19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با یک رسانه صهیونیستی خاطر نشان کرد که به دنبال همکاری با مطلوب با ایران و دستیابی به پاسخ‌های ضروری درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیل هیوم در پاسخ به سوالی درخصوص روابط تهران و آژانس و شفافیت درباره برنامه هسته‌ای ایران به آغاز فعالیت خود به عنوان مدیرکل دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اشاره کرد و گفت: من مأموریت خود را با یک رویکرد بسیار صریح و مستقیم در قبال ایران آغاز و مشخص کردم که اوضاع به این شکل قابل ادامه نیست. من در آن زمان خواستار دسترسی حقیقی به تعدادی از مکان‌ها (در ایران) شدم اما در ابتدا درخواست من رد شد.
وی در ادامه با اشاره به همکاری خود با دولت ایران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی تصریح کرد: شرایط بسیار حساسی بود و باید به ایران می‌رفتم اما توانستم این موضوع را حل کنم. ما دسترسی پیدا کردیم و سپس تغییر دولت در ایران انجام شد. اما خود این فرایند تا به حال نتایج خوبی در پی نداشته است.
گروسی همچنین با ادعای پیدا شدن اورانیوم غنی‌شده در یک سایت اعلام نشده در ایران گفت که این موضوعی نگران کننده است چراکه نباید هرگز در آن مکان مواد هسته‌ای یافت می‌شد.
مدیرکل آژانس خاطر نشان کرد: سوالات ما از ایران شفاف، ساده و بسیار واضح بود؛ اینکه اگر مواد هسته‌ای در آنجا وجود داشته، اکنون کجاست؟ اگر تجهیزاتی وجود داشته، کجاست و با آن چه کاری انجام شده؟ هیچ سابقه‌ای در این باره نداریم. این یک روند ناامیدکننده و یک سری از پرسش‌ها و پاسخ‌ها را به همراه داشت که از دیدگاه من، از نظر فنی نمی‌شد به پاسخ‌ها اعتماد کرد و سبب می‌شد تا در نقطه‌ای معین به بن‌بست برسیم.
وی در ادامه این مصاحبه به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین با هدف احیای برجام پرداخت و تاکید کرد که مذاکرات وین و مذاکرات ایران با آژانس به یکدیگر وابسته هستند، از این‌رو تصور اینکه بتوان به یک توافق جامعی همچون برجام دست یافت، درحالی‌که مذاکرات ایران با آژانس در بن‌بست قرار دارد، دشوار است.
گروسی با بیان اینکه “در جریان سفر اخیر خود به ایران درباره شیوه رسیدن به شفافیت درباره موضوعات باقیمانده به توافق رسیدیم” افزود: در حقیقت یک توافق اساسی صورت نگرفت. آنچه به آن دست پیدا کردیم، توافق درباره شیوه‌ای بود که به واسطه آن بتوان به شفافیت درباره موضوعات دست پیدا کرد و ما در فرایند انجام آن هستیم. هفته آینده، ایران اولین بلوک اطلاعاتی را ارائه می‌دهد و سپس ما می‌توانیم آن را مورد بررسی قرار دهیم. چیزهای زیادی به نتیجه این همکاری بستگی دارد.
وی تاکید کرد: من مایل هستم که این موضوعات را شفاف کنم و به نتیجه‌ای برسم که خیال جامعه بین‌الملل را آسوده کند.
رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در بخش دیگری از  این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه “من به هیچ‌کس مظنون نیستم اما ایران باید ثابت کند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست” اظهار داشت: آنچه از ایران می‌خواهیم این است که با ما همکاری کند و به سوالات ما پاسخ‌های بازم را ارائه دهد. من می‌خواهم بر همه چیز نظارت کنم. بنابراین آنچه به ایران گفته‌ام  را به شما هم می‌گویم. من به وضوح برای آنها مشخص کردم که اگر می‌خواهید به روال نرمال بازگردید، باید شفافیت داشته باشید در غیراین‌صورت چنین چیزی کاملاً غیرممکن است. بار دیگر می‌گویم که رویکرد من مثبت، سازنده و اما در عین حال سخت‌گیرانه است.
گروسی در بخش پایانی مصاحبه خود درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت که امیدوار است هرگز این اتفاق نیفتد و طبق قوانین بین‌المللی هر گونه حمله به تاسیسات اتمی ممنوع است و نباید اجازه وقوع آن را داد.

  • نویسنده :
  • منبع :