سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۸۸ مورخه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ با عنوان «کرونا و آسان‌سازی سفرهای نوروزی» بدین شرح است:

با شروع بیماری کرونا در ایران مردم شروع به رعایت نکاتی کردند که از سوی مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌شد و به دنبال آن بسیاری از سفرهای نوروزی نیز کنسل شد. به منظور جلوگیری از گسترش بیماری کرونا در کشور، مسئولان بسیاری از استان‌ها اعلام کردند برای حفظ جان شهروندان از حضور مسافران نوروزی در استان خود جلوگیری خواهند کرد و مراکز گردشگری و اقامتی را به روی مردم بستند. به این شکل در نوروز ۱۳۹۹ برای نخستین بار، تعداد قابل توجهی از شهروندان به جای حضور در سفرهای نوروزی در خانه ماندند.
اکنون اما بیش از دو سال است که از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد و نوروز ۱۴۰۱ سومین نوروزی خواهد بود که کرونا مهمان ناخوانده مردم ایران شده است.
بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تا روز گذشته ۶۲ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۱۴۷ نفر دز اول، ۵۵ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۱۴۷ نفر دز دوم و ۲۳ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۳۷۲ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۱ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۶۶۶ دز رسید. با این که وضعیت واکسیناسیون در کشور اکنون روند مطلوبی را طی می‌کند اما تأکید کارشناسان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نباید فراموش شود.
برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، افرادی که دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند برای سفر به دیگر شهرها در نوروز هیچ محدودیتی ندارند؛ حتی اگر شهرها در شرایط قرمز کرونایی باشد.
وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پیش‌بینی کرده که نوروز امسال میزان سفرها به شدت افزایش پیدا کند. به نحوی که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی از این سفرها با عنوان سونامی سفر یاد کرده است.
از سوی دیگر عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه هنوز خیالمان بابت اومیکرون راحت نیست، درخصوص بروز موج هفتم بیماری پس از تعطیلات نوروزی هشدار داد.
دکتر سیداحمد طباطبایی گفت: زمانی که با موج دلتا مواجه شدیم بسیاری از کشورها از این موج گذر کرده بودند و این اتفاق درباره اومیکرون نیز رخ داد و در شرایطی که بسیاری از کشورها در اوج اومیکرون بودند، ما هنوز گزارشی از اومیکرون نداشتیم و یک‌باره با فاجعه اخیر پیک ششم مواجه شدیم. در ایران نیز ممکن است با سویه‌های جدیدی از اومیکرون و کرونا مواجه شویم. اکنون سفرها به کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای همسایه انجام می‌شود و امکان انتقال بیماری وجود دارد.
مسئولان به خاطر مشکلات اقتصادی و با آسان‌سازی سفرهای نوروزی به تعبیر خودشان سونامی سفر راه انداخته‌اند. خدا نکند که این سونامی به سونامی دیگری از بیماری کرونا تبدیل شود در آن صورت بایستی پاسخگوی همه آسیب‌ها خسارت‌ها باید باشند.
  • نویسنده :
  • منبع :