اما آژانس وظایف خود را انجام خواهد داد.
گروسی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش بر اهمیت پروتکل الحاقی تاکید کرده و گفت، اجرای پروتکل الحاقی همیشه بخشی از برجام بوده، هست و در صورت احیای این توافق، بخشی از آن خواهد بود.
او در پاسخ به سوالی درباره سطح دسترسی‌ها برای بازرسی آژانس از تاسیسات اتمی ایران از جمله سایت کرج، گفت، فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد و با وجود نصب دوربین‌های جدید آژانس در این محل ساخت قطعات سانتریفیوژها، وجود مشکلی را پیش‌بینی نمی‌کنم.

  • نویسنده :
  • منبع :