19 دی: رییس سازمان اورژانس کشور از آماده باش ۵۰۰۰ دستگاه آمبولانس در طرح نوروزی خبر داد و گفت: آمبولانس های آسیب دیده شب گذشته ممکن است به چرخه عملیات نوروز نرسند. شب گذشته هفت آمبولانس آسیب دیدند.
دکتر جعفر میعادفر در نشست خبری خدمات نوروزی اورژانس و آیین بکارگیری ۸۰ موتورلانس جدید در اورژانس اظهار کرد: در آستانه سال نو هستیم و تمهیداتی را اندیشیدیم و هماهنگی های لازم را انجام دادیم ، بعد از سه بهار که مردم از مسافرت ها محروم بودند نوروز امسال افزایش جدی مسافرت ها نسبت به گذشته پیش‌بینی شده است. قطعا ما نیز باید آمادگی های لازم را کسب می کردیم. بخشی از فعالیت ما در این خصوص در حوزه پیش بیمارستانی، بیمارستانی و مراقبت های بهداشتی است.
وی گفت: اورژانس تماما پای کار است و  ٣٠٠٠ پایگاه زمینی از جمله ١٧٠٠ پایگاه جاده ای و ١٣٠٠ پایگاه شهری، ۵٠ پایگاه اورژانس هوایی را آماده کردیم که در این ایام خدمات رسانی کنند.
فعالیت ۴١٣ کمپ سلامت در ورودی شهرها
میعادفر با اشاره به وقوع بخش عمده حوادث رانندگی در ٣٠ کیلومتری شهرها ادامه داد: برای کاهش این تصادفات قرار شده که فضایی فراهم شود که مسافران استراحت و توقفی را داشته باشند و بعد وارد شهر شوند ضمن اینکه امکان ارایه خدمات سرپایی نیز فراهم شده و با پیش‌بینی ۴١٣ کمپ سلامت در ورودی شهرها خدمات سرپایی ارائه خواهد شد.
رییس سازمان اورژانس کشور در خصوص خدمات بیمارستانی گفت: ۶۴٠ بیمارستان دولتی و دانشگاهی اماده ارایه خدمات هستند و با سازمان های برون بخشی مثل نیرو های مسلح، تامین اجتماعی و... هماهنگی انجام شده که از این ظرفیت ها نیز برای ایام نوروز استفاده شود. همچنین هماهنگی بین شهر های نزدیک انجام شده که از نظر نیروهای تخصصی همپوشانی داشته باشند و مشکلات بیماران زمین نماند.
واکسیناسیون روتین گروه آسیب پذیر زیر پنج سال و واکسیناسیون کرونا دز دو و سه از دیگر اقدامت اورژانس در نوروز است که میعادفر بیان کرد و گفت: حدود ٣۵٠ مرکز خدمات بهداشتی نیز فعال است که علاوه بر واکسیناسیون خدمات بهداشتی در نقاط کم برخوردار ارائه می کند.
توزیع ۸۰ موتورلانس قبل از سال نو
میعافر در ادامه سخنان خود بااشاره به بکارگیری ۸۰ موتورلانس جدید گفت: پیش از ایام نوروز اعتباراتی به دانشگاه ها دادیم که آمبولانس ها را بازسازی کنند وانشالله در سال ١۴٠١ با بودجه ای که دیده خواهد شد بخشی از کمبودات جبران می شود.
به گفته وی، حدود ۵۰۰۰ دستگاه آمبولانس در نوروز آماده باش هستند.   
رییس سازمان اورژانس کشور گفت: ۸۰ موتورلانس جدید اورژانس قبل از سال نو در دانشگاه های علوم پزشکی توزیع خواهیم کرد. سال های متمادی است که موتورلانس ها در تهران و در برخی دیگر شهر ها به طور محدود استفاده می شود اما از ١۴٠١ در کلانشهر های دیگری نیز استفاده خواهد شد.
وی گفت: امسال تجهیزات آموزشی را تهیه کردیم که آن ها نیز به دانشگاه های علوپزشکی ارائه خواهد شد. باید سال آینده در بحث آموزش تلاش بیشتری داشته باشیم بر همین اساس در تقویت برنامه آموزشی که از خواسته های وزیر بهداشت نیز هست دریغ نخواهیم کرد.
میعادفر گفت: برای اینکه اقدامات خود را ارزیابی کنیم تیم های نظارتی را آماده کردیم که شهر به شهر و پایگاه به پایگاه، به صورت زمینی حضور پیدا کنند و مشکلات را بررسی و رفع کنند. اولین گروه از صبح امروز اعزام شده است. گروه های دیگر نیز در روز های آینده اعزام خواهند شد.
از ٢۴ هزار پرسنل اورژانس ١۵ هزار نفر در ماموریت ها کرونا گرفتند
رییس سازمان اورژانس کشور گفت: در ١١ ماهه سال، علیرغم اینکه در شش ماه اول به جز فروردین محدودیت سفر داشتیم که در حوزه فوریت های پزشکی ماموریت های حوادث ترافیکی اورژانس ١۶.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: پرسنل اورژانس محجوب و مظلوم هستند. همکاران اورژانس از ابتدای کرونا فعال بودند و حدود ١٩ شهید نیز داشتیم که در خصوص بحث شهادت این عزیزان همچنان درگیر هستیم. تقریبا از جمعیت ٢۴ هزار نفری اورژانس ١۵ هزار نفر در ماموریت ها، کرونا گرفتند. دو نفر از همکاران ما نیز در یک مأموریت متاسفانه دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند. شب گذشته که چهارشنبه سوری بود نیز یکی از همکاران دچار آسیب شد.
آسیب دیدن ۷ آمبولانس در چهارشنبه سوری
میعادفر با بیان اینکه آمبولانس های اورژانس برای مردم است گفت: پیش از چهارشنبه سوری نیز خواهش کردیم که حداقل برای خودروهای امدادی مسیر های عبور را باز کنند و مواد محترقه پرتاب نکنند. هر آمبولانسی که از چرخه کار ما خارج شود عملیات را تحت شعاع قرار می دهد. باید در این محدودیت های آمبولانسی این ها را بازسازی کنیم تا به چرخه عملیات وارد شوند. آمبولانس های آسیب دیده شب گذشته ممکن است به چرخه عملیات نوروز نرسند. شب گذشته هفت آمبولانس آسیب دیدند.
اضافه شدن داروخانه ها و مراکز درمانی به تابلو و نقشه‌ ورودی شهرها
میعادفر اظهار کرد: معمولا استانداری ها نقشه های منطقه خود را در ورودی و خروجی شهر ها آماده می کنند و ایستگاه های خدماتی را نشان دار می کنند. قرار شده که داروخانه ها و مراکز درمانی نیز روی نقشه ها نشان دار شود.
وی در خصوص حضور اورژانس در جاده های فرعی گفت: حدود ٢٠٠ هزار کیلومتر راه های فرعی و روستایی داریم که اصلا حضور همه دستگاه های امدادی امکانپذیر نیست. یکی از دلایل توسعه اورژانس هوایی نیز با همین امکان بوده است. تقریبا از صد درصد ماموریت های اورژانس هوایی، ۶٨ درصد آن حوادث است.
وی گفت: امسال جشنواره رسانه و اورژانس را خواهیم داشت که تولیداتی که از همین امروز تا پایان اردیبهشت ماه تهیه و منتشر شود را طی داوری هایی که صورت گیرد بررسی کرده و به برگزیدگان نیز جوایزی اعطا می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :