19 دی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هیچ اپراتوری به بهانه افزایش دو درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها، بدون هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حق افزایش تعرفه را ندارد.
عیسی زارع‌پور در حاشیه بازدید از سومین کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات با محوریت توسعه زیر ساخت های FTTX که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به افزایش دو درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها که در بودجه سال ۱۴۰۱ آماده و اعتراض اپراتورها که این موضوع منجر به افزایش هزینه‌های آنها می‌شود، گفت: هیچ‌کس به بهانه این دو درصد حق افزایش تعرفه را ندارد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه را اعلام می‌کند و متناسب با آن، حق افزایش یا تغییر تعرفه دارند. تعرفه‌ها طبق روال معمول اصلاح می‌شود و ما از شورای نگهبان پیگیری می‌کنیم که این دو درصد هم حذف شود.
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم به دنبال راه‌اندازی یک شبکه پرسرعت و باکیفیت در سراسر کشور هستیم، افزود: تنها راه این کار، توسعه شبکه فیبر نوری است. ما باید فیبر نوری را تا در منازل و کسب‌وکارها برسانیم، کار بسیار سختی در پیش داریم اما خود را برای این کار آماده کردیم. تولیدکنندگان تجهیزات لازم برای این کار در نمایشگاه امروز حضور داشتند و گفتند که نیاز به حمایت داریم. بزرگ‌ترین حمایت از آنها، بازارسازی برای آنهاست. وقتی نهضت راه‌اندازی فیبر راه بیفتد، خودبه‌خود چرخ این صنعت به حرکت در می‌آید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: برای اینکه تقاضا ایجاد شود، دولت یک بسته حمایتی ‌پیش‌بینی کرده، دیروز دولت اولین قدم را در جلسه هیات دولت برداشته و مصوب کردیم که از سه درصد حق‌السهم دولت از اپراتورهای ثابت به نفع کسانی که پورت فیبر نوری راه‌اندازی کنند، گذشتیم. علاوه بر این یک بسته حمایتی دیگر ‌پیش‌بینی کردیم برای اینکه به سرعت بتوانیم پروژه FTTx را توسعه دهیم و ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری را ایجاد کنیم. 
زارع‌پور خاطرنشان کرد: نمایشگاه امروز نویدبخش این است که همه خود را آماده کرده تولیدکنندگان سرمایه‌گذاری کردند برای اینکه تجهیزات لازم از مودم تا دیگر تجهیزات اکتیو و پسیو در داخل تولید شود. بخشی هم هنوز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. اگر نهضت راه‌اندازی پورت فیبر نوری آغاز شود، همه شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشتند و همه کسانی که در صنعت آی‌سی‌تی فعالیت می‌کنند، همه تشویق خواهند شد که این حرکت با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. هر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد در هماهنگی با وزارتخانه‌های دولتی و در با تعامل با بخش خصوصی احصا می‌شود تا به هدف ۲۰ میلیون پوشش برسیم.
وی با اشاره به تسهیلات حمایتی دولت برای دسترسی مردم به فیبر نوری اظهار کرد: مصوبه‌ای در دست بررسی داریم و یک بخش از این بسته حمایتی ناظربه این است که این حمایت را در اختیار خود شرکت‌های FCP یا اپراتورهای تلفن همراه قرار دهیم تا برای راه‌اندازی پورت فیبر نوری تلاش کنند. هر پورت روشنی که آنها در اختیار ما قرار دهند، بخشی از رایانه به آنها تعلق می‌گیرد. مصوبه دیروز هیات دولت هم همین بود که به ازای هر پورت فیبر FTTH که راه‌اندازی شود، حق‌السهم دولت برای هر پورت از آنها گرفته نمی‌شود. این برای فراهم‌کنندگان ارتباطات ثابت و همراه انگیزه است که به کار سرعت دهند. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره هزینه‌ تمام‌شده راه‌اندازی پورت‌های فیبر نوری در منازل بیان کرد: علاوه بر مودم، هزینه فیبرکشی داخل ساختمان و موارد دیگر هست که حدود سه میلیون تومان هزینه‌ تمام‌شده دارد که یا خود اپراتور به شکل اقساطی با مردم حساب خواهد کرد، یا ما یارانه‌ای به اپراتورها یا مردم می‌دهیم که این حرکت با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. برای سمت مردم هم اگر نیاز باشد آمادگی این را داریم که تسهیلات قائل شویم تا مودم و کابل‌کشی داخل ساختمان در قالب اقساط در اختیار مردم قرار گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع :