19 دی: رئیس کمیته حمل و نقل ستاد تسهیلات زائرین با اشاره به اینکه اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی شهری ضد عفونی شده‌اند، گفت: سیستم اتوبوسرانی شهری برای روز پنجشنبه و جمعه در تمام مسیرها رایگان شدند تا مردم تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی شوند و از ازدحام و گره‌های ترافیکی جلوگیری شود.
ذاکریان، رئیس ستاد تسهیلات زائرین و خدمت سفر شهرداری قم، در نشست خبری تشریح اقدامات و عملکرد مدیریت شهری در این حوزه، عنوان کرد: از چهار ماه قبل ستاد تسهیلات زائرین تشکیل شده و برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه با توجه به کاهش شیوع کرونا پیش بینی ورود خیل زیادی از زائران شده است، اظهار کرد: ۱۱ کمیته ذیل این ستاد تشکیل شده که کمیته اجرایی با ریاست شهرداران مناطق هشتگانه، کمیته امداد و نجات با ریاست آتش نشانی، کمیته اطلاع رسانی، کمیته زیبا سازی، کمیته مالی پشتیبانی و کمیته حمل نقل از جمله آن‌ها هستند.
معاون خدمات شهری با بیان اینکه آتش نشانان داوطلب و بانوان آتش نشان برای شب و روز نیمه شعبان برای داخل جمکران هماهنگ شدند، بیان کرد: ۱۰ دستگاه پیشرفته اطفا حریق AFT  یا واترمیست با ارزش یک و نیم میلیارد تومان خریداری شده و ۱۰ دستگاه نیز از تهران امانت گرفته شده است که ویژگی‌ بارز این سیستم ‌سرعت عمل بالا در عملیات اطفا حریق و امکان نصب بر روی موتورسیکلت آتش‌نشانی است.
وی ادامه داد: بوستان‌ فدک در میدان ۷۲ تن، بوستان امام رضا (ع) در بلوار امام رضا(ع)، بوستان غدیر، پارکینگ چهار جمکران، بوستان مهدی(عج) در بلوار امام علی (ع)، بوستان نیایش روبه روی درب پنج جمکران برای اسکان افرادی که می‌خواهند چادر نصب کنند در نظر گرفته شده است همچنین سوله‌های بحران و سالن‌های ورزشی نیز آماده شدند تا درصورت مساعد نبودن شرایط جوی، زائران به آن‌ها منتقل شوند.
وی با بیان اینکه تعداد سرویس‌های بهداشتی از ۳۳۲ چشمه به ۴۲۴ چشمه افزایش یافته است، گفت: تلاش های زیادی برای رفع مشکلات سرویس بهداشتی صورت گرفت و رایزنی‌های مختلفی با استان‌های مجاور انجام شد.
ذاکریان با اشاره به اینکه پاکسازی معابر ورودی شهر انجام شده است، افزود: در بدو ورود به قم پیامکی حاوی نشانی پرتال جامع زائر ارسال می‌شود که همه اطلاعات مورد نیاز زائران مانند مراکز درمانی، جایگاه های سوخت، مکان‌های اقامتی، نقشه‌های مورد نیاز و... در آن وجود دارد.
مسعود طبیبی، رییس کمیته حمل و نقل ستاد تسهیلات زائرین، عنوان کرد: پیش بینی شده است به دلیل همزمانی با پنجشنبه آخر سال و نوروز حجم مسافران افزایش یابد.
وی ادامه داد: در سال های اخیر باد و باران در ساعات پایانی همیشه مشکلاتی را ایجاد می کرده است و امسال اقدامات لازم برای مواجه با این مشکلات برنامه ریزی شده است.
رییس کمیته حمل و نقل ستاد تسهیلات زائرین بیان کرد: با برنامه نشان هماهنگی هایی صورت گرفته است تا یک طرفه سازی ها و الگوهای طرح ترافیکی که در نظر گرفته شده است را در اختیار  مردم بگذارند.
وی اظهار کرد: بلوار حضرت خدیجه برای پارکینگ وسایل شخصی در نظر گرفته شده است تا مشکلات پارکینگ‌های خاکی در روزهای بارانی ایجاد نشود هم چنین نیمی از ظرفیت بلوار پیامبر اکرم (ص) به عابران اختصاص داده شد و به دو بخش تند رو و کند رو (برای استقرار ایستگاه صلواتی) تقسیم شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ورود تعداد اتوبوس های مسافری به شهر افزایش می‌یابد و به فضای شهر آشنا نیستند فضای ویژه‌ای به پایانه ها و پارک‌سوار ها اختصاص داده شده تا به راحتی هدایت شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: برای حذف گره های ترافیکی سعی شده به سمت یک‌طرفه سازی برویم تا از تلاقی و ایجاد گره ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی شهری ضد عفونی شده‌اند، افزود: سیستم اتوبوسرانی شهری برای روز پنجشنبه و جمعه در تمام مسیرها رایگان شدند تا مردم تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی شوند و از ازدحام و گره‌های ترافیکی جلوگیری شود.
مهندس صفوی نیز در این نشست عنوان کرد: نیمه شعبان امسال شرایط خاصی دارد؛ زیرا از سه شنبه تا یک‌شنبه هفته آینده با مناسبت‌هایی مانند چهارشنبه سوری، پنجشنبه آخر سال و سال نو همزمانی دارد.
وی ادامه داد: ۱۶۰ هکتار پارکینگ با همکاری هشت تیم اجرایی و ۵۰۰ تن مهیا شده است که شامل چهارهزار پارکینگ برای اتوبوس‌های بیرون شهری و ۴۵ هزار پارکینگ برای خودروهای شخصی است.
وی بیان کرد: یک هزار ۵۰۰ تاکسی و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس آماده خدمت رسانی هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :