سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۸۹ مورخه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ با عنوان «رویکرد اسلام به عید نوروز» به قلم آیت پیمان بدین شرح است:
پیامبر اسلام(ص)، امام علی(ع) و دیگر امامان شیعه عید نوروز را محترم شماردند و تعالیمی برای گرامیداشت آن بیان فرمودند.
درست است که عید نوروز یک جشن ملی و مخصوص ایرانیهای باستان و از آداب و رسوم دوران زرتشتی است، اما از زمانی که اسلام به خاک ایران تابید و مردمش را مسلمان کرد، بنا به برخورد مسالمتآمیز اسلام با آداب و رسوم هر سرزمینی، به رسمهای نوروزی ایرانیها هم احترام گذاشت و همرنگ و بوی اسلامی و الهی بخشید. این طور بود که با مسلمان شدن مردم ایران، نوروز با اعتقادات اسلامی آمیخته شد و دید و بازدید نوروزی به عنوان صلهرحم و یک وظیفه دینی مطرح شد.
علامه مجلسی، روایتی به نقل از پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله نوشته است با این مضمون که: «گروهی از مردم ایران که به تازگی مسلمان شده بودند، در یکی از جشنهای نوروز، جامی از جنس نقره و پر از حلوا به عنوان هدیه برای رسول خدا صلیالله علیه و آله آوردند. آن حضرت پرسیدند: این چیست؟ جواب دادند که: امروز نوروز، عید بزرگ ایرانیهاست. حضرت فرمودند: کاش هر روز بر ما نوروز بود.»
رویکرد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به عید نوروز هم همینگونه بوده است.
در کتاب من لا یحضره الفقیه حدیثی است که در نوروز هدیهای برای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام آوردند. حضرت فرمودند: این چیست؟ عرض کردند: یا امیرالمؤمنین امروز، نوروز است و این هدیه نوروزی ایرانیان است. حضرت هدیه را میان حاضران تقسیم کرد و فرمودند: «هر روز را برای ما نوروز بسازید.»
سفارشهای نوروزی در اسلام در کلام امامان معصوم زیاد است و میدانیم که هر روزی دستورالعملهای دینی خاصی دارد که خوب است رعایت شود. در مورد روز اول فصل بهار که مصادف با عید نوروز است، کارهایی از طرف اسلام توصیه شده است که نشانه اهمیت دادن اسلام به عید نوروز است.
یکی از آداب مهم در نوروز طهارت و پاکیزگی است که در اسلام به آن اهمیت بسیاری داده شده است. در کتابهای الوسائل الشیعه و مصباح المتهجد به نقل از امام صادق علیه السلام نوشته شده است که آن حضرت فرمودند: «در روز نوروز غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و بهترین عطرها را بزن و روزهدار باش. دو نماز دو رکعتی هم بهجا بیاور به این صورت که در رکعت اول، سوره حمد و ده مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم حمد و ده مرتبه سوره کافرون بخوان و در دو رکعت دوم هم در رکعت اول، حمد و ده مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم، حمد و ده مرتبه سوره فلق و سوره ناس را بخوان. بعد از آن سجده شکر بهجا بیاور.»
شاید خواندن سوره قدر در این نماز اشاره به نزول برکات و خواندن سورههای ناس و فلق اشاره به درخواست رفع انواع بدیها باشد.
همچنین در روایتی که در کتاب بحارالانوار علامه مجلسی در مورد تعالیم اسلامی در هنگام شروع فصل بهار آمده، یکی از وظایف مسلمانان، ذکر خدا و یادآوری روز قیامت که مردهها زنده میشوند، عنوان شده است: «اذا جاء الربیع فذکروا ذکرا نشورا؛ هنگامی که بهار آمد پس یاد کنید قیامت را».
پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله هم ذکر خداوند متعال را به عنوان یکی از وظایف مسلمانان در عید نوروز و آغاز فصل بهار دانسته و توصیه کردهاند که: «عیدهای خود را با یاد و ذکر عظمت خداوند، زینت بدهید.»
تعداد زیادی از فقهای اسلام هم به پیروی از حدیثهایی در رابطه با روز عید، روزه گرفتن و غسل کردن در عید نوروز را مستحب و پسندیده اعلام کردهاند. از دیگر اعمال خواندن و تکرار ذکر «یا ذالجلال و الاکرام» است.
دعای تحویل سال نشانه دیگر اهمیت دادن اسلام به عید نوروز است.
خواندن و تکرار دعای تحویل سال هم از ذکرهای مستحب این ایام است.
درست است که برقرار کردن ارتباط خالصانه با خالق هستی یکی از نکتههای خوبی است که توصیه شده است اما شادی و دید و بازدید و صلح و آشتی لباس نو و شربت و شیرینی و رفتن به طبیعت و ... همه مورد تأکید دین ما است.
و این سید روحانی در خانه خدا حرفهای جاهلانه و بیاساس و غیرعاقلانه زده است.
علامه مجلسی در کتاب زاد المعاد درباره دعای تحویل سال نوشته است: در وقت تحویل سال و اولین لحظههای آغاز سال نو این دعا را بسیار بخوانید: «بسم الله الرحمن الرحیم، یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر الیل و النّهار، یا محول الحول و الاحوال، حَوّل حالنا الی احسن الحال.» و این دعا را منسوب به تمام صادق میداند؛ بنابراین با توجه به این گزارش، دعای تحویل سال در دورههای مختلف و بخصوص در دوره صفویه مرسوم و معمول بوده است.
در عین حال جدا از اینکه دعای تحویل سال در دوران قبل از صفویه به چه شکلی خوانده میشد، این نکته مهم است که نفس دعا و خواندن قرآن و حتی نماز گزاردن هنگام تحویل سال، نشان میدهد که نوروز با اعتقادات اسلامی ما همراه شده است. تعدادی از عالمان دین هم معتقدند که عبارات دعای تحویل سال برگرفته از عبارات قرآنی و یا احادیث و روایاتی است که در معتبرترین منابع شیعی مانند کتاب التهذیب شیخ طوسی نوشته شده است.
نکته مهم که عید بهار به میآموزد این است که؛
زنده شدن مردگان یکی از موضوعات مورد تأکید قرآن کریم است. در قرآن کریم آیاتی به طور مستقیم به بهار اشاره دارد و این آیات نکتهای را به ما گوشزد میکند.
در قرآن کریم بیشتر از پانزده بار به موضوع تجدید حیات طبیعت که برای زمین رخ میدهد، اشاره شده است. به عنوان مثال در آیات 5 و 6 سوره حج میفرماید: «وَ تَرَی الْأرْضَ هامِدَه فَإذا أنْزَلْنا عَلَیهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أنْبَتَتْ مِنْ کلِّ زَوْجٍ بَهیجٍ. ذلِک بِأنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أنَّهُ یحْیی الْمَوْتی وَ أنَّهُ عَلی کلِّ شَیءٍ قَدیرٌ؛ زمین را جامد و افسرده و بیروح و بی جنبش میبینی اما همین که آب باران را بر آن نازل کنیم به جنبش و حرکت درمیآید و فزونی میگیرد و انواع گیاهان سرور افزا میرویاند. این از آن جهت است که خداوند حق است و نظام زنده کردن مردهها در قبضه قدرت اوست و اوست که بر هر چیز تواناست.»
در آیه 50 سوره روم به زنده شدن زمین در فصل بهار اشاره میکند که: «فَانظُرْ إِلَی ءَاثَـَرِ رَحْمَت اللَّه کَیْف یُحْی الاْ رْض بَعْدَ مَوْتِهَآ إِن ذَلِکَ لَمُحْی الْمَوْتَی وَ هُوَ عَلَی کلشی ءٍ قَدِیرٌ؛ پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده میگرداند. در حقیقت، هم اوست که قطعاً زنده کننده مردگان است و اوست که بر هر چیزی تواناست.»
شروع زنده شدن طبیعت هم از نوروز است که زمین سرد و افسرده با آمدن نشانههای بهار، نشانههای حیات و زندگی را نشان میدهد؛ به عبارت دیگر، هرچند که در قرآن کریم اشارهای به ایام نوروز نشده است، اما درباره فصل بهار و زنده شدن طبیعت آیات بسیاری وجود دارد.
اسلام، پیامبر، امام علی، دیگر امامان شیعه و فقها و مجتهدین و مراجع دینی نوروز و عید نوروز را گرامی داشتهاند و حرفهای مخالفین! حاکی از جهل مرکبِ آمیخته با حماقت خودشان است، ولو اینکه در کسوت روحانی باشند.
پیامبر اسلام(ص)، امام علی(ع) و دیگر امامان شیعه عید نوروز را محترم شماردند و تعالیمی برای گرامیداشت آن بیان فرمودند.
درست است که عید نوروز یک جشن ملی و مخصوص ایرانیهای باستان و از آداب و رسوم دوران زرتشتی است، اما از زمانی که اسلام به خاک ایران تابید و مردمش را مسلمان کرد، بنا به برخورد مسالمتآمیز اسلام با آداب و رسوم هر سرزمینی، به رسمهای نوروزی ایرانیها هم احترام گذاشت و همرنگ و بوی اسلامی و الهی بخشید. این طور بود که با مسلمان شدن مردم ایران، نوروز با اعتقادات اسلامی آمیخته شد و دید و بازدید نوروزی به عنوان صلهرحم و یک وظیفه دینی مطرح شد.
علامه مجلسی، روایتی به نقل از پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله نوشته است با این مضمون که: «گروهی از مردم ایران که به تازگی مسلمان شده بودند، در یکی از جشنهای نوروز، جامی از جنس نقره و پر از حلوا به عنوان هدیه برای رسول خدا صلیالله علیه و آله آوردند. آن حضرت پرسیدند: این چیست؟ جواب دادند که: امروز نوروز، عید بزرگ ایرانیهاست. حضرت فرمودند: کاش هر روز بر ما نوروز بود.»
رویکرد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به عید نوروز هم همینگونه بوده است.
در کتاب من لا یحضره الفقیه حدیثی است که در نوروز هدیهای برای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام آوردند. حضرت فرمودند: این چیست؟ عرض کردند: یا امیرالمؤمنین امروز، نوروز است و این هدیه نوروزی ایرانیان است. حضرت هدیه را میان حاضران تقسیم کرد و فرمودند: «هر روز را برای ما نوروز بسازید.»
سفارشهای نوروزی در اسلام در کلام امامان معصوم زیاد است و میدانیم که هر روزی دستورالعملهای دینی خاصی دارد که خوب است رعایت شود. در مورد روز اول فصل بهار که مصادف با عید نوروز است، کارهایی از طرف اسلام توصیه شده است که نشانه اهمیت دادن اسلام به عید نوروز است.
یکی از آداب مهم در نوروز طهارت و پاکیزگی است که در اسلام به آن اهمیت بسیاری داده شده است. در کتابهای الوسائل الشیعه و مصباح المتهجد به نقل از امام صادق علیه السلام نوشته شده است که آن حضرت فرمودند: «در روز نوروز غسل کن و لباس پاکیزه بپوش و بهترین عطرها را بزن و روزهدار باش. دو نماز دو رکعتی هم بهجا بیاور به این صورت که در رکعت اول، سوره حمد و ده مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم حمد و ده مرتبه سوره کافرون بخوان و در دو رکعت دوم هم در رکعت اول، حمد و ده مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم، حمد و ده مرتبه سوره فلق و سوره ناس را بخوان. بعد از آن سجده شکر بهجا بیاور.»
شاید خواندن سوره قدر در این نماز اشاره به نزول برکات و خواندن سورههای ناس و فلق اشاره به درخواست رفع انواع بدیها باشد.
همچنین در روایتی که در کتاب بحارالانوار علامه مجلسی در مورد تعالیم اسلامی در هنگام شروع فصل بهار آمده، یکی از وظایف مسلمانان، ذکر خدا و یادآوری روز قیامت که مردهها زنده میشوند، عنوان شده است: «اذا جاء الربیع فذکروا ذکرا نشورا؛ هنگامی که بهار آمد پس یاد کنید قیامت را».
پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله هم ذکر خداوند متعال را به عنوان یکی از وظایف مسلمانان در عید نوروز و آغاز فصل بهار دانسته و توصیه کردهاند که: «عیدهای خود را با یاد و ذکر عظمت خداوند، زینت بدهید.»
تعداد زیادی از فقهای اسلام هم به پیروی از حدیثهایی در رابطه با روز عید، روزه گرفتن و غسل کردن در عید نوروز را مستحب و پسندیده اعلام کردهاند. از دیگر اعمال خواندن و تکرار ذکر «یا ذالجلال و الاکرام» است.
دعای تحویل سال نشانه دیگر اهمیت دادن اسلام به عید نوروز است.
خواندن و تکرار دعای تحویل سال هم از ذکرهای مستحب این ایام است.
درست است که برقرار کردن ارتباط خالصانه با خالق هستی یکی از نکتههای خوبی است که توصیه شده است اما شادی و دید و بازدید و صلح و آشتی لباس نو و شربت و شیرینی و رفتن به طبیعت و ... همه مورد تأکید دین ما است.
و این سید روحانی در خانه خدا حرفهای جاهلانه و بیاساس و غیرعاقلانه زده است.
علامه مجلسی در کتاب زاد المعاد درباره دعای تحویل سال نوشته است: در وقت تحویل سال و اولین لحظههای آغاز سال نو این دعا را بسیار بخوانید: «بسم الله الرحمن الرحیم، یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر الیل و النّهار، یا محول الحول و الاحوال، حَوّل حالنا الی احسن الحال.» و این دعا را منسوب به تمام صادق میداند؛ بنابراین با توجه به این گزارش، دعای تحویل سال در دورههای مختلف و بخصوص در دوره صفویه مرسوم و معمول بوده است.
در عین حال جدا از اینکه دعای تحویل سال در دوران قبل از صفویه به چه شکلی خوانده میشد، این نکته مهم است که نفس دعا و خواندن قرآن و حتی نماز گزاردن هنگام تحویل سال، نشان میدهد که نوروز با اعتقادات اسلامی ما همراه شده است. تعدادی از عالمان دین هم معتقدند که عبارات دعای تحویل سال برگرفته از عبارات قرآنی و یا احادیث و روایاتی است که در معتبرترین منابع شیعی مانند کتاب التهذیب شیخ طوسی نوشته شده است.
نکته مهم که عید بهار به میآموزد این است که؛
زنده شدن مردگان یکی از موضوعات مورد تأکید قرآن کریم است. در قرآن کریم آیاتی به طور مستقیم به بهار اشاره دارد و این آیات نکتهای را به ما گوشزد میکند.
در قرآن کریم بیشتر از پانزده بار به موضوع تجدید حیات طبیعت که برای زمین رخ میدهد، اشاره شده است. به عنوان مثال در آیات 5 و 6 سوره حج میفرماید: «وَ تَرَی الْأرْضَ هامِدَه فَإذا أنْزَلْنا عَلَیهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أنْبَتَتْ مِنْ کلِّ زَوْجٍ بَهیجٍ. ذلِک بِأنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أنَّهُ یحْیی الْمَوْتی وَ أنَّهُ عَلی کلِّ شَیءٍ قَدیرٌ؛ زمین را جامد و افسرده و بیروح و بی جنبش میبینی اما همین که آب باران را بر آن نازل کنیم به جنبش و حرکت درمیآید و فزونی میگیرد و انواع گیاهان سرور افزا میرویاند. این از آن جهت است که خداوند حق است و نظام زنده کردن مردهها در قبضه قدرت اوست و اوست که بر هر چیز تواناست.»
در آیه 50 سوره روم به زنده شدن زمین در فصل بهار اشاره میکند که: «فَانظُرْ إِلَی ءَاثَـَرِ رَحْمَت اللَّه کَیْف یُحْی الاْ رْض بَعْدَ مَوْتِهَآ إِن ذَلِکَ لَمُحْی الْمَوْتَی وَ هُوَ عَلَی کلشی ءٍ قَدِیرٌ؛ پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده میگرداند. در حقیقت، هم اوست که قطعاً زنده کننده مردگان است و اوست که بر هر چیزی تواناست.»
شروع زنده شدن طبیعت هم از نوروز است که زمین سرد و افسرده با آمدن نشانههای بهار، نشانههای حیات و زندگی را نشان میدهد؛ به عبارت دیگر، هرچند که در قرآن کریم اشارهای به ایام نوروز نشده است، اما درباره فصل بهار و زنده شدن طبیعت آیات بسیاری وجود دارد.
اسلام، پیامبر، امام علی، دیگر امامان شیعه و فقها و مجتهدین و مراجع دینی نوروز و عید نوروز را گرامی داشتهاند و حرفهای مخالفین! حاکی از جهل مرکبِ آمیخته با حماقت خودشان است، ولو اینکه در کسوت روحانی باشند.
- نویسنده :
- منبع :
https://19dey.com/news/35413