19 دی: وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها در ۳۲ هکتار از 123 میلیون هکتار اراضی موجود، عملیات آبخیزداری صورت گرفته و هنوز 90 میلیون هکتار باقی مانده است.
سید جواد ساداتی‌نژاد در آیین کاشت نهال در شهرک دارویی برکت شهرستان ساوجبلاغ و بهره برداری از ۹۷۵ طرح منابع طبیعی سراسر کشور که با مرکزیت البرز به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام امروز پشتیبان وزارت جهاد در زمینه امنیت غذایی و محیط زیست است.
 وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی با همکاری ستاد جرایی فرمان امام به خصوص در زمینه احیای کشت دیم و مرمت قنات‌ها اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه موضوع غذا اولویت اول کشور است، ابراز کرد: ستاد اجرایی فرمان امام با نگاه ویژه‌ای به این حوزه ورود کرده و به صورت راهبردی در این موضوع هم همچون تامین امنیت دارو مشارکت دارد تا کشور به سمت تامین امنیت غذایی پیش برود.
ساداتی نژاد با تقدیر از تلاش فعالان عرصه منابع طبیعی و به خصوص جنگلبانان برای حفظ منابع طبیعی توضیح داد: چند سالی رکود در بحث آبخیزداری وجود داشت اما با تاکیدات مقام معظم رهبری و تلاش مجموعه دولت در بودجه 1401، درآمد اختصاصی برای سازمان جنگل‌ها تعریف شد تا رسالت خود را عملی کند.
وی تاکید کرد: از امروز هر درآمدی در حوزه مرتع به کمک آبخیزداری می‌آید.
وزیر کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آبخیزداری افزود: تاکنون در ۳۲ میلیون هکتار  از 123 میلیون هکتار اراضی موجود، عملیات آبخیزداری صورت گرفته و هنوز 90 میلیون هکتار باقی مانده است.
وی ادامه داد: با این نگاه اگر سالی یک و نیم میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود، هفتاد سال طول می کشد تا اهداف این بخش محقق شود و بی شک این زمان بسیار زیادی است.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بنابراین باید با عزم ملی مدل اجرایی‌تری برای تامین مالی و اتمام عملیات آبخیزداری صورت بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه باید سالی ده میلیون هکتار عملیات آبخیزداری صورت بگیرد تا در کمتر از 10 سال این اقدام مهم در کشور به اتمام برسد. اکنون با پدیده تضاد محیطی یعنی بی آبی و سیل مواجه هستیم بنابراین ضرورت دارد هر قطره آب که از آسمان می‌آی مدیریت شود.
به گفته وی خسارات ناشی از سیل امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد، گفت:. به عنوان مثال در سیل جیرفت 60 هزار تن سیب زمینی از بین رفت. بنابراین سعی شده تا به هر روشی از جمله فروش اموال مازاد، 30 هزار میلیارد در راستای رسالت های کشاورزی کسب کنیم.
وی درختکاری را دیگر موضوع با اهمیت برای جلوگیری از وقوع سیل عنوان کرد و گفت: در چهل سال گذشته تقریبا یک و نیم میلیارد درخت کاشته‌ایم اما اکنون باید سالانه به کاشت میلیاردی درخت برسیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون کل نهال‌هایی که در نهالستان‌های کشور تولید می‌کنند، حدود 50 میلیون اصله است، تاکید کرد: باید ظرفیت‌ها افزایش یابد و رسالت خود را در کاهش کربن انجام دهیم و در این راستا از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.
وی با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد نهال در پنج سال گفت: البته توان اکولوژیکی نیز باید در نظر گرفته شود. در غرب کشور چنین ظرفیتی وجود دارد. سازمان منابع طبیعی و جهاد در حال بررسی اجرایی کردن این موضوع با کمک مردم هستند و می‌توان بعد از چند سال مقیاس درختکاری را از میلیون به میلیارد افزایش دهیم.
به گفته وی ایران کشوری با سرانه پایین جنگل است که نیاز است این سرانه ارتقا یابد.

  • نویسنده :
  • منبع :