امسال علاوه بر سال نو، در آستانه ورود به قرن نو نیز هستیم و با دخول به سال 1401، قرن پانزدهم را نیز آغاز می‌کنیم؛ یعنی مردم مسلمان و شیعه ایران تاکنون 14 قرن را پشت سر گذاشته و سپری کرده‌اند، زیرا مردم ایران افتخار می‌کنند که مبدأ تاریخ شمسی آنان به هجرت پیامبر از مکه به مدینه برمی‌گردد، یعنی می‌خواهند بگویند و ندا سر دهند که الگویشان پیامبر و اهل البیت علیهم السلام است.
آنچه که مسلم است تمام انبیاء به خصوص رسول گرامی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام از جانب خدای متعال مبعوث شدند که حال انسان‌ها را خوش کرده و تبدیل به احسن حال نمایند، چنانکه رسول خدا فرمود: من برای تحقق و تکمیل مکارم اخلاقی در میان انسان‌ها مبعوث شده‌ام.
اگر لحظاتی پشت سرمان را نگاه کنیم، تاریخمان آکنده از رخدادهای تلخ و شیرین است که می‌توانیم از تلخ‌هایش عبرت بگیریم و شیرین‌هایش را الگو قرار بدهیم. از حوادث صدر اسلام، زمان حضور پیامبر اکرم و ائمه اطهار تا دوران غیبت صغری و کبری و همینطور اتفاقات دوران خلفای عباسی و بعد از آن دوران پادشاهانی که در ایران حکمرانی و سلطنت کردند. از سرداران مغول گرفته تا حکومت‌های آل بویه، صفویه، قاجار، پهلوی و امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی.
در همه این دوره‌ها، هر وقت توده مردم، خواص، رهبران مذهبی، سران عشایر و قبائل، شخصیت‌های لشکری و کشوری در کنار هم بودند و زبان هم را می‌فهمیدند، کشور ایران و مردمان آن مشکل آن‌چنانی داشتند و در مسیر مکارم اخلاقی گام برداشتند و حالشان به بهترین حال مبدل شده است؛ اما هر وقت به هر بهانه‌ای ولو موجه با هم اختلاف پیدا کردند، در مقابل هم قرار گرفتند بی‌درنگ گرفتار انواع و اقسام مصیبت‌ها و شکست‌ها شدند که بعدها جبرانش اصلاً ممکن نشد.
از نمونه تاریخی آن، می‌توان به انقلاب مشروطه و نهضت ملی نفت اشاره کرد که هردو به خاطر اختلاف رهبرانشان شکست خوردند. نمونه بارزتر و عینی آن، همین انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خودمان است که در هر مقطعی مردم، مسئولان و رهبران در کنار هم و برای هم بودند حالمان بهترین احوال شد، اما هرگاه اختلاف کردیم و به روی هم چنگ انداختیم حال و روزمان وخیم‌تر شد، گرفتار ناکارآمدی‌ها در عرصه‌های گوناگون گشتیم و مایه عبرت دیگران شدیم.
بیایید از گذشته‌های تلخ و تاریک عبرت بگیریم و در این سال نو و قرن جدید حداقل برای خودمان هم شده، اشتباهات آنها را تکرار نکنیم، از اختلاف و درگیری‌های زرگری و جناحی بپرهیزیم، به نقاط مشترک می‌افزاییم به منافع ملی متمرکز شویم و به وحدت، محبت و صمیمیت به هم فکر بکنیم.

الهی دشمنان دادند دست دوستی با هم
چرا ما دوستان پیوسته در پیکار هم باشیم؟
خدایا، خداوندا! این سال و قرن نو را برای ما مبارک بگردان!
خدایا! به همه ما توفیق عبرت از گذشتگان عنایت بفرما!
پروردگارا! قلب، دل، چشم و حالمان را به احسن حال مبدل بفرما!
پروردگارا! همه مسئولان، مدیران و رهبران ما را در کنار هم و برای هم قرار بده! اختلاف، نفاق و پراکندگی را از آن دور کن! آن‌ها را در صراط احسن حال ثابت قدم نما تا بتوانند در این سال و قرن نو مشکلات اقتصادی مردم را برطرف کنند و برای جوانان بیکار و سرگردان زمینه اشتغال و ازدواج فراهم آورند. آمین یا رب العالمین.

  • نویسنده : عبدالرحیم اباذری
  • منبع :