19 دی: وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با اشاره به الگو بودن مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در زمینه ساخت واکسن کرونا در شرایط تحریم گفت : امروز خودکفایی کشور در زمینه ساخت تمام داروها در اولویت قرار گرفته زیرا صنعت دارو و واکسن می تواند گره گشای صادرات باشد.
دکتر «بهرام عین اللهی» روز سه شنبه در مراسم افتتاح فاز نهایی بزرگترین کارخانه ساخت واکسن غرب آسیا در شهرستان ساوجبلاغ استان البرزافزود: تلاش های مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ستاد برکت می تواند الگویی برای دیگر بخش های کشور باشد.
وی ادامه داد: در تجربه دفاع مقدس به دنیا نشان دادیم که انسان های فداکار توانستند کارهای بزرگ را انجام دهند؛ هر کاری قطعا می تواند کارهای موفق بعدی را ایجاد کند؛ ما مردمی داریم که بارها امتحان خود را توانستند در همه عرصه ها نشان بدهند؛ وقتی کرونا در دنیا شیوع پیدا کرد، کشورها وضعیت یکسانی نداشتند، کشور ما در اوج تحریم های ترامپ رییس جمهور آمریکا و فشار حداکثری دشمن قرار داشت.
وزیر بهداشت و درمان بیان داشت: دشمن حاضر است که مردم یک کشور را به کشتن بدهد تا بتواند به اهداف خود برسد؛ امروز در اوکراین نشان دادند امید به دشمن حتی برای دوست های قبلی آنان کاربیهوده ای است؛ ما هیچ راهی نداریم و فقط با اتکای به خودمان می توانیم رشد کنیم و سیاستمداران بدانند که باید به سمت خودکفایی برویم.
عین اللهی گفت: ما در وزارت بهداشت خودکفایی در دارو و تجهیزات جز برنامه های اصلی قرار داده ایم؛ فرایند ها و سیتسم هایی که تاکنون داشتیم برخی مانع از این کار می شد؛ یکی از این ها ارز ترجیحی ضد تولید بوده که تعارض منابع به شمار می رود؛ سرمایه گذاران اطمینانی برای تولید نداشتند در حالی که از نظر نیروی انسانی که مهترین عامل موفقیت ها در کشورها است ما این ظرفیت ها را داریم اما چرا باید در دارو و تجهیزات کمبود داشته باشیم، باید شرایطی فراهم شود تا تولید افزایش یابد، ما نباید متکی به نفت نباشیم.
وی بیان داشت: کسانی که نفت را تحریم کردند ما را در ریل صحیح می اندازند زیرا صنعت دارو و واکسن می تواند با صادرات مشکلات را حل کند، ما امروزه با فعال کردن شهرک های دانش بنیاد و
پژوهش های محصول محور باید با علم به حد اعلا برسیم که این اتفاق رخ داده است، باید به دانشمندان میدان بدهیم و باید جزو اولویت ها قرار گیرد تا انجام شود.
وزیر بهداشت و درمان با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص مرجع علمی بودن کشور، ادامه داد: ما باید به دنبال آن باشیم که مرجع علمی است که می تواند محور فعالیت های علمی پژوهشی منطقه قرار بگیرد و ما توانمندی های لازم را دراین زمینه داریم.
عین اللهی گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود و ستاد اجرایی پشتاز باشد؛ فعالیت های بین المللی است که باید تسریع شود؛ توانمندی های خودمان را نشان دهیم و بایستی ظرفیت ها و قدرت را در منطقه نشان بدهیم زیرا به دنبال یک جهش علمی و پژوهشی در کشور هستیم.
وی اظهار داشت: باید برنامه ریزی به شکلی باشد که کمبود دارو در کشور نداشته باشیم و این وضعیت به خاطر فرایند ها است که منتظر ارز هستند و این روند سبب می شود تا فرآیند تولید چند ماه به طول بینجامد؛ از طرفی کمبود مصنوعی ایجاد می شود.
وزیر بهداشت و درمان افزود: امروز در مجتمع برکت این امکانات دارد تا سرمایه گذاران و خیرین در عرصه سلامت و تامین دارو ورود پیدا کنند تا به جایی برسیم که نه تنها کمبود دارو نداشته باشیم بلکه محصولات را به کشورهای منطقه صادر کنیم و استفاده از هوش مصنوعی و استارتاپ ها داشته باشیم.
وی اظهار داشت: باستی حرمت بیماران را نگه داریم و خدمات را به موقع به آنان ارائه بدهیم و در توزیع دارو هم به موقع حرکت کنیم.
دکتر عین اللهی در پایان از تلاش های دست اندرکاران مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و برکت تشکر و قدردانی کرد.
فاز نهایی بزرگترین کارخانه تولید واکسن غرب آسیا با ظرفیت سالانه بینه ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون در واکسن با حضور وزیر بهداشت و درمان در ساوجبلاغ افتتاح شد.

  • نویسنده :
  • منبع :