19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که مبلغ پرداخت شده از سوی انگلیس به ایران که حدود ۳۹۰ میلیون پوند شامل اصل و فرع بدهی تا روز آخر است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه ذره‌ای از موضع خود مبنی بر بازپس گیری حق مردم ایران عدول نکرد.
سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص خبر پرداخت بدهی انگلیسی به ایران اظهار داشت: مایل هستم در وهله اول اعلام کنم که در پی بیش از ۴۰ سال تعلل، دولت انگلیس پس از مذاکرات طولانی به تازگی بدهی خود به جمهوری اسلامی ایران را که حق مردم شریف ایران بوده است، پرداخت کرد.
خطیب زاده اظهار داشت: متاسفانه دولت انگلیس در تمام این مدت بازپرداخت بدهی خود را به مسائل سیاسی منوط می کرد. مبلغ پرداخت شده که حدود ۳۹۰ میلیون پوند است، شامل اصل و فرع بدهی تا روز آخر است و تاکید می کنم که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه ذره ای از موضع خود مبنی بر بازپس گیری حق مردم ایران عدول نکرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه در خصوص آزادی زندانیان امنیتی افزود: تایید می کنم که قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بر اساس رافت اسلامی و ملاحظات بشردوستانه و در آستانه اعیاد پیش رو، دو زندانی به نام‌های نازنین زاغری و انوشه آشوری را که بر اساس احراز جرائم مرتکبه به واسطه حکم دادگاه صالحه جمهوری اسلامی ایران در حال گذراندن دوره محکومیت خود بودند در پی گذشت بخشی از دوره محکومیت، آزاد کرده است.
وی تاکید کرد: همچنین یک زندانی دیگر بنام مراد طاهباز نیز که در گذشته به دلیل ارتکاب جرم محاکمه شده و در حال گذراندن دوره محکومیت خود است، مطابق مقررات به مرخصی منزل رفته است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین افزود: ما از نقش سازنده و ارزشمندی که کشور برادر و دوست عمان در این فرآیند ایفا کرد، قدردانی می کنیم.
خطیب زاده در پایان اظهار داشت: تاکید می کنم که از نظر ایران هیچ گونه ارتباطی میان بازپرداخت بدهی و آزادی زندانیان یاد شده وجود ندارد، کما اینکه در تابستان گذشته ایران و انگلیس برای بازپرداخت بدهی این کشور به توافق رسیده و سندی را امضا کرده بودند که متاسفانه دولت انگلیس از اجرای آن سر باز زد.

  • نویسنده :
  • منبع :